Gå til innhold

TEST: Nokia Lumia 830


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

WP er fortsatt for umodent for min del. Til syvende og sist så kommer apper alltid "sist" til Windows Phone. 3 parts apper er også veldig ofte dårlige.

Jeg har nå installert bla. Spotify, 6tin, timber, instagram beta, facebook(!!!). Ingen av disse appene er like bra eller bedre enn alternativene på IOS eller Android.

Det finnes riktignok et par lysglimt. Eksempler på ganske gode apper er NSB, Audiocloud, Baconit.

 

Henter min iPhone 5 fra reperasjon og jeg ser frem til å ha et godt apputvalg igjen.

Lenke til kommentar

(-) "Ved bytte mellom apper må den starte appene på nytt". Er jo helt sinnsykt å slippe en telefon som ikke kan dette i 2014... (Gjelder dette generelt for alle WP?)

I utgangspunktet skal Windows Phone kunne ha apper i bakgrunnen, men de stoppes, mens statusen lagres i minnet. En funksjon som heter Tombstoning går ut på at appen deaktiveres helt når minnet er fullt. Da skal statusen lagres til lagringsplassen på telefonen.

 

I praksis opplever vi som regel aldri å komme *rett* inn i en app slik vi gjør på Android, eller av og til iOS (iOS har også hatt elementer av dette problemet inntil nylig - reell multitasking er en del av iOS 8). Vi får som regel en liten pause i flyten ved innlasting av appen på nytt.

 

"Only one app runs at a time on Windows Phone, but background agents provide a way for your app to perform tasks, even while it?s not running in the foreground."

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/jj207014%28v=vs.105%29.aspx

 

Jeg er ikke utvikler, men så langt jeg kan skjønne har Windows Phone arbeiderprosesser i bakgrunnen, som f.eks. Spotify eller navigasjonsappen kan overføre arbeidslasten sin til. Dermed fortsetter musikken også om du går ut av appen, men det er ikke appen som gjør jobben. Det blir litt som når du flytter over Netflix-avspilling til en Chromecast-dongle. Det er ikke lenger telefonen som står for arbeidet, og du kan kjøre tunge spill uten at ytelsen påvirkes.

 

Med det sagt - systembrikkene i dag er såpass kraftige at pausen som oppstår svært sjelden blir så lang at det er plagsomt, men et lite stopp blir det. Jo raskere telefon, jo mindre merker du til dette. På Lumia 930 og Lumia 1520, med Snapdragon 800-brikker, går dette så lynkjapt, at det knapt merkes.

Endret av fjarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer Finn Jarle. Du klarte faktisk å presse inn en eplelogo i denne artikkelen også, som handler om Nokia sin kameramobil. Stående applaus.

 

Det er da ganske relevant å sammenligne kameratesten og multitasking med en iPhone og en med Android? Eller ville du heller at testen skulle sammenligne to helt andre mobiler? Endret av Craxmerax
  • Liker 5
Lenke til kommentar

WP er fortsatt for umodent for min del. Til syvende og sist så kommer apper alltid "sist" til Windows Phone. 3 parts apper er også veldig ofte dårlige.

Jeg har nå installert bla. Spotify, 6tin, timber, instagram beta, facebook(!!!). Ingen av disse appene er like bra eller bedre enn alternativene på IOS eller Android.

Det finnes riktignok et par lysglimt. Eksempler på ganske gode apper er NSB, Audiocloud, Baconit.

 

Henter min iPhone 5 fra reperasjon og jeg ser frem til å ha et godt apputvalg igjen.

 

6tag er bedre enn instagram, den innebygde facebook appen fungerer utmerket, det samme gjør facebook beta, bruker ikke spotify men xbox musikk som også fungerer utmerket.

 

Henter min wp 920 fra reperasjon (etter å ha brukt en iphone) og ser fram til godt utvalg av gode apper og en knakenes god telefon! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp!: Lumia 735 er inne og klar for test, men den ligger foreløpig bak Huawei Honor 6, LG G Watch R og Samsung Gear S i køen, så det kan ta noen dager før vi kommer til den. Såvidt jeg vet har vi ikke andre telefoner på vent, men når Note Edge en gang dukker opp kan det bli bittelitt omstokk. Vi venter ikke på noen mer spesielle, eller viktigere, produkter enn den, så jeg tror Lumia 735-testen kan dukke opp i løpet av et par uker. Det havner mye annet plutselig og forefallende mellom testingen, så litt uforutsigbart er det. Den skal iallfall testes, og jeg vil tro vi rekker det med god margin før jul, om det er i tankene :)

Lenke til kommentar

Jepp!: Lumia 735 er inne og klar for test, men den ligger foreløpig bak Huawei Honor 6, LG G Watch R og Samsung Gear S i køen, så det kan ta noen dager før vi kommer til den. Såvidt jeg vet har vi ikke andre telefoner på vent, men når Note Edge en gang dukker opp kan det bli bittelitt omstokk. Vi venter ikke på noen mer spesielle, eller viktigere, produkter enn den, så jeg tror Lumia 735-testen kan dukke opp i løpet av et par uker. Det havner mye annet plutselig og forefallende mellom testingen, så litt uforutsigbart er det. Den skal iallfall testes, og jeg vil tro vi rekker det med god margin før jul, om det er i tankene :)

 

Takk for svar. Min datter ønsker seg ny telefon til jul, og jeg tenkte på denne da den virker å være ok til en fornuftig sum. Hun vil egentlig ha iPhone, men uten å sprenge banken så er iPhone en umulighet. Det nærmeste man kommer Lumia 735 i pris er en brukt Iphone 4 med 8 GB som Elkjøp pusher for tiden. Og nå har ikke jeg sett Lumia 735, men den virker som ett godt kjøp i økonomiklassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...