Gå til innhold

Nytt Olympus-kamera kan få 40 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert kjekt å ha, men jeg mistenker det vil bli brukt av bare en liten andel av de som har kameraet og at disse bruker det sjeldent.

 

Ellers er jeg spent på timingen. Hvor korte lukkertider det kan brukes med, hvor lite tid det går mellom hver eksponering, om det går ut over bit-dybde i hver eksponering og om hver eksponeringene må være like lange og med same ISO. Jeg lurer også på hvilke krav det setter til objektivene. Er det for eksempel bare 75mm f/1,8 som duger eller gir det en reell gevinst med 14-42mm? Hvilken reell oppløsningsevne får man på et slikt bilde sammenlignet med for eksempel en fullmatsensor på 36 Mp kombinert med et tipp tipp objektiv? Eller mot et mellomformatkamera med 40 Mp? Ja, det blir en urettferdig sammenligning, men gir en indikasjon på hvor langt opp mot de teoretiske 40 Mp kamera og optikk vil yte i praksis. Siste ord er i hvert fall ikke skrevet. Det skal bli spennende å lese fortsettelsen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Kunne de ikke heller gjort det samme bare for de partiene av fotoet som ikke har bevegelsene? Noe liknende som MPEG-4, bare omvendt ved at man tilfører data istedetfor å fjerne dem.

Det har vel ikke med bevegelse eller ikke å gjøre, det er for å øke oppløsningen.

 

 

 

Det var noen som hevdet at den omtalte løsningen ikke ville fungere så godt for motiver i bevegelse. Det var derfor jeg "foreslo en tilnærming", men den ville jo gitt blurry og knivskarpe segmenter over foto sånn litt om en annen da. :p (om man hermer etter MPEG-4 sin måte å utelate informasjon på - her foreslo jeg samme tilnærming for å legge til informasjon, til info. ;) )

Lenke til kommentar

Nok en jukseløsning! Tviler på at denne funksjonen vil gi like godt resultat som en reell 40 megapixel brikke.

 

Har prøvd HDR funksjon på flere ulike kamera for å få optimal eksponering, Det er kjekt å kunne se detaljer der det ellers ville vært skygge, men det ser ikke naturlig ut.

 

HDR gir (i tilfeller hvor det funker) mer informasjon om scenen - som om man hadde brukt en sensor med større DR. Altså "mer naturlig" opptak av scenen.

 

Dersom du tonemapper denne fila til "LDR" for visning på vanlig skjerm eller papir så er dette en separat prosess. Slike filer kan se mer eller mindre naturlig ut, men det er altså en konsekvens av at man prøver å kompensere for svakheten i skjerm/papir, ikke en svakhet ved HDR i seg selv.

 

Hvis du vil så kan du rendre en HDR fil "flatt" og få noe som ser like "naturlig" ut på skjerm/papir som et vanlig bilde, bare med mindre støy i skyggene.

 

-k

Lenke til kommentar

Det var noen som hevdet at den omtalte løsningen ikke ville fungere så godt for motiver i bevegelse. Det var derfor jeg "foreslo en tilnærming", men den ville jo gitt blurry og knivskarpe segmenter over foto sånn litt om en annen da. :p (om man hermer etter MPEG-4 sin måte å utelate informasjon på - her foreslo jeg samme tilnærming for å legge til informasjon, til info. ;) )

Dersom du har bevegelse i løpet av opptaket så vil:

1) Objekter være smørt ut i hver enkelt del-frame (motion-blur)

2) Objekter befinne seg på forskjellig sted i forskjellige del-frames

3) Bevegelsen vil aldri være perfekt "translatorisk", objekter (f.eks hår) vil ha kompleks deformasjon, vil skygge for andre objekter, og det vil være støy

 

Derfor vil det være svært krevende (men ikke nødvendigvis umulig) å generere et "høyere-oppløst" bilde av en scene med bevegelse fra et sett av eksponeringer hvor sensoren er flyttet litt rundt.

 

Den beste kandidaten er kanskje astro-foto, hvor mesteparten av scenen (såvidt jeg vet) har temmelig predikerbar bevegelse.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...