Gå til innhold

Svenske myndigheter vil merke sexistiske spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser virkelig ikke hvordan dette er nyttig eller hvordan det skal besluttes hvilke spill som kvalifiserer seg til denne merkningen.

 

Å si at spill bare er fantasi er en ting, men spill som GTA skildrer hvordan verden faktisk er i noen kriminelle sirkler i USA. Greit nok at det ikke er 100% realistisk hele tiden, tross alt er det jo et spill vi snakker om, men hvis noe er ment til å skildre hvordan et samfunn er, og samfunnet har sexisme i seg, burde spillet virkelig da bli stemplet som sexistisk?

Endret av Efreeti
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Typisk eksempel på at en i utgangspunktet god ide - likhet mellom kjønn - blir dårlig når man drar det for langt. Det gjelder i grunn alt, enten det er snakk om religion eller feminisme. Men nå er Sverige spesielt sært på dette feltet, så det er usannsynlig at dette slår an utenfor feminismens Saudi-Arabia.

 

Ser virkelig ikke hvordan dette er nyttig eller hvordan det skal besluttes hvilke spill som kvalifiserer seg til denne merkningen.

 

Å si at spill bare er fantasi er en ting, men spill som GTA skildrer hvordan verden faktisk er i noen kriminelle sirkler i USA. Greit nok at det ikke er 100% realistisk hele tiden, tross alt er det jo et spill vi snakker om, men hvis noe er ment til å skildre hvordan et samfunn er, og samfunnet har sexisme i seg, burde spillet virkelig da bli stemplet som sexistisk?

 

Hvis virkeligheten er sexistisk og man vil lage et realistisk spill har man med andre ord et problem. Hvordan skulle man f.eks. fremstille et kjønnssegregert samfunn i Midtøsten? Eller miljøet inne på en truck stop stripclub i USA? Hvis man begynner å sensurere kreative uttrykk etter hvordan vi vil virkeligheten skal være, får vi et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å nei, så farlig det er for oss mennesker å se pixel pupper :p Det er et SPILL! Visst kvinner føler seg disskriminert av å spille GTA, så finnes det tusenvis av andre spill de kan spille.

 

Jepp, enig. Og som nevnt av andre, hva med alle andre som rammes av den "diskrimineringen" GTA fremstiller? Bør det ikke være advarsel om at spillet fremstiller diskriminerende stereotyper, ikke bare kvinner (det vil jo være å diskriminere de andre diskriminerte til fordel for kampen mot kvinnediskriminering)? Og gjør ikke de fleste spill dette? Og hva er diskriminering? Serr, lissom!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syntes dette var en god idé.

 

Vold er ikke kult på ordentlig, og noen mennesker er veldig imot vold, så for at disse personene skal få slippe å kjøpe et spill med masse vold er disse merket. Da slipper vi som spiller disse spillene å høre på unødvendig raging, og de som ikke liker det slipper å kjøpe det ved en feil (les besteforeldre på siste-liten julegaveshopping).

 

Les avsnittet over, bytt ut vold med sexisme.

 

Jeg digger GTA og synes det er noen av verdens aller beste spill. Samtidig skjønner jeg at ikke alle liker innholdet, og jeg vil gjerne bidra til at disse skal få slippe, da det har nøyaktig 0 konsekvenser for min opplevelse av spillet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg syntes dette var en god idé.

 

Vold er ikke kult på ordentlig, og noen mennesker er veldig imot vold, så for at disse personene skal få slippe å kjøpe et spill med masse vold er disse merket. Da slipper vi som spiller disse spillene å høre på unødvendig raging, og de som ikke liker det slipper å kjøpe det ved en feil (les besteforeldre på siste-liten julegaveshopping).

 

Les avsnittet over, bytt ut vold med sexisme.

 

Jeg digger GTA og synes det er noen av verdens aller beste spill. Samtidig skjønner jeg at ikke alle liker innholdet, og jeg vil gjerne bidra til at disse skal få slippe, da det har nøyaktig 0 konsekvenser for min opplevelse av spillet.

 

Godt poeng. Men det vil alltid finnes folk som lider av såkalt "butthurt". Jeg tror ikke de som argumenterer for dette tiltaket er interessert i en slik merking av produktene fordi det er problematisk som forbruker å velge riktig produkt, f.eks. hvis man har en ideologi om feminisme eller likestilling (og der røpet jeg min mistro til dagens feminisme). Tvert imot tror jeg de ønsker å gjøre det av prinsipp for å hevde sitt standpunkt. Og hvordan skal man avgrense, hvis man først "advarer" mot produkter med slikt innhold? Tenk f.eks. på klær fra Kina, bør de merkes med "WARNING: This item is the product of your indrect exploitation of foreign workers' low wages. Wearer discretion is advised."?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt artig at løsningen på skrikete feminister er å kaste penger på dem så de blir stille en stund. Litt sånn: "God ide, ta disse pengene og forsk litt på det dere." Samtidig skremmende at man faktisk har mennesker som utdanner seg for og lever av å finne på denne typen problemer. Tenk om disse fikk seg en skikkelig utdannelse og/eller jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo ikke snakk om å luke ut innhold (Tacanacy) men å merke spillet/filmen for en bestemt type innhold.

 

På generelt grunnlag så ser jeg ikke helt problemet med at et spill merkes for type innhold, ihvertfall ikke om man tar til grunn den eksisterende ordningen. Dagens ordning markerer kun en generell aldersgrense, men argumenterer ikke noe for hvorfor den er satt. Personlig så synes jeg det ville vært mye bedre med et system som markerer filmer for hva de faktisk inneholder, for på den måten å lettere kunne vurdere hva en faktisk utsetter seg for. (Eksempelvis kategorisert inn i: vold, seksuelt innhold, banning, osv).

 

Problemet med forslaget er at det baserer seg på en ikke-objektiv vurdering. Hva vil det si at noe er sexistisk, eller motvirker likestilling? Verden er heller ikke likestilt, og spesielt i historiske fremstillinger, eller fremstillinger av andre kulturer så blir en slik merking helt idiotisk. (I motsetning til vold, seksuelt innhold og banning, som faktisk er mer objektive markeringer).

 

Når det er sagt, så kunne fremstillingen innenfor film og spillbransjen vært bedre. Problemet ligger selvfølgelig i at det er få kvinner som jobber som regissører, manusforfattere, spillprogrammerere, osv. Og blant de som faktisk finansierer det hele (producere), kan en nesten telle kvinner på en hånd.

 

Litt på siden det her men:

Innenfor film så har en laget noe som kalles for "Bechdel Test". Den baserer seg på tre kriterier: (1) Det er minst to navngitte kvinnelige karakterer, som (2) snakker med hverandre om (3) noe annet enn det motsatte kjønn. Ikke en test på hvorvidt en film er bra/dårlig, eller om den faktisk "fremmer feminisme", men likevel interessant å se hvor mange filmer som ikke fyller disse kriteriene.

Endret av blured
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Kvinner er for øvrig sterkt underrepresentert i spillbransjen." Denne feministiske utviklingen er helt hysterisk. Går det ikke an å skjønne at to kjønn har forskjellige interesser i livet.

 

Menn er for øvrig sterkt underrepresentert i syklubben. Get over it.

 

Og forresten, sex og pene damer selger. Når to damer kliner litt i et spill er det katastrofe. Når menn maltrakteres og det spruter armer og ben er det helt greit liksom.

 

Nei dette er pinlig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...