Gå til innhold

TEST: Sony Xperia Z3 Tablet Compact


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fysj, ikke kjøp! En ting er den ufordragelige markedsmodellen Sony fører, med å lansere telefoner og nettbrett etter hverandre med mer eller mindre de samme spesifikasjoner. Noe annet er også hvor skuffende disse spesifikasjonene er på nettbrettserien deres.

Men det er ikke det verste: det verste er at Android-nettbrett er nesten utelukkende en dårlig opplevelse. Jeg har prøvd nettbrett av både LG, Samsung og Sony (siste var Xperia Tablet Z2). Og den laggen og økende tregheten som du opplever i telefonene til disse brukerne er langt synligere og mer uholdbart på deres nettbrett. Touchwiz får ufortjent mest kritikk av disse tre, når realiteten er at alle mobil- og nettbrettprodusenter tilbyr like dårlig alternativ til Stock Android på Googles Nexus-serie.

Skal du gå for nettbrett, kjøp Nexus 9 og få ren Android. Jeg har personlig lite til overs for 4:3-formatet, men du år i det minste et nettbrett som vil kjøre like raskt, responsivt og flytende 1 år etterpå. Selv holder jeg mer fortsatt til min Nexus 7, som ble lansert som et billignettbrett i 2013. I forhold til det anmeldte Xperia-nettbrettet, har Nexus 7 samme oppløsning (1920x1200), bedre farger (Nexus 7 2013 har enda et av markedets aller beste LCD-skjermer i fargegjengivelse) og generelt i raskere og mer responsiv opplevelse (dette vil du som bruker merke over tid). Den er i tillegg dobbel så billig.

 

Når telefoner begynner å komme opp i størrelser på 5-6". Så lurer jeg på hva poenget med tablets egentlig.

Er noe jeg har tenkt på i det siste. Men det var en digresjon.

Virker som et bra tablet, syntes det er helt bakmål å gi så mye trekk for dårlig kamera og fotolys på et tablet men.

Det vil jeg ikke si. Du må huske på hvor mye forskjell noen få tommer faktisk kan ha. Forskjellen mellom en Galaxy S5 og en iPhone 4 er for eks. bare en tomme. Jeg har, som eier av Nexus 7, forholdt meg til 7" som en perfekt formfaktor, og har hatt enormt mye bedre opplevelse av nettbrett i 7-8"-klassen enn nettbrett som er i 9-10"-klassen. De har klart å utfylle rollen som nettbrett, i henhold til Youtube, film- og serier, bøker, Flipboard, surfing og mail, helt perfekt for min del, samtidig som jeg har kunnet ta dem med meg mye enklere. Med telefoner opp til 5,7", har jeg funnet de overnevnte tingene langt mer slitsomt, og dermed tydd til telefoner til bare et fåtalls-apps, ringing, chatting, facebook og musikk.

 

Jeg anbefaler at du prøver ut et Nexus 7 (2013)-nettbrett på det sterkeste, og ser hvordan det faktisk er. Selv var jeg livredd for det jeg så på som en liten størrelse i dagene jeg ventet på få levert den, etter kjøp. Men 7" er faktisk ganske stort.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Med telefoner opp til 5,7", har jeg funnet de overnevnte tingene langt mer slitsomt, og dermed tydd til telefoner til bare et fåtalls-apps, ringing, chatting, facebook og musikk.

 

5,7" er for lite. Hade en 5,5" skjerm foer og fikk alltid foelesen av att den kunne vaert litt stoerre selv om de fleste syntes den var gigantisk da de fortsatt hade små 3,5" iphones. Skaffet meg galaxy mega 6,3" etterpå å den var perfekt!

 

Veit ikke hvorfor samsung og sony stoppet med store skjermer etter det. Har ventet på en oppfoelger av Sony xperia Z ultra men så kom jo Z2 å så Z3 uten noen oppfoelger. Veldig beklagelig.

 

 

Spoersmål til testecrewet:

Hvordan fungerer xperia z3 tablet compact som erstatter for en mobil? Dere skriver om telefon app, er det som vanlig på en android mobil eller noe spesialmekk fra sony?

Lenke til kommentar

Det var uvant at navigasjon blir nevnt i en nettbretttest, vanligvis nevnes ikke GPS-funksjonalitet. (Kanskje fordi iPad ikke har GPS på alle modellene?)

Et 8" nettbrett er nesten i største laget for montering på dashbordet i en bil, men hvis det passer ser man kartet godt uten å måtte stirre på skjermen.

Lenke til kommentar

Fysj, ikke kjøp! En ting er den ufordragelige markedsmodellen Sony fører, med å lansere telefoner og nettbrett etter hverandre med mer eller mindre de samme spesifikasjoner. Noe annet er også hvor skuffende disse spesifikasjonene er på nettbrettserien deres.

 

Men det er ikke det verste: det verste er at Android-nettbrett er nesten utelukkende en dårlig opplevelse. Jeg har prøvd nettbrett av både LG, Samsung og Sony (siste var Xperia Tablet Z2). Og den laggen og økende tregheten som du opplever i telefonene til disse brukerne er langt synligere og mer uholdbart på deres nettbrett. Touchwiz får ufortjent mest kritikk av disse tre, når realiteten er at alle mobil- og nettbrettprodusenter tilbyr like dårlig alternativ til Stock Android på Googles Nexus-serie.

 

Skal du gå for nettbrett, kjøp Nexus 9 og få ren Android. Jeg har personlig lite til overs for 4:3-formatet, men du år i det minste et nettbrett som vil kjøre like raskt, responsivt og flytende 1 år etterpå. Selv holder jeg mer fortsatt til min Nexus 7, som ble lansert som et billignettbrett i 2013. I forhold til det anmeldte Xperia-nettbrettet, har Nexus 7 samme oppløsning (1920x1200), bedre farger (Nexus 7 2013 har enda et av markedets aller beste LCD-skjermer i fargegjengivelse) og generelt i raskere og mer responsiv opplevelse (dette vil du som bruker merke over tid). Den er i tillegg dobbel så billig.

 

 

 

 

Når telefoner begynner å komme opp i størrelser på 5-6". Så lurer jeg på hva poenget med tablets egentlig.

 

Er noe jeg har tenkt på i det siste. Men det var en digresjon.

 

Virker som et bra tablet, syntes det er helt bakmål å gi så mye trekk for dårlig kamera og fotolys på et tablet men.

Det vil jeg ikke si. Du må huske på hvor mye forskjell noen få tommer faktisk kan ha. Forskjellen mellom en Galaxy S5 og en iPhone 4 er for eks. bare en tomme. Jeg har, som eier av Nexus 7, forholdt meg til 7" som en perfekt formfaktor, og har hatt enormt mye bedre opplevelse av nettbrett i 7-8"-klassen enn nettbrett som er i 9-10"-klassen. De har klart å utfylle rollen som nettbrett, i henhold til Youtube, film- og serier, bøker, Flipboard, surfing og mail, helt perfekt for min del, samtidig som jeg har kunnet ta dem med meg mye enklere. Med telefoner opp til 5,7", har jeg funnet de overnevnte tingene langt mer slitsomt, og dermed tydd til telefoner til bare et fåtalls-apps, ringing, chatting, facebook og musikk.

 

Jeg anbefaler at du prøver ut et Nexus 7 (2013)-nettbrett på det sterkeste, og ser hvordan det faktisk er. Selv var jeg livredd for det jeg så på som en liten størrelse i dagene jeg ventet på få levert den, etter kjøp. Men 7" er faktisk ganske stort.

hva snakker du om. Min sony xperia Z kjører 4.4.4 helt uten lag. Nå snakker du piss. Touchwiz er dårligst optimalisert, punktum. Min sony har jeg hatt i godt over et år og den er mildt sagt raskere enn en iphone 5 ennå. Greit at samsung lagger, men ikke si alle produsentene gjør det. Sony har nok den reneste av alle produsenters android, untatt google såklart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes dette var en grei test, fint at GPS'en er bra. Synes den er vel treig på TabPro 8.4, virker noe bedre på Nexus 7 2013. Dette er noe som har endel praktisk betydning for aktuell bruk av denne typen nettbrett, både til bilnavigasjon og kartbruk ute i by eller terreng - der mobilen fort blir ganske sitsom å bruke som eneste kart.

 

Skulle også gjerne fått vite om eventuelle kvalitetsforskjeller på WiFi og Bluetooth. Ikke minst god WiFi har stor betydning når en er på farten. Når en tester, er det greit at modellen med SIM-kort er utgangspunkt, men også med SIM vil en ofte ta datatrafikken over WiFi om mulig. Og jeg tipper at det store flertallet brett selges uten SIM-plass.

 

Skjermen med den høyere oppløsningen på TabPro 8.4 er riktignok helt nydelig, men 1920x1200 er mer enn adekvat på denne skjermstørrelsen. Og det kan være bedre bruk av knappe ressurser.

 

Jeg er derimot enig i å trekke litt for dårligere kamera og ikke lys: 8" brett er meget hendige dokumentasjonsenheter, og setter en først inn et kamera, bør det være bra - iallfall i dette segmentet. (Dessuten blir jo hovedkarakteren 10/10..) TabPro 8.4 gjør det meget bra sånn sett.

 

Det hadde også vært nyttig å vite om skjermen når opp til nivået til Nexus 7 2013, som er meget bra (og tilsvarende strømkrevende) i sollys.

 

Når det gjelder 7" vs 8", så er min erfaring at TabPro 8.4 er overraskende mye bedre til lese- og surfebrett enn Nexus 7. Nexus 7 2013 er fortsatt førstevalget til turbruk, kart o.l., men til det meste annet bruker jeg 8.4"-brettet hvis jeg kan. Jeg er for øvrig ikke overbevist om at det er så mye bedre (iallfall for meg) å ha kontrolltastene flyttende rundt. F.eks. at de automatisk kommer på undersida når en bruker brettet i landskapsmodus.

 

Muligens er en bundet av etablert poengpraksis, men jeg synes det skulle trekkes ett poeng på hovedkarakteren på toppmodeller som mot slutten av 2014 kommer med 16GB lager. I motsetning til mobiltelefoner, er dette enheter som det med fordel lagres bilder, videoer, kart etc på, og som skal kunne brukes til seriøst arbeid. Da kan det i dag fort bli flere GB bare med ekstra programvare som legges inn, flere GB kartdata, og noen GB video. Også 32 GB er snaut over tid, 16 er undermåls. Og etter min erfaring er det nyttigere med 2 GB RAM og 32 GB lager, enn 3 GB RAM og 16 GB lager, som er valgt her. Men hvorfor ikke 3/32?

 

Jeg savner TabPro 8.4 blant alternativene. Med en gatepris på ca 2200 kr for WiFi-utgaven, fortoner den seg for meg som et totalt sett veldig mye bedre kjøp hvis en ikke har sterkt behov for vanntetting og 3 GB RAM. Det har iallfall blitt mitt førstevalg til allmen hverdagsbruk, kan ikke si jeg fristes så veldig mye av Sonys siste.

Lenke til kommentar

Veldig bra test, faktisk så bra at jeg fikk lyst på et slikt brett. Jeg har en samsung Note 8 og den er perfekt størrelse for meg. Jeg bruker den som navigasjon i bilen, også til det er størrelsen perfekt. Og bedre enn note3 som blir litt liten for akkurat det. Når det gjelder lagging er sony bedre enn samsung, vi har en sony z1 som fruen bruker og den er merkbart raskere enn selv note3, men det er samsung sin feil og ikke android i seg selv. Har tidligere hatt en note2 som jeg installerte custom rom på og den ble merkbart mye raskere selv om det var android 4.1 og ikke 4,2,2 som den var orginalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...