Gå til innhold

HP slipper system som emulerer fremtidsmaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

I tillegg skal resultatene fra utregninger i maskinene være så vanskelige å stole på, at hver enkelt utregning gjøres flere ganger for at man skal bli helt sikker på resultatet.

Jøsses, maskinene ligner mer og mer på folk flest.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

 

Vil vel ikke helt påstå det. Disse maskinene kontrollsjekker jo resultatene sine før de kaller de korrekte :p

 

"Har jeg sjekket alt er riktig? Jada, jeg gjør ikke samme feil om og om igen" :D

Lenke til kommentar

 

 

 

I tillegg skal resultatene fra utregninger i maskinene være så vanskelige å stole på, at hver enkelt utregning gjøres flere ganger for at man skal bli helt sikker på resultatet.

Jøsses, maskinene ligner mer og mer på folk flest.

Vil vel ikke helt påstå det. Disse maskinene kontrollsjekker jo resultatene sine før de kaller de korrekte :p

Godt poeng. Vi mennesker gjør ofte feilen først og kontrollsjekker etterpå :) +1 til deg for den. Dagens lille :):D

Lenke til kommentar

Kvantedatamaskiner har qubits, kvantebits, og det er ikke riktig at de kan ha tre verdier. De kan ha uendelig mange forskjellige verdier før man måler de, når man måler på de kan de bare ha to forskjellige verdier, derav navnet en kvantebit.

 

Det er to motstridende effekter her, nemlig at man kan på en måte gjøre en beregning på alle mulige verdier av bits på en gang, siden hver qubit kan være "både" 0 og 1. Desverre så er det ikke så enkelt at det da går utrolig mye fortere, siden man må måle på qubitene for å få ut informasjon og dermed bare kan lese ut en verdi.

 

Det gjelder da å lage smarte algoritmer som utnytte de anderledes reglene for kvantemekanikken enn for den klassiske fysikken.

 

For litt mer info, se starten av denne youtube videoen https://www.youtube.com/watch?v=Fb3gn5GsvRk

 

For en innføring i kvantedatamaskiner kan du lese min hovedfagsoppgave http://folk.uio.no/ovrum/thesis.pdf

Lenke til kommentar

eirik.ovrum: Takk! Den skal ses, og gitt tid skal det også leses. Egenforfattede hovedfagsoppgaver var muligens ikke akkurat det jeg så for meg da jeg etterlyste input i bunn av saken, men input blir jo ikke stort bedre :)

 

Jeg må se over så fort jeg får tid, og korrigere det avsnittet i artikkelen, når jeg er noenlunde sikker på å ikke tilføre flere feil. Verdens mest interessante minefelt dette her.

 

tsken2k: Takk for det. Vi prøver oss litt på ja takk begge deler, men mer eller mindre eksotiske nye teknoting som dette er jo litt i vinden om dagen, så vi kommer neppe til å skrive mindre om det fremover :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

eirik.ovrum: Takk! Den skal ses, og gitt tid skal det også leses. Egenforfattede hovedfagsoppgaver var muligens ikke akkurat det jeg så for meg da jeg etterlyste input i bunn av saken, men input blir jo ikke stort bedre :)

 

Jeg må se over så fort jeg får tid, og korrigere det avsnittet i artikkelen, når jeg er noenlunde sikker på å ikke tilføre flere feil. Verdens mest interessante minefelt dette her.

 

tsken2k: Takk for det. Vi prøver oss litt på ja takk begge deler, men mer eller mindre eksotiske nye teknoting som dette er jo litt i vinden om dagen, så vi kommer neppe til å skrive mindre om det fremover :)

 

 

Takk også for at du ikke tilsløret dette som en Ekstra-artikkel. Vi som ikke måtte abonnere, har også behov for litt "gullstoff" å lese om, for hvis ikke vandrer vi til alternative publikasjoner for å tilfredstille kjedsomheten. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...