Gå til innhold

Neste år får mobilen din like mye RAM som en vanlig bærbar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser virkelig ikke vitsen med 4k mobiler (opp til 6"). Stiller jeg Note 3 en min ubehagelig nært ansiktet kan det være antydning til synlige pixler, og nå vil de presse inn 4x så mange. Hadet bra Batteri sier jeg bare :)

 

For mange år siden fikk jeg se 1080p på et 10 meter bredt lerret. Den gangen "innså" de fleste som var tilstede at mer oppløsning enn dette kan aldri en forbruker trenge...

 

I dag har vi innsett at forskjellen på FHD og 4k på TV er markant. CoC har vist seg å ikke være en så absolutt grense som først antatt. Jeg velger derfor å vente i spenning heller enn å diskvalifisere hele bransjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Ser virkelig ikke vitsen med 4k mobiler (opp til 6"). Stiller jeg Note 3 en min ubehagelig nært ansiktet kan det være antydning til synlige pixler, og nå vil de presse inn 4x så mange. Hadet bra Batteri sier jeg bare :)

 

man trenger ikke kunne se pikslene for å se forskjell på oppløsning. man kan også se at selv etter man ikke kan se pikslene lenger, ser blidene skarpere og skarpere ut og mindre blury.

Lenke til kommentar

Videre skal 8 GB-chipen støtte blant annet Ultra HD-opptak i over 20 megapikslers oppløsning, samt I/O (input/output) på inntil 3200 megabit per sekund (Mbit/s). Den nye teknologien legger for øvrig også til rette for å produsere 4K-mobiler i ganske nær framtid.

- Hvordan kan ram støtte UltraHD opptak? Det er jo ingen prosessor og gir seg beng i hvilke formater som dyttes inn eller ut av ram.

- 3200 Mbit/s = 0,4 GB/s. Det er uhyre tregt minne. En vanlig DDR3-1600L SODIMM-modul til bærbare PCer har til sammenligning 85333 Mbit/s = 10,7 GB/s. Altså drøyt 27 ganger mer enn denne "raske" DDR4-brikken.

- 4K mobiler har eksistert i lang tid. For eksempel er Nokia Pureview fra 2012, en 7,728K mobil. Populære Sony Xperia Z1, Z2 og Z3 er 5,248K mobiler.

 

Virker som en rotete artikkel uten poeng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den batterirevolusjonen du håper på vil komme fra "uventet" hold:

- Android 5.0 gir 36% bedre batteritid enn 4.4.

- ARM v8 instruksjonssett er mer energieffektivt og vil gi bedre batteritid. Jeg fant ikke konkrete tall i farta, men mener det var snakk om 50% mer batteritid for samme jobb med samme ytelse.

 

Sammen med små økninger i batterikapasiteten (noe stort kommer neppe) så kan du forvente minst en dobling av batteritiden hvis du kjøper ny telefon neste år og alt annet er likt.

 

Forutsetningen om alt annet likt er nok dessverre feil og kommer nok til å spise opp noe av gevinsten i form av bedre grafikkdetaljer og ennå større skjermer. Men alt i alt, tipper jeg minst 50% bedre batteritid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

40% mindre strøm, betyr ikke det ganske lite i praksis, da RAM allerede trekker ganske lite strøm? Det er vel skjerm og CPU og GPU som er storsynderne her. Jeg håper på en batterirevolusjon, snarest!

 

Er ikke RAM noe av det mindre strømeffektive i moderne mobiltelefoner? De trekker vel en fast mengde med strøm kontinuerlig?

Lenke til kommentar

Den batterirevolusjonen du håper på vil komme fra "uventet" hold:

- Android 5.0 gir 36% bedre batteritid enn 4.4.

 

 

 

Akkurat dette ville jeg nok avventet litt, foreløpige rapporterer fra Nexus 4, Nexus 5 og Nexus 7 v2 eiere om det motsatte, altså at batteriet har blitt dårligere. Men det kan vel skyldes optimalisering av apps fra tredjepart.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Jeg har bare gode ting å si om 5.0 kontra 4.4 på min Nexus 7 2013.

 

8GB virker jo som ganske mye når Apple fortsatt driver med 1GB i sin iPhone, og jeg syns 2GB holder fint i min egen Note2, men det gir jo muligheten til å utvikle mye mer RAM intensive applikasjoner og kjøre veldig tunge apper side om side, så selv om det virker litt unødvendig syns jeg dette er positivt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...