Gå til innhold

Skift alle passord med ett klikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smart å gi en tredjepart alle passordene dine.

 

Når skal dere slutte å anbefale usikre passordtjenester mot sikre tjenester.

 

Du får ikke meg til å lagre alle mine passord på en webside/app(et selskap) det er å be om trøbbel.

 

Gøy å hate en tjeneste når man ikke skjønner hvordan den virker? Jeg har ikke satt meg inn i auto-bytt funskjonen (som fortsatt er i beta - det ble ikke nevnt), men har brukt Dashlane i 2 år nå og er meget fornøyd. Og ja, jeg syncer passord på tvers av devices. Man gir på ingen måte en 3.part passordene sine.

 

Om man klarer å se forbi NSA konspirasjonsteoriene, så er passordene lagret med Dashlane (både lokalt og i cloud om du har sync aktivert) kryptert med AES256, og nøkkelen blir utledet fra Master Passord som du fyller inn hver gang du skal ha tilgang til passordene, nøkkelen blir altså aldri sendt eller lagret noe sted. Gå i gang og hack Dashlane-serverne så mye du vil, der finner du bare et sett med krypterte passord du uansett ikke får gjort noe som helst med (enn så lenge AES256 fortsatt er en unbroken krypteringsalgoritme). Når du syncer, så synces passord kryptert. De låses kun opp i ditt eget device når du manuelt fyller inn Master Passord.

 

"Alle passordene mine"... Det folk flest ikke tenker over, er graden av risiko man utsetter seg for ved å ha samme passord (og et lett et som man husker) på alle tjenestene man bruker. Tidligere hadde jeg 3-4 passord på 10-12 tegn (tilfeldige) som jeg klarte å huske. Nå har jeg 60-70 forskjellige...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har brukt LastPass i flere år nå, og er veldig fornøyd. På bakgrunn av min erfaring med denne password manageren er jeg dog litt skeptisk til om man får en "endre alle passordene mine"-funksjon til å fungere. Det er ikke alle sites som er like enkle å få en password manager til å håndtere i utgangspunktet, så jeg hadde vært veldig varsom med å trykke på auto-change knappen.

Men, som sagt tidligere i tråden, hvis man allerede bruker en password manager, så skal jo behovet for en sånn funksjon være ikke-eksisterende...

Lenke til kommentar

 

Skremmende at tek.no, som skal være et oppdatert teknologimagasin, publiserer slike artikler som denne.

Velbegrunnet mening... Fordi?

 

 

Sentral lagring av passord hos tredjepart er aldri lurt, uansett hvor trygt det skal være. Spesielt ikke når man må legge igjen påloggingsinformasjonen hos tredjepart. Bruk heller en offline-løsning, som f.eks Keepass.

Lenke til kommentar

 

 

 

Skremmende at tek.no, som skal være et oppdatert teknologimagasin, publiserer slike artikler som denne.

Velbegrunnet mening... Fordi?

Sentral lagring av passord hos tredjepart er aldri lurt, uansett hvor trygt det skal være. Spesielt ikke når man må legge igjen påloggingsinformasjonen hos tredjepart. Bruk heller en offline-løsning, som f.eks Keepass.

Vel, det lagres jo kryptert uten at Dashlane selv har nøkkelen (den skriver du inn manuelt hver gang). Så det har ikke jeg problemer med å tillate. Antar Dashlane ikke har klart å knekke AES256?

 

Forøvrig kan Dashlane fint brukes offline. Om man ikke betaler for tjenesten, så får man ikke tilgang til cloudfunksjonaliteten uansett. Selv mener jeg autosync på tvers av alle enheter er helt genialt, slik at jeg kan ha unike passord på alle tjenester, uten å ha bryet med å ikke kunne logge meg på via f.eks mobil om jeg endret på pcen dagen i forveien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...