Gå til innhold

Batteriet som gjør din gamle røykvarsler smart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, men er ikke det allmennkunnskap da?

Her i huset så får vi tilsendt 2-3 batterier hvert år fra forsikringsselskapet (tror jeg, kanskje det er banken?) med beskjed om å skifte med en gang. Skulle tro at alle som har hus, brann eller innboforsikring får dette?

Men dette er et stilig produkt og er mer fornuftig enn smartvarslerne siden fler folk vil bytte til dette istedenfor å bytte hele systemet som også er svært kostbart. Frem til vi får en ny standard på røyk/ brannvarsling så vil jeg påstå at dette er den løsningen som er mest praktisk og lettest å få inn i huset til hvermannsen :)

 

Edit; Skrivefeil

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Bytte hvert år på pur f høres bortkastet ut, så lenge de har kapasitet til mer.

 

Garantert noe forskjell på strømtrekket i røykvarslere, og kanskje også litt forskjell på de alkaliske batteriene og. Men ikke minst hvor ofte du tester dem, og hvor ofte de blir utløst (som trekker da flere hundre ganger mer strøm enn til vanlig).

 

For som det står i linken, så lager de gjerne lys og lyd fra seg etter hvert som du nærmer deg lav spenning på batteriet. Bytter man ikke da så blir man jo nesten gal, lenge før batteriet går tomt.

 

Men skal man bytte en, så er det jo gjerne like greit å bytte alle i samme slengen, så slipper man at det piper i hytt og pine.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Bytte hvert år på pur f høres bortkastet ut, så lenge de har kapasitet til mer.

 

Garantert noe forskjell på strømtrekket i røykvarslere, og kanskje også litt forskjell på de alkaliske batteriene og. Men ikke minst hvor ofte du tester dem, og hvor ofte de blir utløst (som trekker da flere hundre ganger mer strøm enn til vanlig).

 

For som det står i linken, så lager de gjerne lys og lyd fra seg etter hvert som du nærmer deg lav spenning på batteriet. Bytter man ikke da så blir man jo nesten gal, lenge før batteriet går tomt.

 

Men skal man bytte en, så er det jo gjerne like greit å bytte alle i samme slengen, så slipper man at det piper i hytt og pine.

Får vanligvis et brev med 1 batteri fra gjensidige hvert år her, flere steder deler også brannvesenet ut batterier gratis på røykvarslerens dag, er du kunde i gjensidige får du så mange batterier du vil ha.. Andre forsikringselskap har muligens andre ordninger, men jeg foretrekker gjensidigebatterier istedet for å kjøpe, for da vet jeg at det ikke er gamle batterier

 

Kjøper ei heller røykvarslere fra hvilken som helst butikk, mange er ikke engang lovlige og selge så holder meg til f.eks Elotec varslere, vil tro det er en grunn til at batteri skal skiftes hvert år

Lenke til kommentar

Det var jo hyggelig. Dog ikke noe som skjer her i gården i alle fall.

Du bytter fordi batteriene potensielt begynner å bli tomme da.

 

Men det er en ganske grov sortering, og noen kan sikkert fint holde langt mer. Men men, man gjør nå som man vil. En gang i året er jo ikke SÅ stress. Selv om det er mye lettere å bare vente til en av de sier i fra at de begynner å bli tomme, i stede for å holde øye med når det har gått et år. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Altså, diskutere batteri levetid for røykvarslere er det dummeste jeg har sett på lang tid. Det handler om føre var prinsippet. Hjelper lite å si at man skulle se hvor lenge batteriet varte den dagen du kommer hjem og huset ikke er der lengre.

Ja greit man får pipelyder osv, men selv med det, er det virkelig verdt det?

Lenke til kommentar

Altså, diskutere batteri levetid for røykvarslere er det dummeste jeg har sett på lang tid. Det handler om føre var prinsippet. Hjelper lite å si at man skulle se hvor lenge batteriet varte den dagen du kommer hjem og huset ikke er der lengre.

Ja greit man får pipelyder osv, men selv med det, er det virkelig verdt det?

Enig i at det ikke er den mest meningsfulle diskusjonen, men ditt innlegg var dog ikke akkurat særlig over det.

 

Vi får se hvor mye det hjalp at du husket å skifte batteriet i røykvarsleren når du er borte. :roll:

 

At man kan skifte det en gang vært år av praktiske grunner får nå være som så, men det er ikke noe med føre var prinsippet. I hvert fall ikke når alarmen sier i fra, og sier den ikke i fra, ja så virker den jo heller ikke... så da går jo også meningen bort. :shrug:

 

Hvis du ønsker å være føre var så installerer du skikkelig fast anlegg med all mulig fancy oppkobling til sentraler, du sjekker det stadig vekk osv... MEN når du bytter ut batteriet, det er virkelig lite interessant fra et sikkerhetsperspektiv.

 

Jeg vet ikke hos deg, men her i gården sier de fra leeenge før det er tomt, ja sjokkerende lenge før batteriet er tomt faktisk. Batteriet var et godt stykke over 9V til og med. Og bare ved at det sier ifra så vet jeg at den fortsatt fungerer. En ekstra ufrivillig "bonustest" som sier at den fortsatt funker.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Altså, diskutere batteri levetid for røykvarslere er det dummeste jeg har sett på lang tid. Det handler om føre var prinsippet. Hjelper lite å si at man skulle se hvor lenge batteriet varte den dagen du kommer hjem og huset ikke er der lengre.

Ja greit man får pipelyder osv, men selv med det, er det virkelig verdt det?

 

Hvordan er det føre var å bytte unødvendig ofte? Sålenge du klarer å bytte tidsnok selv om du bytter sjeldnere enn en gang i året, så er det vel ikke noe ekstra sikkerhet i å bytte oftere?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...