Gå til innhold

FEATURE: Dette er ikke et menneske (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Varg: Er du nå helt sikker på om det var professoren eller geminoiden du hadde avtalen med?

"? Når jeg ser på deg, så tipper jeg at du har et sinn, et hjerte og følelser, og derfor kan du ha de tingene. Hvis vi forbedrer roboten mer og mer, og du får følelsen av at det finnes følelser og bevissthet i roboten, kan sannsynligvis roboten også ha bevissthet, hjerte og sinn."

Slik tenker jeg ofte om mennesker, men dæven de har en tendens til å skuffe meg på flere av de tingene (sikkert vice versa også).
Men så har tipping aldri vært min beste side.

"? Men det er så mange ukjente faktorer her, og så mange spørsmål ? hva betyr det å være menneske? Hva er bevissthet? Hva er følelser, hjerte og sinn? Hva er prosessen som lar oss tenke våre tanker? Ingen kan forklare dette. Det er muligheter for at den typen veldig konseptuelle ting er bare subjektive følelser som dukker opp mellom mennesker, sier han, og forklarer:"

Ingen kan forklare dette?
Jeg vet med sikkerhet at folk utdanner seg som psykiatere og nevrologer, det aller meste dreier seg om å forklare dette, selv om jeg ser at dette er en subjektiv mening fra intervju-objektet. (og vi har fortsatt ikke fått et svar på om det faktisk var en robot som ble intervjuet, eller kanskje enda bedre: var det en robot som intervjuet,eller er dere alle roboter? og er dette et spørsmål vi noen gang kan få svar på?)

"Dette fenomenet beskriver følelsen vi får når vi får se noe som likner veldig mye på et menneske, men som har ett eller annet ved seg som gjør at vi skjønner at det ikke er ekte. Det kan være både roboter og animerte figurer i en film eller et spill; og selv de minste detaljer kan gi en følelse av at her er det noe feil, eller at det er noe nifst som er på ferde"

Haha, kan du gi meg et eksempel på en slik minste detalj?

Forøvrig reagerer jeg sterkt på måten ordet "nifst" blir brukt i artikkelen.
Det er nesten nifst

Endret av rosetta stoned
Lenke til kommentar

"Dette fenomenet beskriver følelsen vi får når vi får se noe som likner veldig mye på et menneske, men som har ett eller annet ved seg som gjør at vi skjønner at det ikke er ekte. Det kan være både roboter og animerte figurer i en film eller et spill; og selv de minste detaljer kan gi en følelse av at her er det noe feil, eller at det er noe nifst som er på ferde"

 

Haha, kan du gi meg et eksempel på en slik minste detalj?

 

Uncanny valley handler, ihvertfall slik jeg tenker på det, om at:

Ting blir så realistisk at det er nesten perfekt realisme. Allikevel er det ett eller annet som man reagerer på, men ikke klarer å sette fingeren på. Det er dette som "klør litt baki reptilhjernen" og som gir en litt creepy følelse. Så å gi eksempler på det blir - ihvertfall for min del - litt vanskelig, ettersom problemet er nettopp det at man ikke klarer å peke ut hva problemet er.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...