Gå til innhold

FEATURE: – iMacen min spiser denne maskinen til frokost


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows 8.1 er for desktop-brukere et mareritt. Jeg bruker bare Windows, så jeg burde ikke anklages for å være partisk. Den miks av desktop og Metro GUI er bare helt patetisk.

Hadde jeg gitt dette OSet til min mor, så hadde hun tørna.

Jeg bruker en del Windows 10, og det er som å komme hjem igjen. Microsoft har under Ballmer må ha bestått av nikkere. Mennesker som trolig har følt at det er nødvendig å være enig med det som har blir presentert internt. Den GUI de har er bare av en annen verden. De burde sette fokus på hva den menige mann oppfatter, og ikke høre på teknisk kyndig nerder.

Som jeg sier bestandig. Server produktet til min bestemor, uten bruksanvisning! Fungerer det ikke så gå tilbake til tegnebordet!

Min bestemor er uten sjanse per dato.

Håpet er Windows 10. Om ikke, har Apple en ny kunde.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er det et poeng med "testen" å holde seg i modern UI? Jeg bruker jo 8.1 daglig og vet jo hva du snakker om, men det er jo ikke noe tema fordi jeg alltid jobber i desktop.

 

Uansett er det jo ingen tvil om at Windows har endret mye, og at 8.0 ikke var noen stor suksess i sin rene form. Alt tyder på at Windows 10 blir en langt større suksess og mye mer vellykket enn både 8 og 8.1. Ville ikke "testen" vært mer interessant med W10 (etter at den får "satt seg") enn W8?

 

Vi snakker jo videre om en indirekte sammenlikning mot et OS som ikke har gjort noe vesentlig nytt på veldig lenge. Da blir det mer som en "test" av vanemenneskets behov for at ting ikke endrer seg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Det samme gjelder epost i Outlook: Får jeg et bilde-vedlegg nekter den meg å dra vedlegget rett videre dit jeg skal bruke den. Filen må lagres først, og så finnes frem igjen i Windows Utforsker."

 

Nå sitter jeg på Outlook 2010, men det er ingen problemer med å dra og slippe vedlegg der og jeg kan umulig forestille meg at MS har endret det i Outlook 2013...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er poenget med en slik artikkel? Jeg hadde nok blitt like frustrert hvis jeg som Windows-bruker skulle byttet til Mac.

PS! Jeg har "trykket" på Appelmaskiner og skjønner ikke bæra!

 

Dersom målet er å finne ut om et alternativt OS kan dekke behovene bedre enn det man er vant til å bruke, må man gjerne tvinge seg til å bruke alternativet i noen uker, ellers vil man jo ikke rekke å venne seg til alternativet, og man vil ikke rekke å oppdage hvilke styrker og ulemper alternativet har sammenliknet med det man er vant til fra før.

 

Men for mange er det jo helt uaktuelt å bruke flere uker på noe sånt, og da kan man jo få et visst inntrykk av forskjellene mellom OSene ved å lese artikkelserier som dette i stedet.

Endret av Juke
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det et poeng med "testen" å holde seg i modern UI? Jeg bruker jo 8.1 daglig og vet jo hva du snakker om, men det er jo ikke noe tema fordi jeg alltid jobber i desktop.

 

Uansett er det jo ingen tvil om at Windows har endret mye, og at 8.0 ikke var noen stor suksess i sin rene form. Alt tyder på at Windows 10 blir en langt større suksess og mye mer vellykket enn både 8 og 8.1. Ville ikke "testen" vært mer interessant med W10 (etter at den får "satt seg") enn W8?

 

Vi snakker jo videre om en indirekte sammenlikning mot et OS som ikke har gjort noe vesentlig nytt på veldig lenge. Da blir det mer som en "test" av vanemenneskets behov for at ting ikke endrer seg.

 

Hei

 

Takk for innspill!

 

Jeg har kun brukt Metro aktivt i de første dagene av perioden, og unngår nå denne biten av operativsystemet i den grad jeg kan.

 

Vi snakket om å gjøre Windows 10 til denne artikkelserien, men fant ut at dagens beta var for ulik det endelige produktet, og at testen burde gjøres av noen som kjente Windows godt fra før. Derfor ble det 8.1 jeg fikk prøve meg på, siden dette er den nyeste ferdige WIndows-utgaven.

 

Kan i alle tilfelle love både sniktitter og test av Windows 10 fremover her på Tek.no :)

Lenke til kommentar

Nå tror jeg faktisk at artikelforfatter sliter litt med ting som sitter igjen fra Mac , feks dra og slipp en bildefil funker fint inn i et program og som regel ut av programmet (Avhengig av hvilken type fil det er og hvilket program man jobber med) for å så lagre filen.

 

Feks, jeg kan dra avataren min ut av dette vinduet og rett inn i en mappe hvor den lagres og så kan dra den inn i GIMP (Velger jeg høyremeny kopi av bildet kan jeg legge det direkte inn i gimp uten mellomlagring). De fleste programmene til Windows vil dog kreve at man lagrer bildet / filen før man fortsetter å jobbe med dem , noe som er årsaken til at jeg selv bruker en mappe for dette formålet.

 

Måten vi som sitter med Windows 8.1 og benytter oss av vinduer er vel svært individuelt , Siden jeg ofte Alt tabber mellom hvert vindu så føler jeg at det er bedre å navigere i et 3 dimensjonalt oppsett og siden jeg også har et Microsoft Tastatur så kan jeg benytte meg av den lille jukseknappen som gir deg et oversiktsbilde av åpne programmer fordelt over skjermen istedenfor sidelengs.
Men mitt personlige inntrykk er at de fleste av oss benytter seg av Alt + Tab for navigering , men når det gjelder bilderedigering hvor det er behov for å jobbe med flere vindu / programmer samtidlig så tilpasser man jo det.

 

Kritikken på hvordan brukergrensesnittet og spesielt kontrollpanel fungerer er helt på sin plass , det er faktisk katastrofalt kaotisk hvor en eller annen fjott i Windows apparatet fant ut at det var greit å lage et halvhjertet og lite brukervennlig Modern UI grensesnitt samtidlig som man tok vare på det litt eldre men akk så funksjonelt Windows kontrollpanelet...

Men når det er sagt så skal man hoppe over Modern UI grensesnittet og gå rett på standard kontrollpanel om man ønsker å gjøre noe fornuftig.

 

Som artikkelforfatter sikkert har forstått nå er Windows 8.1 på ingen måte et supert produkt , det har et bra og brukervennlig grensesnitt for oss som benytter oss av desktop og de "gamle verktøyene" og det har svært mange gode forbedringer på mange plan som gjør det en fryd å bruke , men det er også i overkant idiotisk , komplisert , brukerfiendtlig og til tider svært irriterende som AF sikker har fått med seg.

 

Saken er bare at det er ikke så "ille" som svært mange roper høyt om (uten at de har satt seg inn i det) , på de fleste punkter er det jo Windows 7 med svært mange gode forbedringer og et brukergrensesnitt som kan enten jobbe som du ønsker det eller gjøre seg vanskelig om du tillater det.

Modern UI trenger man ikke engang å benytte seg av , men det kan også fungere bra om du lar det få litt tid på seg.

 

Uansett så ser jeg fram til Windows 10 og ytterligere forbedringer på GUI'et og ikke minst tilbakemeldingene fra brukerne...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Morsom lesing :-).

Som IT-konsulent med 15 år i bransjen, så er jeg helt enig i at Windows er masete. Og verre blir det bare også, dessverre. Windows 8 er mer masete enn noen av de andre Windows-installasjonene jeg har brukt opp i min tid.

 

Men jeg tenker og at mye av det skribenten skriver her handler om smak og behag i tillegg til hva man er vant med.

 

Jeg bruker Mac hjemme nå. Til å begynne med syntes jeg hurtigtastene var idiotisk ulogisk, men etter å ha brukt Mac i ett år nå, så ser jeg logikken i det og synes ikke det er så dumt allikevel. Problemet nå er at jeg ofte trykker på "kommandotasten" i Windows ;-).

 

En ting jeg reagerer litt på er at Apple kun leverer oppdateringer til eksisterende og forrige OS X-versjoner. Hvis man ikke ønsker å oppgradere til nyeste, så vil man før eller siden ha en Mac full av hull. Men da må jeg vel finne andre måter å sikre systemet på i stedet :-).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant å se at du synes windows er rotete, jeg som ikke bruker OSX til daglig, men bruker det relativt ofte synes litt det samme om OSX, ting blir lagt rundt på rare steder, som feks desktop når man henter ned programmer og skal installere, og programmer stenges ikke ned når man lukker vinduer. Noe av det er nok arbeidsflyt og hva man er vant til, men det er endel ting som er litt rotere på windows.

 

Ta feks programmer som minimerer seg når man lukker det med lukkeknappen, hvorfor tillater i det hele tatt OSet dette? Det er to knapper der, jeg bruker minimering om jeg vil minimere, og trenger ikke to minimeringsknapper, og ingen lukkeknapp. Det er en møkkadesign.

 

AtW

  • Liker 8
Lenke til kommentar

"Det samme gjelder epost i Outlook: Får jeg et bilde-vedlegg nekter den meg å dra vedlegget rett videre dit jeg skal bruke den. Filen må lagres først, og så finnes frem igjen i Windows Utforsker."

 

Nå sitter jeg på Outlook 2010, men det er ingen problemer med å dra og slippe vedlegg der og jeg kan umulig forestille meg at MS har endret det i Outlook 2013...?

Slik jeg tolker det, kan man på Mac f.eks. dra og slippe et bildevedlegg rett fra epost og inn i Photoshop. Dette går ikke i Windows. Det som går, er imidlertid å åpne bildet i Windows Fotovisning. Der er det en nedtrekksmeny som lar deg åpne bildet i det programmet du måtte ønske. Ikke veldig tungvint...

Ligger bildet i f.eks. Word, er det bare å kopiere bildet, åpne ny fil i Photoshop, og lime bildet inn der. Ja, det er ikke like enkelt som drag/drop, men det er jo heller ikke vanskelig..

Jeg kommer ikke til å bytte til Mac, men skal likevel innrømme at jeg gjerne skulle ha hatt den drag/drop-funksjonaliteten i Windows!

Lenke til kommentar

Ta feks programmer som minimerer seg når man lukker det med lukkeknappen, hvorfor tillater i det hele tatt OSet dette? Det er to knapper der, jeg bruker minimering om jeg vil minimere, og trenger ikke to minimeringsknapper, og ingen lukkeknapp. Det er en møkkadesign.

Det er ikke et møkkadesign, det er brukere som ikke forstår at f.eks. Skype ikke kan ta i mot samtaler når det ikke kjører.

Lenke til kommentar

 

Ta feks programmer som minimerer seg når man lukker det med lukkeknappen, hvorfor tillater i det hele tatt OSet dette? Det er to knapper der, jeg bruker minimering om jeg vil minimere, og trenger ikke to minimeringsknapper, og ingen lukkeknapp. Det er en møkkadesign.

Det er ikke et møkkadesign, det er brukere som ikke forstår at f.eks. Skype ikke kan ta i mot samtaler når det ikke kjører.

 

 

Det er brukerens problem sånn jeg ser det, det er helt idiotisk at man skal ha to knapper som gjør det samme, hadde det i alle program vært mulig å tvinge lukke til å faktisk være lukke, eller overstyre det på OS-nivå, så kunne jeg kanskje tolerert det, det er ikke tilfellet i dag.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...