Gå til innhold

Innovatek vannkjøling


Anbefalte innlegg

Undertegnede har i det siste fått helt dilla på vannkjøling, noe som heldigvis har vist seg i våre senere tester. Denne gangen har jeg fått tak i to komplette vannkjølingssett fra tyske Innovatek. Settene importeres og selges av OIK A/S, en nykommer på markedet med fokus på vannkjøling.

 

Testen finner du her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan ikke unngå vifter totalt, noe må fjerne varmen fra vannet.. men, viftene man setter på radiatorer er gjerne 120mm, og bråker betraktelig mindre enn de som sitter på standard cpu-kjølere (som oftest 80mm).

 

alternativt kan du vel sette radiatoren utenfor (i skyggen), eller putte den i en fryseboks og bruke en dæsj spylevæske sammen med vannet. i de fleste tilfeller blir et par 120mm vifter den enkleste løsningen.

Lenke til kommentar

Det er skruehull til å feste 120mm vifte på radiatoren. Både forann og bak. Det følger også med skruer til å feste Enermax 120mm viften.

 

Du kan unngå vifter med vannkjøling. Selv bruker vi Innovatek på våre pc'er uten vifter på radiatoren. Temperaturen blir dog høyere enn med 120mm vifter montert. Enermax viften har dog et meget lavt støynivå når du justerer turtallet til minimum med den medfølgende rheostaten.

Lenke til kommentar

Quote:


TrygveD skrev (2002-02-21 16:24):

du "kan" ikke si at enermax 120mm gir lite støy, selv med minst omdreninger.

har den. bråker.


 

Tja støy er relativt, før satt jeg med en fob 38 :sad: man blei vandt med det, så blei den byttet ut med en taisol 760 med kobber, da var det plutselig crystalorben som bråket mest :sad: har vannavkjøling med 2stk papst 120mm som går på 12v, det er halve støyet av en crystalorb så man kan jo ikke si at det bråker heller..

 

Det jeg ville si er at det kommer helt ann på hva slags støy du er vandt med og hvor høyt du spiller mp3 :smile:

Lenke til kommentar

Men hva med temperaturen på vannet i testen? Jeg mener å ha lest et sted at det er radiatoren som er flaskehalsen i dette systemet, og ikke kjøleblokka (rev.3). Er det riktig at rev.3 kjøleblokka er den beste på markedet? Man ser jo her http://www.low-noise.de/web/Artikel/Cooler...bnisse_kuehlung at innovatek rev.3 har den minste differansen mellom vann og prosessor temperatur. Det kunne jo ha vært artig å sette rev.3 kjøleblokka sammen med en bedre radiator og ei kraftigere pumpe... kanskje jeg er helt på jordet, men jeg har iallfall tro på rev.3 kjøleblokka!

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at Innovatek havner bak AMD Pro er nok radiatoren ja. En kratigere pumpe vil neppe øke ytelsen. Husk at AMD Pro har en enorm radiator som er vrien å plassere, mens maxXxpert radiatoren er liten og lett å plassere selv i smp kabinetter.

 

maxXxpert radiatoren har forøvrig mye til felles med DangerDens cooling cube.

Lenke til kommentar

Quote:


TRAM skrev (2002-02-21 12:18):

...men hvorfor anbefales t.o.m. doble vifter for god effekt - trodde hensikten med vannkjøling var og unngå vifter ?


 

Jeg har amd pro. På den bruker jeg 2 120mm vifter på 5 volt. De er det nesten ikke mulig å høre. På 7 volt er de også omtrent lydløs. Det er ganske stor forskjell på en vifte på 5 volt og ingen vifte.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-21 12:18, TRAM skrev:

> Denne gangen har jeg fått tak i to komplette vannkjølingssett fra tyske Innovatek <


...men hvorfor anbefales t.o.m. doble vifter for god effekt - trodde hensikten med vannkjøling var og unngå vifter ?



 

Ikke akkurat, for da må du ha en MYE større radiator for å få samme kjøleeffekten.... Vil nok tro at det mest gunstige er å bruke størst mulige vifter som er stillest mulig. Du finner helt sikkert noen vifter på 10-20 db... Og da hører du nok disken din bra godt....

 

Men.... en tanke er vel å bytte ut det ene sidedekslet med en radiator som er like stor... og kjøre et par skikkelig stille vifter i kassa på utsug som trekker inn luft gjennom radiatoren og inn i kassa.. Jeg har i alle fall tenkt å prøve dette. Det eneste påroblemet jeg kan se med dette er vel at når jeg kjører pc'en uten side-deksel vil jeg få langt fra optimal kjøling....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...