Gå til innhold

ANBEFALING: Disse bærbare hører hjemme under juletreet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yoga 2 Pro:

"Denne 13 tommer store bærbare maskinen er nemlig utrolig fleksibel og lar seg faktisk bøye nesten 360 grader slik at du kan bruke den som et nettbrett."

 

Det er fullt ut 360 grader, ikke bare nesten. Det går fordi hengslet snus fra opp-vendt til ned-vendt ift. maskindelen og lar skjermdelen klappe inntil undersiden av maskinen.

Lenke til kommentar

Yoga 2 Pro:

"Denne 13 tommer store bærbare maskinen er nemlig utrolig fleksibel og lar seg faktisk bøye nesten 360 grader slik at du kan bruke den som et nettbrett."

 

Det er fullt ut 360 grader, ikke bare nesten. Det går fordi hengslet snus fra opp-vendt til ned-vendt ift. maskindelen og lar skjermdelen klappe inntil undersiden av maskinen.

Hei, xRun!

 

Spennende poeng! Vi begynte å snakke om dette på kontoret, og vi holder oss nok fortsatt til formuleringen i artikkelen. Argumentet vårt er at skjermdelen som blir snudd rundt på aldri kommer helt tilbake til utgangspunktet, tastaturdelen av maskinen er i veien. La meg forklare med en halvfæl illustrasjon:

 

yoga.540x400!.jpg

 

Ha en fortsatt strålende dag!

 

- Niklas

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hei, xRun!

 

Spennende poeng! Vi begynte å snakke om dette på kontoret, og vi holder oss nok fortsatt til formuleringen i artikkelen. Argumentet vårt er at skjermdelen som blir snudd rundt på aldri kommer helt tilbake til utgangspunktet, tastaturdelen av maskinen er i veien. La meg forklare med en halvfæl illustrasjon:

 

yoga.540x400!.jpg

 

Ha en fortsatt strålende dag!

 

- Niklas

Blir ikke det som at man ikke gjør 180 grader når man tar en U-sving og kjører tilbake samme vei, fordi man da benytter motsatt felt? Jeg tipper "nesten" i dette tilfellet gir et inntrykk av at skjermen ikke snus helt rundt, men så lenge overflaten av skjermen har samme vinkel blir det 360, om enn noe senket.

Følger man kontorets definisjon vil heller ikke 180 graders åpning være annet enn nesten 180 fordi den i det øyeblikket ikke befinner seg i identisk samme plan som da vendingen startet (hengslene starter sin vending ved ca. 178 grader på Y2P). Faktisk vil da angivelsen av åpningsvinkel for displayet i grader opphøre ved ca. 178, slik at alle høyere vinkler er ugyldig pga. en ørliten differanse i den hengslede endens posisjon ift. resten av maskinen i lukket tilstand. Kan noe kun snus 360 grader hvis det befinner seg på samme punkt som før vendingen startet? Hvordan blir det om en gjenstand vendes 90 grader, men flyttes samtidig 2 cm. til siden. Er det ikke fortsatt 90 grader?

Hvis det er et avvik i vinkelen, så vil avviket føre til økende avstand mellom ideell retning og avvikende retning etterhvert som man fjerner seg fra konvergeringspunktet. Avstanden kan bli stor om man flytter seg langt nok bort. Hvis vinkelen er lik vil ikke avstanden endre seg, fordi det ikke er et avvik. Da er det heller ikke "nesten".

Endret av xRun
Lenke til kommentar

 

Hei, xRun!

 

Spennende poeng! Vi begynte å snakke om dette på kontoret, og vi holder oss nok fortsatt til formuleringen i artikkelen. Argumentet vårt er at skjermdelen som blir snudd rundt på aldri kommer helt tilbake til utgangspunktet, tastaturdelen av maskinen er i veien. La meg forklare med en halvfæl illustrasjon:

 

yoga.540x400!.jpg

 

Ha en fortsatt strålende dag!

 

- Niklas

Blir ikke det som at man ikke gjør 180 grader når man tar en U-sving og kjører tilbake samme vei, fordi man da benytter motsatt felt? Jeg tipper "nesten" i dette tilfellet gir et inntrykk av at skjermen ikke snus helt rundt, men så lenge overflaten av skjermen har samme vinkel blir det 360, om enn noe senket.

Følger man kontorets definisjon vil heller ikke 180 graders åpning være annet enn nesten 180 fordi den i det øyeblikket ikke befinner seg i identisk samme plan som da vendingen startet (hengslene starter sin vending ved ca. 178 grader). Faktisk vil da angivelsen av åpningsvinkel for displayet i grader opphøre ved ca. 178, slik at alle høyere vinkler er ugyldig pga. en ørliten differanse i den hengslede endens posisjon ift. resten av maskinen i lukket tilstand. Kan noe kun snus 360 grader hvis det befinner seg på samme punkt som før vendingen startet? Hvordan blir det om en gjenstand vendes 90 grader, men flyttes samtidig 2 cm. til siden. Er det ikke fortsatt 90 grader?

Hvis det er et avvik i vinkelen, så vil avviket føre til økende avstand mellom ideell retning og avvikende retning etterhvert som man fjerner seg fra konvergeringspunktet. Avstanden kan bli stor om man flytter seg langt nok bort. Hvis vinkelen er lik vil ikke avstanden endre seg, fordi det ikke er et avvik. Da er det heller ikke "nesten".

Nå liker jeg godt å fiske, men dette er vel et kast du ikke får noe på tror jeg.

Kan du svinge skjermen 360 grader?

Nei.

Lenke til kommentar

"Ingen slår Apple på byggkvalitet"

Hva mener dere egentlig med byggekvalitet? Jeg har sett macs død av små små bulk skader i chassiet m.m. Og gjøre alt i metall\harde materialer er langt i fra en fordel..

 

Etter at jeg så min "plastikk" Lenovo T410s bli røska etter lan kabelen ned fra en stol, 6-10 meter bortover en grus gård med åpen skjerm uten en skramme var hvertfall ikke jeg i tvil om hva som var byggekvalitet..

 

Prøv det samme med hvilken som helst mac! ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Nå liker jeg godt å fiske, men dette er vel et kast du ikke får noe på tror jeg.Kan du svinge skjermen 360 grader?

Nei.

 

Fisking er koselig nok det, men det er en annen story. :)

Vi trenger ikke være enig med meg, vi trenger bare å lese produsentens info om egenskapen: http://shop.lenovo.com/us/en/laptops/lenovo/yoga-laptop-series/yoga-laptop-2-pro/#tab-features

Jeg er enig med deg. Formuleringen i artikkelen gir inntrykk av at det blir et glippe mellom skjerm og tastaturdelen i nettbrettmodus. Selv om 360 grader er teknisk sett feil for ingeniørene her inne så gir det et bedre bilde på hva maskinen er i stand til. Ingen vil misforstå å tro at skjermen kan brettes gjennom tastaturet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Yoga 2 Pro:

"Denne 13 tommer store bærbare maskinen er nemlig utrolig fleksibel og lar seg faktisk bøye nesten 360 grader slik at du kan bruke den som et nettbrett."

 

Det er fullt ut 360 grader, ikke bare nesten. Det går fordi hengslet snus fra opp-vendt til ned-vendt ift. maskindelen og lar skjermdelen klappe inntil undersiden av maskinen.

Hei, xRun!

 

Spennende poeng! Vi begynte å snakke om dette på kontoret, og vi holder oss nok fortsatt til formuleringen i artikkelen. Argumentet vårt er at skjermdelen som blir snudd rundt på aldri kommer helt tilbake til utgangspunktet, tastaturdelen av maskinen er i veien. La meg forklare med en halvfæl illustrasjon:

 

yoga.540x400!.jpg

 

Ha en fortsatt strålende dag!

 

- Niklas

Skjermen har 2 akser den roterer rundt på hengslen, noe som får den yterste til å rotere 360, og den andre 180.

Din illustrasjon tar ikke dette i betrakning så jeg vet ikke om dere har tenkt på det, men det leddet som er festet i skjermen roterer 360 grader.

Lenke til kommentar

"Ingen slår Apple på byggkvalitet"

Hva mener dere egentlig med byggekvalitet? Jeg har sett macs død av små små bulk skader i chassiet m.m. Og gjøre alt i metall\harde materialer er langt i fra en fordel..

 

Etter at jeg så min "plastikk" Lenovo T410s bli røska etter lan kabelen ned fra en stol, 6-10 meter bortover en grus gård med åpen skjerm uten en skramme var hvertfall ikke jeg i tvil om hva som var byggekvalitet..

 

Prøv det samme med hvilken som helst mac! ;)

 

 

Nå må man ta forbehold om tilfeldigheter også da? Jeg ser telefoner som smeller i betong og fliser uten å ta nevneverdig skade, samtidig har jeg sett telefoner som detter ned fra stolhøyde og ned på gulvet i bussen og ender med knust skjerm. Her er det så utrolig mange variabler og tilfeldigheter inne i bildet at man skal være noe forsiktig med å dra konklusjoner ut av løse lufta.

 

Når det gjelder bærbare så har ThinkPad hatt et veldig godt rykte og god historikk, men av egen erfaring så har dette dabbet veldig av etter at Lenovo tok over skuta. Jeg kan ikke si noe om modellene som har vært etter 2011 men jeg gikk selv igjennom en ThinkPad S-serie, T-serie og W-serie i 2010-2011 og S-serien sprakk opp i området til venstre for styreflaten, mens festet rundt skjermen løsnet opp og ville ikke feste seg igjen på T400s, mens W510 hadde så dårligere høyttalere og horribel fargeskifting / innsynsvinkel på skjermen at jeg returnerte den på åpent kjøp.

 

 

Nå har jeg en nær venn som jeg anbefalte en ThinkPad Yoga Pro av den vissheten om at ThinkPad alltid har vært å se på som kongen av byggekvalitet innen PC (Windows) men også han har endt opp med sprekk i kabinettet på sin. Lenovo er riktignok knall på kundeservice på sine business (ThinkPad) modeller så det er ikke noe problem å få dette byttet og de første 12 mnd så tilbyr de storstett "på-stedet-service" så ting gjør jo veldig effektivt men denne sagnomsuste byggekvaliteten syntes jeg har forsvunnet mer og mer etter hvert år som Lenovo styrer skuta.

 

Men ThinkPad-serien ligger fremdeles nært hjerterota mi, jeg elsker det "back to basic" designspråket, og byggekvaliteten og tastaturet både føles og er fremdeles veldig bra og de tilbyr fremdeles trackpoint noe jeg finner bedre enn alt av styreflater du finner på PC (Windows) bærbare på markedet, de har også begynt å tilby IPS-skjermer på flere modeller igjen noe vi vel måtte tilbake til IBM ThinkPad T60/T61 for å finne noe særlig av så det er fremdeles utrolig mye positivt å spore. Men byggekvaliteten har gått fra fantastisk til ok+ i min bok.

 

 

Når det er sagt så vil jeg ikke påstå at MacBook Air / Pro har noe spesielt mye bedre enn ok+ byggekvalitet de heller. De gir en fantastisk kvalitetsfølelse, og de ser veldig bra ut og det er alltid positivt med så få separate deler som mulig så alt føles mer sømløst og helhetlig. Men som du sier så er ikke aluminiumen spesielt motstandsdyktig mot fallskader og slitasje, hvertfall ikke rent kosmetisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...