Gå til innhold

Dalende interesse for Google Glass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Flere utviklere har mistet gløden og vil heller satse på Oculus Rift.

henger ikke helt sammen med

 

 

Én av utviklerne, et spillstudio som var i ferd med å lage et spill for Google Glass, fortalte at de hadde stanset arbeidet på ubestemt tid for å fokusere på andre plattformer, for eksempel de kommende VR-brillene Oculus Rift.

 

Den første setningen, som var grunnen til at jeg trykket på artikkelen, fikk det til å høres ut som om utviklere trodde at Glass og Oculus Rift var noenlunde sammenlignbare produkter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Flere utviklere har mistet gløden og vil heller satse på Oculus Rift.

henger ikke helt sammen med

 

Én av utviklerne, et spillstudio som var i ferd med å lage et spill for Google Glass, fortalte at de hadde stanset arbeidet på ubestemt tid for å fokusere på andre plattformer, for eksempel de kommende VR-brillene Oculus Rift.

Den første setningen, som var grunnen til at jeg trykket på artikkelen, fikk det til å høres ut som om utviklere trodde at Glass og Oculus Rift var noenlunde sammenlignbare produkter...

Eh.. nei. Det høres mer ut som om DU tror det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jada. Helt enig i at "flere" og "en" har to forskjellige betydninger, men det har ingenting å gjøre med om du tror utviklere tror Google Glass og Oculus Rift er to sammenlignbare produkter eller ikke !?... noe du skriver du reagerte på etter å ha lest den første setningen. Setningen tilsier ikke at utviklere tror det, synes nå jeg da. Jeg tolker det som at utviklere synes Oculus Rift er en mer spennende wearable enn Google Glass..

Lenke til kommentar

Jeg tolker det som at utviklere synes Oculus Rift er en mer spennende wearable enn Google Glass..

Sammenligninger har med hvilken bås man setter dem i, som du poengterer under:

 

..ikke en wearable egentlig da, men.....

Akkurat.

 

Glass og Rift har to vidt forskjellige bruksområder og det som utvikles til den ene er ikke noe som kan uten videre overføres til den andre.

Lenke til kommentar

jeg oppfatter det som noe som hadde de samme målet .

Altså at man hadde en skjerm når øynene

 

At de starter som 2 forskjelige konsepter gjør ikke at det nødvendigvis ender opp som 2 forsjekige konsept ,

 

Nitendo ,playstation eller xbox var jo forskjelige konsept når de startet , men har endt opp som samme konsept med forskjelge brukergrupper

Lenke til kommentar

jeg oppfatter det som noe som hadde de samme målet .

Altså at man hadde en skjerm når øynene

Hvis "å ha en skjerm foran øynene" er et mål, så er det mange måter å fikse det på, og begge klarer jo det. Skal man se så grovt på det så tilfredsstiller også en TV, en PC-skjerm, en laptop, en mobil og et nettbrett det målet. Men det gjør det neppe rimelig å putte alt i samme bås.

 

For de aller fleste som har lest bittelitt om teknologiene så er det klart at Glass og Rift har to forskjellige bruksområder. Dette er ikke som å sammenligne Nintendo, Playstation eller Xbox (som forøvrig er tre varianter av nøyaktig det samme konseptet, nemlig å spille spill på en ekstern boks koblet til en eller annen skjerm), men det blir som å sammenligne en sykkel med en trailer; begge har hjul så sånt sett er de like, men de har fremdeles ganske forskjellige bruk.

 

 

Men denne diskusjonen setter jo tydeligvis fingeren på et problem for Rift, Glass og muligens wearables generelt. Folk er ikke istand til å skille mellom dem. :(

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hvis "å ha en skjerm foran øynene" er et mål, så er det mange måter å fikse det på, og begge klarer jo det. Skal man se så grovt på det så tilfredsstiller også en TV, en PC-skjerm, en laptop, en mobil og et nettbrett det målet. Men det gjør det neppe rimelig å putte alt i samme bås.

 

nå har du gått i sammenligningsfellen for det har ingen ting med skjermer man sitter et stykke fra å gjør

men en eller flere skjermer helt inntil øynene ( briller med video om man vil ).

 

og etter min mening så gjør nettop bade Glass og Rift den jobben uten at så mange klarer å se forskjellen.

jeg vet at det i utgangspunktet er 2 forskjellige konsepter men de gjør likevel den samme jobben ( om så på forskjellige måter ).

Det var derfor jeg sammenlignet det med forskjellige spillekonsept

 

Hvis jeg skal ta deg på ordete så kan man si at det er 2 sykler (ikke sykkel og trailer ) med forskjellig design

eller det samme som å sammenligne et lite nettbrett med en stor smartmobil.

Lenke til kommentar

jeg vet at det i utgangspunktet er 2 forskjellige konsepter men de gjør likevel den samme jobben ( om så på forskjellige måter ).

 

Nei, de gjør absolutt ikke samme jobben. Det er to forskjellige konsepter, hvis formfaktor tilfeldigvis ser forholdsvis like ut, men ellers er de forskjellige.

 

Det er ingen som tenker "Jeg har laget en liten app til Glass som viser hvor nærmeste busstasjon er. Denne må jeg overføre til Rift", eller "Den virtuelle modellen jeg har laget av Middle Earth til Rift er genial, den passer jo perfekt til Glass".

Lenke til kommentar

Google Glass: Briller med en liten skjerm til info. Først og fremst briller. Lar deg ta opp video/bilder, vise nyttig info relatert til hva du ser, hvor du er osv. En forlengelse av pc/mobil med dertil muligheter for å kommunisere med andre og dele opplevelser. Ser rimelig dorky ut å ha på seg.

 

Oculus Rift: Skjerm foran øynene. Du ser ingenting av omverdenen, men til gjengjeld får du en sterkere opplevelse av verden du har på skjermen, enten det er spill, simulator eller annet. Ser rimelig dorky ut å ha på seg.

 

To vidt forskjellige konsepter, som gjør veldig lite av den samme jobben.

 

Du kan gjerne sammenligne med sykler, Elgen, men da kan du si det ene er ergometersykkel og det andre er motorsykkel. Begge har pedaler og et styre man holde seg fast i, men likheten stopper der.

 

Du kan forøvrig sykle med Google Glass, men jeg ville ikke forsøkt det med Rift... ;)

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Så en presentasjon av google glass forrige uke.

Konseptet er bra, og jeg ser for meg at det virkelig kan bli noe stort.

Men per nå preges google glass av å være tja, tidlig beta, (som det nå er)

 

 

Tale-komandoer har menneskeheten prøvd å videreutvikle i flere titalls år uten å lykkes, jeg tror aldri vi kommer til å få teknologi som greier oppfatte tale på tilfredsstillende nivå.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

jeg ser ihvertfall ikke den store forskjellen

greit nok at den ene er lukket og ligner på en ski brille mens den ande ligner mer på vanlige briller

den ene har opptaksfunksjoner men den har ikke den andre

 

begge spiller av video og det er vel det som er hovedfusjonen til begge.

Derfor ser man ikke den store forskjellen

 

Nei, du gjør vel ikke det... Jeg er ikke videre overrasket. Foreslår at du prøver en sykkeltur med begge brillene. Så ser du (eller ikke, bokstavelig talt) hva forskjellen er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

jeg ser ihvertfall ikke den store forskjellen

greit nok at den ene er lukket og ligner på en ski brille mens den ande ligner mer på vanlige briller

den ene har opptaksfunksjoner men den har ikke den andre

 

begge spiller av video og det er vel det som er hovedfusjonen til begge.

Derfor ser man ikke den store forskjellen

 

Nei, du gjør vel ikke det... Jeg er ikke videre overrasket. Foreslår at du prøver en sykkeltur med begge brillene. Så ser du (eller ikke, bokstavelig talt) hva forskjellen er.

 

fokuset er ikke å lek blindebukk med å se video.

ekstra funksjonene bry jeg meg ikke om

Lenke til kommentar

fokuset er ikke å lek blindebukk med å se video.

ekstra funksjonene bry jeg meg ikke om

 

begge spiller av video og det er vel det som er hovedfusjonen til begge.

Nei.

 

Usikker på om du troller eller rett og slett ikke vet hva Google Glass og/eller Oculus Rift er? Hovedfokuset til Google Glass er absolutt ikke å spille av video. Da har du misforstått fullstendig.

 

Her er et par "Elders React"-videoer som kan hjelpe. ;)

 

Google Glass

 

Oculus Rift

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...