Gå til innhold

FEATURE: Vil Øystein velge Mac eller Windows?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mac som stasjonær?! Hæ!?

 

Og hvordan i allverden kan han sitte der og tyte ut tullete konklusjoner som "Windows gir litt dårligere batteritid, og har dårligere pekeflate", som begrunnelse for at han velger Macbook? Jeg kan telle 5 Windows-ultrabooks i farten som slår Macbooken på dette området.

 

Vanviddet fortsetter med valget av Windows Phone. Selv jeg som Android-bruker (som ikke er tatt med i betraktninga) at Apples iPhone med iOS er overlegen på dette området.

Endret av La Menthe
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Mac på stasjonær?! Hæ!?

 

Og hvordan i allverden kan han sitte der og tyte ut tullete konklusjoner som "Windows gir litt dårligere batteritid, og har dårligere pekeflate", som begrunnelse for at han velger Macbook? Jeg kan telle 5 Windows-ultrabooks i farten som slår Macbooken på dette området.

 

 

Som slår MacBook Air på batteri og styreflate? Som er i samme pris, vekt og størrelseklasse? Vi nevner i fleng? Du er vanvittig flink til å syte og klage i kommentarfeltet, men linker og spesifikke eksempler som underbygger det du skriver er du temmelig elendig på.

 

 

Moving the goalposts, påstanden det ble reagert på var dårligere batteritid og styreflate, ikke "per pris vekt og størrelsesklasse".

 

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

30 lange dager er over, nå må han velge.

 

 

Som du sikkert vet kan du installere OS X på en selvbygd PC. Sjekk ut denne :

 

https://www.youtube.com/watch?v=quky-WIFZG8&list=UUvIbgcm10GqMdwKho8C1Zmw

 

 

 

Og enhver som har litt erfaring med tema vet at det sjeldent er å foretrekke. Han nevner jo også at blant annet batterilevetid og styreflate på MacBook Air er aspekter som får han til å velge som han gjør, da hjelper det jo fint lite om han kan lure inn OS X Mavericks på en Windows maskin med alt det tullballet og styret det medfører.

Lenke til kommentar

 

 

Mac på stasjonær?! Hæ!?

 

Og hvordan i allverden kan han sitte der og tyte ut tullete konklusjoner som "Windows gir litt dårligere batteritid, og har dårligere pekeflate", som begrunnelse for at han velger Macbook? Jeg kan telle 5 Windows-ultrabooks i farten som slår Macbooken på dette området.

 

 

Som slår MacBook Air på batteri og styreflate? Som er i samme pris, vekt og størrelseklasse? Vi nevner i fleng? Du er vanvittig flink til å syte og klage i kommentarfeltet, men linker og spesifikke eksempler som underbygger det du skriver er du temmelig elendig på.

 

 

Moving the goalposts, påstanden det ble reagert på var dårligere batteritid og styreflate, ikke "per pris vekt og størrelsesklasse".

 

AtW

 

 

 

Så du mener om man drar inn et dråg av en bærbar på 5 kg, så er en relevant bare fordi den kan skimte med like bra styreflate og bedre batteri? Det er vel temmelig åpenbart at det her er snakk om ultrabook, ergo må man altså finne tilsvarende alternativer som da også er i samme produktklasse.

Lenke til kommentar

 

 

 

Mac på stasjonær?! Hæ!?

 

Og hvordan i allverden kan han sitte der og tyte ut tullete konklusjoner som "Windows gir litt dårligere batteritid, og har dårligere pekeflate", som begrunnelse for at han velger Macbook? Jeg kan telle 5 Windows-ultrabooks i farten som slår Macbooken på dette området.

 

 

Som slår MacBook Air på batteri og styreflate? Som er i samme pris, vekt og størrelseklasse? Vi nevner i fleng? Du er vanvittig flink til å syte og klage i kommentarfeltet, men linker og spesifikke eksempler som underbygger det du skriver er du temmelig elendig på.

 

 

Moving the goalposts, påstanden det ble reagert på var dårligere batteritid og styreflate, ikke "per pris vekt og størrelsesklasse".

 

AtW

 

 

 

Så du mener om man drar inn et dråg av en bærbar på 5 kg, så er en relevant bare fordi den kan skimte med like bra styreflate og bedre batteri? Det er vel temmelig åpenbart at det her er snakk om ultrabook, ergo må man altså finne tilsvarende alternativer som da også er i samme produktklasse.

 

 

Hva jeg mener er irrelevant, det som er relevant er hva artikkelforfatter og La Menthe mener, jeg mener man bør sammenlikne innenfor samme klasse, men du kan ikke sitere en påstand, deretter på slenge på masse annet, og be vedkommende forsvare det. Samme pris og vekt er feks for strengt i mine øyne, det er variasjon innen klassen på pris og vekt, så om noe feks veier litt mindre men koster litt mer er det allikevel helt fint å sammenlikne. Ting blir aldri rettferdig om man går utifra maskin A og skal finne en maskin B som er like god eller bedre på alle punkter, da alle maskiner har positive og negative sider.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hei

 

Som understreket i innledningen, er konklusjonene i denne saken basert på disse tre maskinene:

 

Apple iMac 27"

Macbook Air 13"

Apple iPhone 6

Opp mot disse tre Windows-enhetene i samme prisklasse og formfaktor:

Asus ET2702

Asus UX302L

Nokia Lumia 930

 

Å prøve å si noe definitivt om alle Windows-maskinene på markedet mot alle Apple-maskinene på markedet, er en større oppgave enn jeg har tenkt å begi meg ut på :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Oppriktig spørsmål om OS X. På biletet som samanliknar outlook med mail-klienten på mac, kan ein endre på kva alternativ som skal visast der på macen?

 

Eg meiner, det tar meg 3 min å lage ein ribbon i outlook med like "begrensa" funksjonalitet som på macen, men kan eg gå andre vegen på mac? Og legge til fleire funksjonar viss eg skulle ynskje det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har rett og slett vært en fornøyelse å følge denne serien av artikler! Har selv skaffet meg en Lumia 930, og jeg kunne ikke vært mer enig i det du skriver. Angående Windows til PC er vi nok vidt uenige, men så er det også noe av det som gjør hvert OS unikt: Alt passer ikke til alle! Har selv sterkt vurdert en Mac flere ganger, men ettersom maskinen brukes mest til tung spilling, har det liksom alltid stoppet med tanken :)

 

Hva annet dere kan teste? Muligens se hvorvidt et nettbrett (iPad, Surface Pro 3, div. Android) kan/ikke kan erstatte en PC i hverdagen? Gleder meg uansett til neste lignende artikkel!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppriktig spørsmål om OS X. På biletet som samanliknar outlook med mail-klienten på mac, kan ein endre på kva alternativ som skal visast der på macen?

 

Eg meiner, det tar meg 3 min å lage ein ribbon i outlook med like "begrensa" funksjonalitet som på macen, men kan eg gå andre vegen på mac? Og legge til fleire funksjonar viss eg skulle ynskje det?

 

Ja, det kan endres som en selv ønsker.

 

http://cdn.cultofmac.com/wp-content/uploads/2014/02/toolbar-buttons.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppriktig spørsmål om OS X. På biletet som samanliknar outlook med mail-klienten på mac, kan ein endre på kva alternativ som skal visast der på macen?

 

Eg meiner, det tar meg 3 min å lage ein ribbon i outlook med like "begrensa" funksjonalitet som på macen, men kan eg gå andre vegen på mac? Og legge til fleire funksjonar viss eg skulle ynskje det?

 

Det kan skreddersys i stor grad ja. Du høyreklikker og velger "Tilpass verktøylinje...", da får du opp denne menyen:

 

 

Pasted_Image_12_12_14__15_47.png

Lenke til kommentar

Oppriktig spørsmål om OS X. På biletet som samanliknar outlook med mail-klienten på mac, kan ein endre på kva alternativ som skal visast der på macen?

 

Eg meiner, det tar meg 3 min å lage ein ribbon i outlook med like "begrensa" funksjonalitet som på macen, men kan eg gå andre vegen på mac? Og legge til fleire funksjonar viss eg skulle ynskje det?

 

Har vært både Windows- og OS X-bruker i mange år. Har aldri sett, funnet eller hørt om noen funksjon, innstilling eller tilpassing som man kan gjøre i Windows men ikke gjøre i OS X. Enkelte programmer som ikke finnes for OS X men jeg har alltid funnet en OS X alternativ som fungerer like bra eller bedre. Det gjelder andre veien også forsåvidt. (En PC kan alltid gjøre alt en Mac kan gjøre, enten like bra eller bedre.)

 

Men en ting jeg aldri har forstått er hvorfor Windows viser så utrolig mange knapper og innstillinger som sjelden eller aldri er i bruk. Windows Kontrollpanel og Office sine Ribbon-menyer er vel de groveste eksemplene på nettopp det. Fair enough at man kan rydde opp hvis man absolutt vil, men den jobben har man jo ikke lyst til å gjøre selv!? Og hva skjer når man bytter mellom 2-3 forskjellige maskiner på jobb, privat og reise? Eller får ny maskin/ny windows-versjon? Da må man gjøre alt denne "tilpasningen" og "tweakingen" på nytt da? (Android synder delvis på de samme områdene: Å flytte rundt og tweake på de 7 ulike skrivebordene med widgets og ikoner og snarveier er jo et evigvarende mas fra man kjøper telefonene til man bytter den ut)

 

Takke meg til ekstrem minimalisme out of the box. Så får man heller legge til ved personlig behov.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...