Gå til innhold

– Regjeringen dropper 500-kronersgrensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle produktene jeg kjøper fra utlandet er produkter som ikke er tilgjengelig i Norge. Ikke på grunn av at det er produkter som ikke er lovlige, men fordi det ikke er noen som importerer. Hvor i Norge kan jeg kjøpe løse LED'er? Hva med løse RJ45 kontakter?

 

Når man kan kjøpe et produkt, legge på moms, frakt, 500% fortjeneste og samtidig være langt under norske priser, er det ikke morsomt lengre. Jeg støtter gladelig norske bedrifter, men det går en grense hvor prisdifferansen slutter å være gøy.

 

En annen ting jeg lurer veldig på: hvorfor er det ikke flere norske bedrifter som reklamerer stolt med reklemasjonsloven? Så langt jeg vet, har vi en av de beste reklamasjonslovene i verden (iallefall sett fra forbrukerens side). Dette er en VELDIG god grunn til å kjøpe i Norge.

 

Samtidig ser jeg det at å øke grensen "blindt" blir feil. Det må da være en elegant måte å gjøre dette på! Om det hadde være +25% på summen, hverken mer, hverken mindre, hadde det vært flott og enkelt å regne seg frem til. Slik det er i dag oppleves det nesten som lotto når man kommer over 200kr. Opplever ofte at tillegget på varer fra utlandet (spesielt varer hvor det ikke engang er norske bedrifter som selger tilsvarende produkter) blir 35% eller mer diverse pga. diverse tillegg.

 

Jeg har ingen problemer med å betale moms, men når det føles som om man betaler moms på momsen begynner man å lure på hva som er tanken bak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Regjeringen særlig høyre er helt klart feiginger, kanskje jeg heller skal stemme venstre neste gang?

 

Men 350 kroner er jo bedre en 200 kr men spørs om dette gjelder med frakt.

 

Det står på TV2 at 350 kr er inkludert frakt. Dagens ordning med 200 kr er vel utenom frakt? Høres faktisk ut som en verre ordning enn det vi har i dag.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke hvis du handler fra kina, Dx.com veldig få ting i kina som har høye fraktutgifter.

Men ja filmer fra amazon for eksempel kan fraktutgiftene gjøre til dyrere.

 

Fortollingsgebyret burde droppes, men hva skal posten leve av da?

Er enig jeg kjøper ting i norge som er lønnsomt, men ofte er begrenset utvalg.

 

10 pakk RJ-45 hann kontaker

König RJ 45 Cat 6e plug 10pcs

 

XQ-Lite XQ1388

Lenke til kommentar

Regjeringen særlig høyre er helt klart feiginger, kanskje jeg heller skal stemme venstre neste gang?

 

Men 350 kroner er jo bedre en 200 kr men spørs om dette gjelder med frakt.

Ja. Grenseløs feighet. Fysj, jeg skjems over å komme fra samme land som disse kujonene! Vi drømmer om en bedre verden, og så får vi dette. Er det ingen som har ryggrad lenger? Integritet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig sjeldent jeg har sett frakt på tolldeklasjonen. Noen opplevd dette?

Ofte er vel bare varen som blir skrevet opp.

 

Gaver regner jeg blir på samme nivå som i dag.

Men usikker på hvordan det er med tanke på tilbud og rabattordninger, DX poins som gavekort, ren prinsipp blir vel det momspliktig over 200 kr.

 

Hvem gidder å betale 200 kr i frakt?

Dropp å handle fra USA er ikke verdt det om det er så dyrt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sånn det er nå, kan jeg kjøpe varer for kanskje 300kr, (varer 199kr, frakt 201kr) så er det bare varen man må risikere toll for? Jeg trodde det alltid var varen + frakten, altså den totale prisen det gjaldt.

I dag betaler du mva for både varen og fraktkostnadene dersom varen har verdi over 200,-. Dersom varen er verdt under 200,- betaler du ikke mva for noen av delene, selv dersom totalen er over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig sjeldent jeg har sett frakt på tolldeklasjonen. Noen opplevd dette?

Ofte er vel bare varen som blir skrevet opp.

 

Gaver regner jeg blir på samme nivå som i dag.

Men usikker på hvordan det er med tanke på tilbud og rabattordninger, DX poins som gavekort, ren prinsipp blir vel det momspliktig over 200 kr.

 

Hvem gidder å betale 200 kr i frakt?

Dropp å handle fra USA er ikke verdt det om det er så dyrt.

Har opplevd mange ganger, spesielt fra USA, at vareverdi og frakt har blitt slått sammen til én og samme sum på fraktseddel. Så ofte at jeg alltid ber om at de ikke gjør det i kommentarfelt på ordre. Blir fort lei av at pakker blir sittende fast i ei ekstra uke eller to mens man dokumenterer faktiske forhold. Har en pakke på vei nå hvor jeg glemte dette. Den har tatt godt over en uke lengre enn normalt. Regner med at jeg får en sådan lapp i posten snart, med etterspørsel etter dokumentasjon.

Endret av Ninjaspark
Lenke til kommentar

 

Sånn det er nå, kan jeg kjøpe varer for kanskje 300kr, (varer 199kr, frakt 201kr) så er det bare varen man må risikere toll for? Jeg trodde det alltid var varen + frakten, altså den totale prisen det gjaldt.

I dag betaler du mva for både varen og fraktkostnadene dersom varen har verdi over 200,-. Dersom varen er verdt under 200,- betaler du ikke mva for noen av delene, selv dersom totalen er over.

 

Okei, så vare + frakt må være under 200kr i dag?

Lenke til kommentar

 

Som jeg og mange andre har sagt tidligere: Glem tollgrensa (enten la den stå på 200 kr eller fjern hele grensen), men fjern det tåpelige fortollingsgebyert!

Dette er åpenbart den beste løsningen for alle parter slik jeg klarer å se det. Jeg har skreket om dette i mange år, men det hjelper jo lite hjemme i egen stue...

 

Selvfølgelig hadde det vært det beste, men det er uhåndterlig i dag. Posten kan ikke kreve inn mva for hver blyant som krysser grensen. Da måtte man først hatt på plass en ordning for å betale mva selv over nett.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...