Gå til innhold

Dell sniklanserer to nye UHD-skjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor sittende lengre unna enn man kan?

Ja med mindre du begrenses av synsvidden (f.eks flere skjermer), ergonomisk sitteposisjon/tastatur, over minste "fokus-avstand" eller skarpheten (som da nok var poenget).

 

Selvsagt, ved 24" 1080p så ender du ofte opp med normal sitteavstand da det også er normal PPI. Da det gir lite å sitte nærmere, mem det forandres jo litt med økt oppløsning. Da kan det ha noe for seg.

 

Personlig (og de fleste andre), foretrekker å heller øke skjermstørrelsen og ha samme avstand, men billigversjonen er selvsagt å sitte nærmere.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

Har 24" 1080p og kan enkelt se pikslene, jeg venter på en bra nok 4K til riktig pris. Tror kanskje jeg får opp til 27" da. Har ikke bestemt meg enda.

 

Ser du piksler ved normal sitteavstand til skjermen?

jeg vet ikke hva som er normal avstand, ansiktet mitt er 45-55 cm fra skjermen Og kan ikke øke den avstand en uten å bygge nytt skrivebord. Ser ikke dem i seg selv enkelt, men kan godt se at runde ting og skrå ting er hakkete
Lenke til kommentar

Jepp, trappe-effekten du får av piksler, også kalt aliasing, og er enkelt for de aller fleste å se om de prøver (eller ikke prøver).

 

Det hjelper godt med høyere oppløsning, selv om man nok måtte økt oppløsningen rimelig heftig for å få bukt med problemet. Inntil videre så får det holde med gode Anti-Aliasing tekniker, som f.eks det å rendre med mye høyere oppløsning enn det skjermen takler (oversample), og så nedsample det, som er kraftigste og enkleste formen for AA. Og tipper det er noe slikt som blir brukt i 2D, som på skrivebordet, programmer, film osv...

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hei, hvis man ikke er ute etter "desktop area" så er det helt greit med 27" og 4K. Hvis man derimot ønsker å ha et størst mulig "Skrivebord" på skjermen så er 40" ideelt. Har i dag 32" Dell 4k/60Hz fra MBP men må begrense til 3008x1692 for å ha grei størrelse på skjermen. Et svært interessant ting som dukker opp i disse dager er : Philltips tv, 40" - 4k/60 med Displayport 1.2 som kan håndtere 4K/60hz. Alt dette til under kr. 7.000,- - gleder meg veldig

Link: https://www.komplett.no/philips-40-4k-led-bdm4065uc00/827908

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

24-tommer med 3840x2160... Og jeg som syntes 2560x1440 på 27-tommeren min nesten er litt for mye. Kan dem ikke snart komme med litt billigere 32-tommer UHD-skjermer??? Det tror jeg er en litt mer riktig størrelse til den oppløsningen.

 

Aha, du bruker Windows. Ja, da må du slite litt til før skalering blir bra. Windows 10 som kommer neste år er mye bedre. Kobler du derimot til en Mac eller en PC som kjører nyeste Linux har du perfekt skalering.

Lenke til kommentar

 

24-tommer med 3840x2160... Og jeg som syntes 2560x1440 på 27-tommeren min nesten er litt for mye. Kan dem ikke snart komme med litt billigere 32-tommer UHD-skjermer??? Det tror jeg er en litt mer riktig størrelse til den oppløsningen.

Aha, du bruker Windows. Ja, da må du slite litt til før skalering blir bra. Windows 10 som kommer neste år er mye bedre. Kobler du derimot til en Mac eller en PC som kjører nyeste Linux har du perfekt skalering.

 

Nei, skaleringen i feks OSX er elendig, bare noe bedre enn windows.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

24-tommer med 3840x2160... Og jeg som syntes 2560x1440 på 27-tommeren min nesten er litt for mye. Kan dem ikke snart komme med litt billigere 32-tommer UHD-skjermer??? Det tror jeg er en litt mer riktig størrelse til den oppløsningen.

 

Aha, du bruker Windows. Ja, da må du slite litt til før skalering blir bra. Windows 10 som kommer neste år er mye bedre. Kobler du derimot til en Mac eller en PC som kjører nyeste Linux har du perfekt skalering.
Nyeste Linux tar jeg som kernelversjon. Har lite med grafisk grensesnitt å gjøre, det er det grafikkdriver og skrivebordsmiljø som håndterer.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

 

 

 

24-tommer med 3840x2160... Og jeg som syntes 2560x1440 på 27-tommeren min nesten er litt for mye. Kan dem ikke snart komme med litt billigere 32-tommer UHD-skjermer??? Det tror jeg er en litt mer riktig størrelse til den oppløsningen.

Aha, du bruker Windows. Ja, da må du slite litt til før skalering blir bra. Windows 10 som kommer neste år er mye bedre. Kobler du derimot til en Mac eller en PC som kjører nyeste Linux har du perfekt skalering.

Nei, skaleringen i feks OSX er elendig, bare noe bedre enn windows.

 

AtW

Ehh? Jeg skal ikke skryte generelt av OS X, men HiDPI skaleringen er perfekt i OS X.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...