Gå til innhold

De verste Windows-funksjonene noen sinne (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Integrere Internet Explorer i Windows, og så låse nyere versjoner til nyere versjoner av Windows. Resultat er et helvete for webutviklere, ettersom utrolig mange fortsatt bruker eldre versjoner av IE som ikke støtter nyere standarder.

 

Jeg brukte forresten doublespace, funka fint, fikk 250mb harddisk i stedet for 170mb. Helt utrolige 80mb ekstra lagringsplass. Gratis! :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Verste Windows funksjoner noensinne

 

UAC

 

wat?

 

Så det at sikkerhetsfunksjonen fremstår som irriterende går at det er den verste funksjonen noensinne som noensinne var i Windows?

 

Denne listen virker ikke som de verste funksjonene, men rett og slett de mest irriterende funksjonene.

 

Vil nevne bl.a.

  • Active Desktop. Host en IE controller på desktoppen. Horribel ide.
  • Gadgets i Windows Vista og 7. Enkel måte å lage widgets på, null sikkerhets sjekker, direkte kontroll til PCen? Suksess!
  • Genuine Advantage. Noen som har noen positive opplevelser med dette verktøyet? For ikke å snakke om Windows Update på 95, 98, 2000 og XP?
  • ActiveX kontrollere. Java Applets var faktisk en drøm sammenliknet med dette herket.
  • Themes før Windows 2000. Noen så jo greie ut, men de fleste var... horrible.
  • Win32 API-et og COM. For bakoverkompatibilitet så er Win32 api-et så og si uendret (bortsett fra nye funksjoner). Noe som fører med seg eldgamle programmeringsprinsipper. Og ideen bak COM var jo for så vidt grei, men du og du for et rot det er å programmere mot det.

 

  • Active Desktop. Host en IE controller på desktoppen. Horribel ide.

Enig, men man gjør tabber i blant. Den kom vel i Win9 i IE 5 eller7 og forsvant i XP.

 

OK, jeg har har hatt flaks og aldri hatt maskin med Vista på:)

 

Genuine advantage: Kan ikke huske å ha hatt problemer, og har stor forståelse for innføringen.

Update skjer i søvne (bokstavelig talt) hos meg og har ikke plaget meg enda.

 

Jeg synes AktiveX funker helt OK så jeg forstår ikke hva du mener. Har aldri gjort noe seriøst i Java så jeg har kanskje et godt ikke grunnlag til sammenligning. (Jeg skrev et programmerbart "Banner" i Java en gang i tiden, kun for å se om jeg kunne. Katalog strukturen skremte vannet av meg.)

 

  • Win32 API-et og COM. For bakoverkompatibilitet så er Win32 api-et så og si uendret (bortsett fra nye funksjoner). Noe som fører med seg eldgamle programmeringsprinsipper. Og ideen bak COM var jo for så vidt grei, men du og du for et rot det er å programmere mot det.

Jeg liker Win32 jeg, og da forstår du jeg elsker .Net.

COM måtte jeg bruke for mitt fotoapparatets SDK var basert på det, men så lenge man enumererte instruksjoner og responser på et vettugt sett - blir det oversiktlig. Da er det jo bare å sende konstanter (som instruksjoner ene veien), og motta respons som passer inn i :) riktig enumererte variabler.

Uansett, Apple benyttet også et COM grensesnitt - en gang i tida.

Themes før Windows 2000.? Var de Yuckie? Hvilken rolle spiller det???

Lenke til kommentar

Jeg brukte forresten doublespace, funka fint, fikk 250mb harddisk i stedet for 170mb. Helt utrolige 80mb ekstra lagringsplass. Gratis! :D

 

Sikkert fordi du hadde masse .exe og .dll filer! De er ikke lette å komprimere,

 

Er du sikker du brukte Double Space?

 

Double space kom i DOS 6 og fikk fort navnet "Double Trouble". Det ble løst i 6.2, men navnet var blitt en byrde. Den ble døpt om til Drive Space i 6.22 og har vel funka bra siden?

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

 

Jeg brukte forresten doublespace, funka fint, fikk 250mb harddisk i stedet for 170mb. Helt utrolige 80mb ekstra lagringsplass. Gratis! :D

 

Sikkert fordi du hadde masse .exe og .dll filer! De er ikke lette å komprimere,

 

Er du sikker du brukte Double Space?

 

Double space kom i DOS 6 og fikk fort navnet "Double Trouble". Det ble løst i 6.2, men navnet var blitt en byrde. Den ble døpt om til Drive Space 6.22 og har vel funka bra siden?

 

Du har rett, jeg brukte Drive Space og brukte DOS 6.22 :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Games for Windows Live og Windows 8 Metro var to ganske heftige bomskudd etter min mening.

 

Dog "Metro", som det engang het, kan diskuteres til tidenes ende hvorvidt det er bra eller ikke så var det et alt for stort hopp for data-analfabeter og veldig ugunstig sett fra et HCI-perspektiv.

 

Games for Windows Live tror jeg ikke trengs å fordypes.

 

Edit: Vil også nevne Bing, om det kan regnes som en Windows-funksjon. Problemet med Bing er for det meste marketing, ikke selve ytelsen.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

UAC var en av de bedre sikkerhetsfunksjonene Microsoft implementert i Windows. Problemet er at de aller fleste var (og fortsatt er) vant til at Windows tar aller avgjørelsene, særlig de som gjelder sikkerhet. Folk flest vil ikke ta slike avgjøresler. Det forstår jeg godt og problemet ligger i at 99% av UAC varslene er helt OK. Så blir folk vant til å trykke på "Yes" og så dummer de seg ut den ene gangen de burde ha trykket på "No" :).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tja , noen ting burde vært gjort med UAC :

 

*Programmet bør lagre og ikke minst klarere program som man har godkjent med feks en HASH kode sånn at om den samme forespørselen dukker opp senere så kan UAC se om det har blitt gjort endringer i selve kjernen til programmet og derfor spørre om nødvendig om godkjennelse til å kjøre det eller ei.

 

*Og sånn sett burde det også ha en kilde som har forhåndsgodkjente flere programmer (gjerne i samsvar med windows defender) sånn at du ikke skal få for mange unødvendige henvendelser.

 

Metro - Modern UI :

 

Jeg er både enig og uenig om at det er et feilskudd , på en bærbar pc med berøringsskjerm er det bra , på små tablets er det også bra (om det kan kjøre W8) men på en ordentlig stasjonær uten berøringsskjerm er det mindre egnet , selv om det er langtifra ubrukelig så fort man lærer seg å bruke det med mus og tastatur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En kommentar til DriveSpace: Jeg tror det forsvant med XP fordi det ble overflødig.

 

For å ta det kronologisk: DriveSpace var på 90-tallet en treg affære fordi prosessorene var ganske trege til å komprimere og dekomprimere filene. Utover 2000-tallet forsvant det problemet og det fikk også programprodusentene med seg. Det vil si at komprimerte så mye av programvaren det var hensiktsmessig å komprimere. Det meste som lot seg komprimere nevneverdig ble komprimert av programprodusentene. DriveSpace kunne selvsagt ikke komprimere allerede komprimerte filer og kunne derfor ikke gi plassøkningen man fikk tidligere. Harddiskene ble jevnt og trutt større sånn at folk gadd ikke lengre gå lange omveier for å spare noen MB her og der. Komprimerte filer hadde også det med å bli ulesbare dersom man slo av maskina midt i skriving til filene, eller strømmen gikk, eller maskina låste seg (som ikke var uvanlig på den tiden). I samme periode var også mp3 noe som fylte opp stadig flere harddisker, ofte på primærpartisjonen. DriveSpace kunne selvsagt ikke komprimere slike ferdigkomprimerte filer ytterligere. Den totale plassbesparelsen ble altså marginal og programmet ble overflødig.

 

I dag er harddiskene så rommelige at komprimering av programfiler er på vei ned. Koderne prioriterer enkelhet og responstid fremfor å spare plass. SSD-produsentene har merket seg dette og bygger stadig oftere inn kombinert software/hardware-komprimering. Ikke så mye for å spare plass, men mer for å pumpe opp båndbredden til over det SATA-grensesnittet er godt for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Metro - Modern UI :

 

Jeg er både enig og uenig om at det er et feilskudd , på en bærbar pc med berøringsskjerm er det bra , på små tablets er det også bra (om det kan kjøre W8) men på en ordentlig stasjonær uten berøringsskjerm er det mindre egnet , selv om det er langtifra ubrukelig så fort man lærer seg å bruke det med mus og tastatur.

 

Veldig enig med deg, for forbrukermarkedet så både treffer og bommer microsoft med Metro på en og samme tid.

 

Det jeg derimot ikke kan forstå er at man har metro grensesnittet på WINDOWS SERVER 2012!!!!!! Hvem i alle dager administrerer en server fra en berøringsskjerm???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...