Gå til innhold

FEATURE: Desse spela gler vi oss til i desember


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Elite: Dangerous: "...gjere spelet så realistisk som mogleg.." -> eksplosjonar i verdensrommet. Hmmmm

Er det noe å klage på da? Eksplosjoner skjer jo støtt og stadig i rommet. Hvis du først skulle klagd på realisme ville jeg heller dratt fram supercruise.. høyere fart enn lyset, hallo.. :p

 

Høyere fart er ikke bare mulig, men forskere har allerede klart å sende noen partikler raskere enn lyset. Det høres ikke så spennende ut, men i følge relativitetsteorien skal ingenting kunne gå raskere enn lyset. Mer interessant er det at NASA jobber med en motor som får romskip til å gå raskere enn lyset. Aner ikke helt hvordan det funker, men det er noe med at de lager en "boble" rundt skipet som går raskere enn lyset, selv om romskipet ikke gjør det. Det blir noe av det samme som å bevege deg mens du sitter i en bil i fart. Bilen kjører i 80km/t, men fordi du er bundet til selve bilen og beveger deg i forhold til den i stedet for veien, kan du fint gå rundt i bilen.

Lenke til kommentar

 

 

Elite: Dangerous: "...gjere spelet så realistisk som mogleg.." -> eksplosjonar i verdensrommet. Hmmmm

Er det noe å klage på da? Eksplosjoner skjer jo støtt og stadig i rommet. Hvis du først skulle klagd på realisme ville jeg heller dratt fram supercruise.. høyere fart enn lyset, hallo.. :p

Høyere fart er ikke bare mulig, men forskere har allerede klart å sende noen partikler raskere enn lyset. Det høres ikke så spennende ut, men i følge relativitetsteorien skal ingenting kunne gå raskere enn lyset. Mer interessant er det at NASA jobber med en motor som får romskip til å gå raskere enn lyset. Aner ikke helt hvordan det funker, men det er noe med at de lager en "boble" rundt skipet som går raskere enn lyset, selv om romskipet ikke gjør det. Det blir noe av det samme som å bevege deg mens du sitter i en bil i fart. Bilen kjører i 80km/t, men fordi du er bundet til selve bilen og beveger deg i forhold til den i stedet for veien, kan du fint gå rundt i bilen.

Når det gjelder din første påstand, så er det helt feil. De har ikke funnet partikler som beveger seg raskere enn lyset.

I 2011 under OPERA-eksperimentet påsto forskerne feilaktig at nøytrinoene de observerte beveget seg over lys-hastighet. Det var ingen konkluderende påstand, men de mente ut ifra sine observasjoner og kalkulasjoner at dette kunne være ett faktum.

Dette ble motbevist i 2012 under ICARUS, da de konkluderte med at nøytrinoene beveget seg konsekvent med lys-hastighet.

 

Når det gjelder din andre påstand, så snakker du om noe som heter en Alcubierre-motor som utnytter Einsteins "field equations"-teori (EFE) innen relativitets-teorien. Boblen du sikter til går veldig enkelt forklart ut på å krympe rom foran skipet og ekspandere rom bak, slik at det i teorien kan reise raskere enn lyset. Foreløpig er en slik motor science fiction, men kanskje en dag...de har i hvert fall kommet frem til at energien som behøves ikke er så enorm som de tidligere trodde.

 

En artig ting er at Alcubierre selv ble inspirert av Star Trek's warp-drive, han nevnte det til og med i sine teori-papirer i 1994.

 

Endret av Borgelin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter å ha testet The Crew beta på både pc og PS4 avventer jeg ihvertfall det. Hadde troen i forkant, men kjørefølelsen gjorde lite for meg. Grafikken imponerte heller ikke. Inntrykket jeg sitter igjen med er at det fort blir kjedelig grinding, men kan tenkes siste polish før release gjør underverker.

Lenke til kommentar

 

 

 

Elite: Dangerous: "...gjere spelet så realistisk som mogleg.." -> eksplosjonar i verdensrommet. Hmmmm

Er det noe å klage på da? Eksplosjoner skjer jo støtt og stadig i rommet. Hvis du først skulle klagd på realisme ville jeg heller dratt fram supercruise.. høyere fart enn lyset, hallo.. :p

Høyere fart er ikke bare mulig, men forskere har allerede klart å sende noen partikler raskere enn lyset. Det høres ikke så spennende ut, men i følge relativitetsteorien skal ingenting kunne gå raskere enn lyset. Mer interessant er det at NASA jobber med en motor som får romskip til å gå raskere enn lyset. Aner ikke helt hvordan det funker, men det er noe med at de lager en "boble" rundt skipet som går raskere enn lyset, selv om romskipet ikke gjør det. Det blir noe av det samme som å bevege deg mens du sitter i en bil i fart. Bilen kjører i 80km/t, men fordi du er bundet til selve bilen og beveger deg i forhold til den i stedet for veien, kan du fint gå rundt i bilen.

Når det gjelder din første påstand, så er det helt feil. De har ikke funnet partikler som beveger seg raskere enn lyset.

I 2011 under OPERA-eksperimentet påsto forskerne feilaktig at nøytrinoene de observerte beveget seg over lys-hastighet. Det var ingen konkluderende påstand, men de mente ut ifra sine observasjoner og kalkulasjoner at dette kunne være ett faktum.

Dette ble motbevist i 2012 under ICARUS, da de konkluderte med at nøytrinoene beveget seg konsekvent med lys-hastighet.

 

Når det gjelder din andre påstand, så snakker du om noe som heter en Alcubierre-motor som utnytter Einsteins "field equations"-teori (EFE) innen relativitets-teorien. Boblen du sikter til går veldig enkelt forklart ut på å krympe rom foran skipet og ekspandere rom bak, slik at det i teorien kan reise raskere enn lyset. Foreløpig er en slik motor science fiction, men kanskje en dag...de har i hvert fall kommet frem til at energien som behøves ikke er så enorm som de tidligere trodde.

 

En artig ting er at Alcubierre selv ble inspirert av Star Trek's warp-drive, han nevnte det til og med i sine teori-papirer i 1994.

 

 

Den partikkelgreia leste jeg i Illustrert Vitenskap, så sorry om de tok feil. Og den motoren jobber NASA med nå. Det betyr ikke at vi ser den om to, tre år. Det betyr bare at de tar den seriøst nok til å jobbe aktivt med den.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Elite: Dangerous: "...gjere spelet så realistisk som mogleg.." -> eksplosjonar i verdensrommet. Hmmmm

Er det noe å klage på da? Eksplosjoner skjer jo støtt og stadig i rommet. Hvis du først skulle klagd på realisme ville jeg heller dratt fram supercruise.. høyere fart enn lyset, hallo.. :p

Høyere fart er ikke bare mulig, men forskere har allerede klart å sende noen partikler raskere enn lyset. Det høres ikke så spennende ut, men i følge relativitetsteorien skal ingenting kunne gå raskere enn lyset. Mer interessant er det at NASA jobber med en motor som får romskip til å gå raskere enn lyset. Aner ikke helt hvordan det funker, men det er noe med at de lager en "boble" rundt skipet som går raskere enn lyset, selv om romskipet ikke gjør det. Det blir noe av det samme som å bevege deg mens du sitter i en bil i fart. Bilen kjører i 80km/t, men fordi du er bundet til selve bilen og beveger deg i forhold til den i stedet for veien, kan du fint gå rundt i bilen.

Når det gjelder din første påstand, så er det helt feil. De har ikke funnet partikler som beveger seg raskere enn lyset.

I 2011 under OPERA-eksperimentet påsto forskerne feilaktig at nøytrinoene de observerte beveget seg over lys-hastighet. Det var ingen konkluderende påstand, men de mente ut ifra sine observasjoner og kalkulasjoner at dette kunne være ett faktum.

Dette ble motbevist i 2012 under ICARUS, da de konkluderte med at nøytrinoene beveget seg konsekvent med lys-hastighet.

 

Når det gjelder din andre påstand, så snakker du om noe som heter en Alcubierre-motor som utnytter Einsteins "field equations"-teori (EFE) innen relativitets-teorien. Boblen du sikter til går veldig enkelt forklart ut på å krympe rom foran skipet og ekspandere rom bak, slik at det i teorien kan reise raskere enn lyset. Foreløpig er en slik motor science fiction, men kanskje en dag...de har i hvert fall kommet frem til at energien som behøves ikke er så enorm som de tidligere trodde.

 

En artig ting er at Alcubierre selv ble inspirert av Star Trek's warp-drive, han nevnte det til og med i sine teori-papirer i 1994.

 

 

Den partikkelgreia leste jeg i Illustrert Vitenskap, så sorry om de tok feil. Og den motoren jobber NASA med nå. Det betyr ikke at vi ser den om to, tre år. Det betyr bare at de tar den seriøst nok til å jobbe aktivt med den.

 

Ikke tro på det du leser i illustrert vitenskap, den er 99% illustrert 1% vitenskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er bedre å høre på en tilfeldig, svært anonym forumbruker... :roll:

Slik som deg selv, mener du?

 

Når du i tillegg sier at NASA aktivt jobber med en Alcubierre-motor, er det også bare vrøvl. Teori-prosjektet de hadde rundt Alcubierre-motorer og warp-drives generelt (NASA's Breakthrough Propulsion Project, eller BPP) ble avsluttet rundt 2008, og er foreløpig lagt på hylla for mer realistiske fremgangs-metoder, som f. eks. Mini-Magnetospheric Plasma Propulsion (M2P2).

 

Jeg er, som deg selv, en anonym forumbruker, men forskjellen er at jeg ikke sprer feil- informasjon om ting jeg ikke har greie på, min informasjon kan faktasjekkes og verifiseres....at du sier "sorry for at DE tok feil" fordi du leste det i Illustrert Vitenskap setter deg bare i ett enda dårligere og arrogant lys.

 

Jeg vil råde deg til å være litt mer ydmyk istedenfor å kaste deg skråsikkert på diskusjoner om vitenskapelige emner som du helt tydelig ikke innehar særlig kunnskap om, fordi det er andre der ute som kanskje tar tøyset ditt som fakta.

Endret av Borgelin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...