Gå til innhold

- Apple Watch kommer tidligere enn antatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det virkelig tidligere enn antatt? Først var det jo antatt at leveransene skulle begynne i Q1 2015, antatt februar eller mars. Så kom meldingene om at det skulle bli på våren. Og nå er man altså tilbake på vinteren 2015, dvs Q1 2015. Med andre ord: tilbake på utgangspunktet.

 

Og fremdeles ikke et kvekk om hva batteriet vil yte?

Lenke til kommentar

Og fremdeles ikke et kvekk om hva batteriet vil yte?

 

Tipper de ikke vet, og dermed ikke vil gå ut med noe. Apple pleier å komme med temmelig nøkterne og korrekte batteridata, og vil neppe risikere å bli tatt på noe sånt.

 

Mer enn noe annet er batterilevetiden en funksjon av software, og denne er neppe i nærheten av å være ferdig optimalisert ennå. Med telefoner er det lett - fordi man der kan se på forrige modell og regne seg frem til hva neste yter, med et helt nytt produkt er det mye verre. Man vet jo f.eks ikke hvordan bruksmønsteret blir i virkeligheten.

 

Det jeg er virkelig spent på er hvordan Apple løser av/på-problematikken. Alltid aktiv skjerm (som Pebble) eller stort sett svart (som mange andre smartklokker). Det ideelle hadde vært en slags pixel qi-løsning, men det ser dessverre ikke ut som det blir det.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Blir spennende det her, men tviler på at jeg kommer til å hoppe på før 3.gen elns. Da regner jeg med at mye av barnesykdommene er luket vekk, samt at batteriet holder nærmere en uke enn en dag. Edit: Eller om vi ser på hvordan batterilevetiden på mobiler har utviklet seg (eller ikke utviklet seg) de siste årene, er det forsåvidt ikke sikkert at jeg bør ha alt for høye forventninger...

Endret av blured
Lenke til kommentar

 

Og fremdeles ikke et kvekk om hva batteriet vil yte?

 

Tipper de ikke vet, og dermed ikke vil gå ut med noe. Apple pleier å komme med temmelig nøkterne og korrekte batteridata, og vil neppe risikere å bli tatt på noe sånt.

 

Mer enn noe annet er batterilevetiden en funksjon av software, og denne er neppe i nærheten av å være ferdig optimalisert ennå. Med telefoner er det lett - fordi man der kan se på forrige modell og regne seg frem til hva neste yter, med et helt nytt produkt er det mye verre. Man vet jo f.eks ikke hvordan bruksmønsteret blir i virkeligheten.

 

Det jeg er virkelig spent på er hvordan Apple løser av/på-problematikken. Alltid aktiv skjerm (som Pebble) eller stort sett svart (som mange andre smartklokker). Det ideelle hadde vært en slags pixel qi-løsning, men det ser dessverre ikke ut som det blir det.

 

 

De begynner masseproduksjon straks og kjenner ikke batterikapasiteten? Høres lite sannsynlig ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

De begynner masseproduksjon straks og kjenner ikke batterikapasiteten? Høres lite sannsynlig ut.

 

Det er klart de kjenner kapasiteten og forbruket til komponentene, men jeg tipper softwaren er på et såpass uferdig stadie fortsatt at det er vanskelig å love noe mer konkret enn "hele dagen". Med moderne chips kan du se flere hundre prosent i forskjell på batterilevetid basert på hvor optimalisert man får programvaren. Klokkingen trenger heller ikke være klar før man starter produksjon, så der har man enda en variabel som kan endre seg helt frem til produktet er i butikkene. Hvor mye software har å si kan du se om du installerer Windows på en mac eller Linux på en hvilken som helst laptop. Plutselig er batterilevetiden halvert, selv om maskinvaren er den samme.

 

Om Apple går ut nå og sier "20 timer" er katta ute av sekken, og de må levere det. Da fratar de seg selv muligheten til å kompromisse som de vil mellom ytelse, funksjonalitet og batterilevetid. "Hele dagen" kan tolkes i alle retninger. I overkant defensivt av Apple, men jeg forstår dem på en måte.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De begynner masseproduksjon straks og kjenner ikke batterikapasiteten? Høres lite sannsynlig ut.

 

Det er klart de kjenner kapasiteten og forbruket til komponentene, men jeg tipper softwaren er på et såpass uferdig stadie fortsatt at det er vanskelig å love noe mer konkret enn "hele dagen". Med moderne chips kan du se flere hundre prosent i forskjell på batterilevetid basert på hvor optimalisert man får programvaren. Klokkingen trenger heller ikke være klar før man starter produksjon, så der har man enda en variabel som kan endre seg helt frem til produktet er i butikkene. Hvor mye software har å si kan du se om du installerer Windows på en mac eller Linux på en hvilken som helst laptop. Plutselig er batterilevetiden halvert, selv om maskinvaren er den samme.

 

Om Apple går ut nå og sier "20 timer" er katta ute av sekken, og de må levere det. Da fratar de seg selv muligheten til å kompromisse som de vil mellom ytelse, funksjonalitet og batterilevetid. "Hele dagen" kan tolkes i alle retninger. I overkant defensivt av Apple, men jeg forstår dem på en måte.

 

 

Jeg har ingen tiltro til at de er noe i nærheten av flere 100% reelt slingringsmonn i dag i batterikapasiteten, jeg tipper de vet innenfor 10% der det ligger, og det bør de også, tror du virkelig de feks ikke ante om klokka varte en halv dag, 1 eller 4 når de lanserte den i høst?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tiltro til at de er noe i nærheten av flere 100% reelt slingringsmonn i dag i batterikapasiteten, jeg tipper de vet innenfor 10% der det ligger, og det bør de også, tror du virkelig de feks ikke ante om klokka varte en halv dag, 1 eller 4 når de lanserte den i høst?

Nei, de nærmer seg nok mer og mer sikker kunnskap, men det er ikke sikkert de har bestemt seg ennå for hvor lenge batteriet skal vare. Mer enn noe annet er jo dette et designvalg basert på hvor mye man kan optimalisere for levetid uten at det går ut over brukeropplevelsen. Ikke noe problem å få til en ukes levetid på noe sånt, man må bare kjøre alt av elektronikk på veldig lav klokking, lite lys og stor latency. Re: Pebble. Tipper diskusjonene mellom ingeniører og markedsfolk går høyt :)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det tipper ikke jeg, det er ganske dårlig planlagt om de ikke har bestemt seg for dette nå. Apple har ikke for vane å slenge lite gjennomtenkte produkter ut på markedet.

Nei, men sånne diskusjoner er jo nettopp kjernen i "gjennomtenkt" - at man finner et kompromiss som alle kan leve med. De visste nok allerede i høst at de kom til å treffe ett eller annet mål, og det er dette de noe vagt sier er "hele dagen".

 

Min erfaring er at overraskende store beslutninger i en produktutviklingsprosess utsettes så lenge som mulig. Hardware må være ferdig månedsvis før produksjon, men med software lar man gjerne døra stå på gløtt for endringer helt opp mot release. Jeg kutta nettopp en svær feature (tenk årsverk) en uke før release f.eks, fordi den ikke leverte godt nok.

 

Men du har nok rett - tipper Apple har 99% ferdige prototyper nå, og at de har en god idé om hva batterilevetiden blir med endelig software.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...