Gå til innhold

Oslo lufthavn skal få ekstremt mobilnett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Felles nett for alle mobilbrukere? Forklar!

Løses nok likt som det ble gjort med utbygging i T-banetunellene i Oslo

 

I dette datarommet plasserer NetCom, Telenor og Mobile Norway sitt utstyr, som videresender signalene fra din og min mobiltelefon ut til strålekabelen i tunnelen.

 

RF-signalet fra NetCom, Telenor og Mobile Norway blir «koblet sammen» via såkalte «combinere». Til slutt blir dette kombinerte signalet sendt over en kabel, som så blir tilsluttet strålekabelen i tunnelen, forklarer teknisk koordinator Kenth Sivertsen.

 

 

http://www.tek.no/artikler/slik-skal-du-fa-lynrask-4g-i-tunnelene/154951?key=NaDMlL4T

Lenke til kommentar

"I testene Telenor har utført har de målt en maksimal ytelse på 144 MB i sekundet i det nye nettet."

 

Forklar. Dette er nemmelig over 1Gbit pr sekund. Noe jeg kan garantere du ikke klarer på en mobiltelefon.

 

Mulig en liten forvirring mellom MB og Mb i artikkelen? Uten at jeg har noe kunnskap om slikt. Står jo heller ikke at Telenor testet med en mobiltelefon

Lenke til kommentar

"I testene Telenor har utført har de målt en maksimal ytelse på 144 MB i sekundet i det nye nettet."

 

Forklar. Dette er nemmelig over 1Gbit pr sekund. Noe jeg kan garantere du ikke klarer på en mobiltelefon.

Er nok det nettet klarer totalt. Er heller ikkje så alt for imponerande om ein tenker på kor mange som faktisk kan vere på OSL til ein kvar tid. Må hugse på at mange på 4G i dag får 40mbit med litt dyrare abonnement.

 

Om ein deler 144MB/s på 500 personar så betyr det rundt 0.25mbit.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Disse telefolka er en spesiell art.

 

De lager altså et nett som skal dekke kundebehovet under nødsituasjoner på en hovedflyplass og velger å kalle hele tiltaket for "ekstremt". Det forteller vel litt om kvaliteten på det de normalt leverer.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

"I testene Telenor har utført har de målt en maksimal ytelse på 144 MB i sekundet i det nye nettet."

 

Forklar. Dette er nemmelig over 1Gbit pr sekund. Noe jeg kan garantere du ikke klarer på en mobiltelefon.

Er nok det nettet klarer totalt. Er heller ikkje så alt for imponerande om ein tenker på kor mange som faktisk kan vere på OSL til ein kvar tid. Må hugse på at mange på 4G i dag får 40mbit med litt dyrare abonnement.

 

Om ein deler 144MB/s på 500 personar så betyr det rundt 0.25mbit.

Ja, litt av poenget mitt. 144MB/s totalt sett er jo ingenting. Latterlig lite spør du meg.

Selv om ikke 500 personer kommer til å surfe samtidlig, så vil jo det jo være mange enheter tilkoblet.

Lenke til kommentar

Hadde de klart å fått et trådløst nett til de som må sitte der i flere timer. Mye underholdning til Gardermoen er det jo strengt tatt lite av.

Er og mange som har bare 1Gb trafikk, dette går raskt opp med litt video. Liker heller ikke at man må betale for trådløst nett der.

Var i Hong Kong tidligere i år, der hadde de gratis nett, selv om flyplassen har mye mer trafikk :/

Lenke til kommentar

På tide, hva med å oppgradere WiFi nettet i hele bygget og plasere stikkontakter ved alle benker i samme slengen. Og nett uten inn logging hadde gjort seg det å.

 

Det er trist å si det, men Gardermoen er faktisk blant de bedre flyplassene når det gjelder stikkontakter.

Det er fremdeles utrolig mange flyplasser rundt omkring hvor de ikke har en eneste en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...