Gå til innhold

Har Viking lov til å ta seg inn i en bil ved borttauing?


Ole_C

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål til dere som kanskje kan noe rundt jussen i forbindelse med borttauing av biler. Jeg fikk i går høre om et tilfelle der Viking har tauet bort en bil fra kommunal parkeringsplass. I dette tilfellet var det ingen som forsøkte å varsle eier av kjøretøyet, og når eier senere dro for å hente ut bilen sin Viking tatt seg inn i kjøretøyet. Dette ble bl.a. oppdaget fordi settet var justert. Når de som hadde tauet bilen ble konfrontert med dette ble det avfeid med at det var jo ikke vanskelig å komme inn i bilen. Har de virkelig lov til å ta seg inn i et kjøretøy når det skal borttaues?

 

Det er flere ting som skurrer med hvordan dette ble gjort, spesielt at eier ikke ble forsøkt varslet. Det er også snakk om en helt ny bil, som hadde stått litt over betalt tid. Det er altså ikke snakk om et gammelt kjøretøy som er forlatt, selv om det i prinsippet kanskje ikke burde ha noe å si i forhold til å ta seg inn på noen annens eiendom.

 

Hva er rett og galt her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det har de. Og jeg har vondt for å tro at eieren av bilen, ikke har blitt forsøkt kontaktet av politiet før bilen blir tauet bort.

 

Det er jo og forsåvidt en god grunn til at man tar seg inn i biler ved borttauing og det er for å sette bilen i fri og ta av håndbrekket slik at man får flyttet på bilen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja det har de. Og jeg har vondt for å tro at eieren av bilen, ikke har blitt forsøkt kontaktet av politiet før bilen blir tauet bort.

 

Det er jo og forsåvidt en god grunn til at man tar seg inn i biler ved borttauing og det er for å sette bilen i fri og ta av håndbrekket slik at man får flyttet på bilen.

 

Etter hva jeg vet så har ikke politiet vært inne i bildet her. Det er kommunalt parkeringsselskap som har tatt avgjørelsen om borttauing. Det har definitivt ikke vært noe forsøk på å kontakte eieren som jobber i bygget ved siden av parkeringsplassen. Nå er det i utgangspunktet flere ting som skurrer ved denne saken, men det er forsåvidt urelatert til spørsmålet her. Det jeg i utgangspunktet lurte på var altså lovligheten i å ta seg inn i en parkert bil, i forbindelse med borttauing.

 

Sånn jeg forstår det på begge de som har svart så er denne lovligheten eventuelt knyttet mot at borttauingen er i samarbeid med politiet? Hvis det er tilfelle så har jeg større forståelse for det. Som nevnt er jeg ikke 100% sikker på om politiet har vært involvert, men sånn jeg har forstått det frem til nå er ikke det tilfelle.

 

Det hører nemlig med til historien at vedkommende som fikk sin bil tauet var ute på parkeringen for å legge på mer penger til parkering, og fikk panikk fordi bilen var borte. Første innskytelse var at den var stjålet og politiet ble kontaktet. Det virket ikke som om de hadde informasjon om borttauingen. Det var andre kolleger som hadde observert Viking bil, som gjorde at man ble satt på sporet av borttauing.

Lenke til kommentar

Et kommunalt parkeringsselskap vil enten kunne kreve borttauing i medhold av privatrettslige regler for eiendom kommunen eier selv. Parkeringsselskapet vil også kunne kreve borttauing i medhold av vegtrafikkloven § 37 første ledd jfr. tredje ledd.

 

Det er generelt sett ikke forbudt å ta seg inn i en ulåst bil. Hvis bilen er låst er det straffbart innbrudd etter straffeloven § 147. Politiet kan ikke autorisere innbrudd, heller ikke kommunen.

Lenke til kommentar

Har noen noengang opplevd å bli kontaktet før bilen blir tauet bort? Ikke jeg....

Jeg har opplevd at mine biler har blitt inntauet noen ganger..

De fleste etter tyveri selvsagt, i disse tilfellene har jeg ikke blitt kontaktet først (selv ikke den gangen bilen ikke var meldt stjålet, men så var den jo rett og slett slaktet også da..)

 

Noen ganger har det også vært andre årsaker, en gang pga vårrengjøring.. Da ringte Oslo kommune meg, jeg fikk flyttet bilen før de skrev gebyr også.

 

Og to ganger har jeg opplevd at de har vært nødt til å gjøre arbeider i veien umiddelbart uten at det har vært skiltet parkeringsforbud..

Da har jeg blit oppringt.. En gang rakk jeg å hente bilen, den andre gangen var jeg ikke tilgjengelig og bilen ble tauet inn (jeg fikk dekket taxi for å hente bilen igjen)

 

Begge de to siste tilfellene var det også Oslo kommune som sørget for borttauing.

Lenke til kommentar

Oppfatter at Oslo kommune er litt mer kundeorientert enn de private parkeringsselskapene som administrerer plasser, ut fra mer eller mindre forståelige regler som er slått opp på stedet. Tror nok ikke det er noe krav til at man skal forsøke å få tak i bileier, heller ikke en fast tid som skal gå før bilen fjernes.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Gjest Slettet-3RYwwc

 

Har noen noengang opplevd å bli kontaktet før bilen blir tauet bort? Ikke jeg....

Jeg har opplevd at mine biler har blitt inntauet noen ganger..

De fleste etter tyveri selvsagt, i disse tilfellene har jeg ikke blitt kontaktet først (selv ikke den gangen bilen ikke var meldt stjålet, men så var den jo rett og slett slaktet også da..)

 

Noen ganger har det også vært andre årsaker, en gang pga vårrengjøring.. Da ringte Oslo kommune meg, jeg fikk flyttet bilen før de skrev gebyr også.

 

Og to ganger har jeg opplevd at de har vært nødt til å gjøre arbeider i veien umiddelbart uten at det har vært skiltet parkeringsforbud..

Da har jeg blit oppringt.. En gang rakk jeg å hente bilen, den andre gangen var jeg ikke tilgjengelig og bilen ble tauet inn (jeg fikk dekket taxi for å hente bilen igjen)

 

Begge de to siste tilfellene var det også Oslo kommune som sørget for borttauing.

Oslo kommune er ikke så kundeorientert lenger i så fall, jeg hadde ikke fått med meg vårrengjøringskiltet og lå i senga 50 meter unna mens bilen ble tauet inn...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Du er ikke Osloboende eller?

 

Når det er midlertidig parkering forbud pga «veiarbeid», dvs snørydding eller vårrengjøring i Oslo så blir bilen tauet til Ulven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...