Gå til innhold

REFLEKSJON: Jeg hamret gjennom 10 sesonger av Friends – og da slo det meg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv å se that 70 show uten å bruke VPN. Det går ikke pga den idiotiske regionsperren Netflix har. Skulle å mimre litt å se alle politiskolen filmene, men etter film nr4 så fantes ikke resten av filmene. Netflix er enda ikke en fullgod erstatning fra pirat verden for min del.

 

Nå må det vel sies at den regionssperren ikke er netflix sin feil, men et krav fra innholdsleverandørene og rettighetsinnehaverene.. En film kan jo ofte ha ulike rettighetsinnehavere (med ulike krav og priser) i ulike deler av verden.. Det fører til at netflix må inngå avtale med ett firma i USA for å vise f.eks That 70's show, og et annet firma i Norge, og et tredje firma i Frankrike..

 

Det går jo an å håpe at innholdsleverandørene etterhvert endrer praksis, og åpner opp for alt innhold til samme pris over hele verden til samme tid, men inntil videre er det dessverre unntaket, i stedet for regelen.. :/

 

Men til tross for det juridiske (antikverte) tullet innholdsleverandørene og rettighetsinnehaverenehaverne driver med, synes jeg artikkelforfatter har helt rett; det er mye lettere å skaffe innhold på lovlig vis i dag enn det var for kun et par år tilbake :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Greit nok at streaming som Netflix er i ferd med å ta over "TV-vanene" til folk, men det er langt fra tilstrekkelig for de som er film- eller TV-serieinteresserte. For det første er innholdet (selv i USA) svært begrenset til "main stream", og en rekke typere innhold har en tendens til å forsvinne etter en stund. Spesielt på filmsiden er slike tjenester svært mangelfulle. Det er også alt for lite overlapping av serier mellom streamingtjenester. Men Netflix skal ha én ting, det er kjempeflott at de gir ut hele sesonger av serier samtidig.

 

Fremdeles trenger alle vi interesserte gode tjenester for å kjøpe videoinnhold digitalt distribuert uten DRM, og først da vil nedlasting overta for mesteparten av platesalget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøv å se that 70 show uten å bruke VPN. Det går ikke pga den idiotiske regionsperren Netflix har. Skulle å mimre litt å se alle politiskolen filmene, men etter film nr4 så fantes ikke resten av filmene. Netflix er enda ikke en fullgod erstatning fra pirat verden for min del.

 

 

Det er en begynnelse, men MPAA og andre selskaper er noen selvgode idioter som ikke har noen forståelse for hvordan digitale medier fungerer. Jeg tror vi vil se en gradvis overgang hvor mer og mer blir tilgjengelig etterhvert som sjefene der blir byttet ut med nye folk.

Endret av Bakken91
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men piratkopireringen hadde også sine ulemper. Det tok tid, om det så bare var minutter eller timer før filmen var lastet ned. Og piratkopiering fikk strengt talt aldri et godt brukergrensesnitt som gjorde det enkelt å «bare starte» en god film. Du måtte finne torrentfila, laste den ned, og så få den opp på TV-en på ett eller annet finurlig vis. Med strømmetjenestene er alt dette lagt til rette for deg.

 

 

XBMC! Et mer nydelig, oversiktelig og genialt brukergrensesnitt finnes ikke. Dessuten kan man i stor grad få programmet slik man vil ha det.

 

Men klart er Netflix enklere, bare synd utvalget og kvaliteten på lyd og bilde er møkk.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men klart er Netflix enklere, bare synd utvalget og kvaliteten på lyd og bilde er møkk.

 

Hold your horses. Kvaliteten på Netflix er da mer enn god nok for de fleste, og bedre enn de fleste filene du finner i bukta, hvis ikke du tar hensyn til ekte bluray-rips på 40 GB pluss, som er upraktiske å laste ned og lagre på for vanlige folk. For min del er kvaliteten på nyere Netflix-serier og filmer mer enn god nok, i alle fall inntil jeg får meg prosjektor og 4K blir utbredt.

 

Såklart er det purister der ute som omtrent aldri vil bli fornøyd, men å kalle Netflix sin bildekvalitet for møkk er på grensen til trolling etter min mening.

 

Selv sverger jeg til Plex, på grunn av den overlegne støtten for mobil/tablet, men XBMC/Kodi er også fantastisk.

Endret av Jakoozie
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er endelig "lovlig" på musikk og spill, men på film og serier er det litt igjen. Jeg hadde Netflix en periode, men så mye som ikke ligger der så holder det ikke.

 

Når det er sagt er jeg enig med artikkelforfatteren. Mye har skjedd, og jeg tviler ikke på at vi om relativt få år får strømmetjenester for film og serier som har mye bedre tilgjengelig.

Lenke til kommentar

 

 

Men klart er Netflix enklere, bare synd utvalget og kvaliteten på lyd og bilde er møkk.

 

Hold your horses. Kvaliteten på Netflix er da mer enn god nok for de fleste, og bedre enn de fleste filene du finner i bukta, hvis ikke du tar hensyn til ekte bluray-rips på 40 GB pluss, som er upraktiske å laste ned og lagre på for vanlige folk. For min del er kvaliteten på nyere Netflix-serier og filmer mer enn god nok, i alle fall inntil jeg får meg prosjektor og 4K blir utbredt.

 

Såklart er det purister der ute som omtrent aldri vil bli fornøyd, men å kalle Netflix sin bildekvalitet for møkk er på grensen til trolling etter min mening.

 

Selv sverger jeg til Plex, på grunn av den overlegne støtten for mobil/tablet, men XBMC/Kodi er også fantastisk.

 

 

Man trenger ikke en rip på 40GB, en halvering av bitrate på bildedelen fra en bluray gir tilsvarende kvalitet (dagens kompresjonsmetode er såpass god). Jeg har godt over 1000 filmer i 1080p fra bluray og gjennomsnitts størrelsen er på rundt 10GB, med store variasjoner selvsagt alt fra 6.5 til over 40GB. Møkk var kanskje å dra det langt, og jeg vet bildemessig har streamingtjenestene kommet seg selv om bluray fremdeles er den ubestridte kongen. Når det kommer til lyd derimot, som jo er halve moroa ved film så er det kun lyd fra bluray som gjelder, da i DTS 1506 eller DTS-HD/TrueHD,

 

For the record så laster ikke jeg ned fra bukta, men finner kvalitets rip'er på private sider.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Jeg brukte Netflix sin app i Win 8.1 å opplevde at både bilde og lyd var bedre der. Fikk Dolby Digital lyd på omtrent alt av filmer og noen serier. Selfølgelig er ikke kvaliteten Blueray, men mere som DVD som fortsatt går fint å se på. Nå vet jeg ikke hvor rask linje man må ha for å kunne streame ukomprimert Blueray, men tror nok man bør ha minst 50Mbps linje som ikke er helt mainstream for hvermannsen enda.

Lenke til kommentar

Prøv å se that 70 show uten å bruke VPN. Det går ikke pga den idiotiske regionsperren Netflix har. Skulle å mimre litt å se alle politiskolen filmene, men etter film nr4 så fantes ikke resten av filmene. Netflix er enda ikke en fullgod erstatning fra pirat verden for min del.

 

Trenger ikke VPN. En simpel plugin i nettleseren holder. Ingen unnskyldning til å dra til bukta når det er så enkelt å løse.

Lenke til kommentar

 

 

Men klart er Netflix enklere, bare synd utvalget og kvaliteten på lyd og bilde er møkk.

 

Hold your horses. Kvaliteten på Netflix er da mer enn god nok for de fleste, og bedre enn de fleste filene du finner i bukta, hvis ikke du tar hensyn til ekte bluray-rips på 40 GB pluss, som er upraktiske å laste ned og lagre på for vanlige folk. For min del er kvaliteten på nyere Netflix-serier og filmer mer enn god nok, i alle fall inntil jeg får meg prosjektor og 4K blir utbredt.

 

Såklart er det purister der ute som omtrent aldri vil bli fornøyd, men å kalle Netflix sin bildekvalitet for møkk er på grensen til trolling etter min mening.

 

Selv sverger jeg til Plex, på grunn av den overlegne støtten for mobil/tablet, men XBMC/Kodi er også fantastisk.

 

 

Det er det jo ikke? Alt fra 720p rip og opp (selv med lav bitrate) er bedre enn netflix stort sett.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Prøv å se that 70 show uten å bruke VPN. Det går ikke pga den idiotiske regionsperren Netflix har. Skulle å mimre litt å se alle politiskolen filmene, men etter film nr4 så fantes ikke resten av filmene. Netflix er enda ikke en fullgod erstatning fra pirat verden for min del.

Trenger ikke VPN. En simpel plugin i nettleseren holder. Ingen unnskyldning til å dra til bukta når det er så enkelt å løse.

 

Skal ikke være nødvendig at man må jukse systemet til å tro at du bor i usa for å få alle filmene/seriene de har.

Hva tror du den pluginen gjør? Jo den fungerer akkurat som en VPN for å få Netflix til å tro at du bor på andre siden av fjorden.

Lenke til kommentar

Visst du liker å se filmer med kun Stereolyd, så vær så god å bruke nettleseren til å se filmer på.

Gjennom Netflix appen som finnes til Win 8.1 så får man DD lyd å da blir det straks værre å styre med VPN for å få en amerikansk konto. Jeg kommer tilbake som kunde hos Netflix når de og film industrien har fått fjernet region sperren, men ikke før. Nå skal de jo å innføre noe som hindrer deg i å bruke VPN, så da sitter du stuck med det elendige utvalget vi i Europa har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...