Gå til innhold

TEST: Sony Alpha A7s


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette må jo være et perfekt timelapsekamera? Innen timelapse så er jo speil vanligvis bare i veien og enda en kilde til utslitte deler. Ikke noe å bekrymre seg over ved vanlig foto, men med timelaps så skyter man tusenvis av bilder hver gang man er ute. Da jafser man i seg en god bit av angitt eksponeringstall for mekanismen hver gang (Dog de holder gjerne lenger enn det også).

 

Den lave støyen og lysfølsomheten er jo også et stort pluss når man vil at stjernene skal rotere rundt på himmelen.

Lenke til kommentar

Talentløst å vise ISO-støy med jpeg-bilder. Skal man få vist hvordan bildene blir, må man vise RAW-bilder, selvsagt lagret i jpeg, men uten støyfiltrering, oppskarping osv. Slik det er gjort i denne artikkelen, sier det nærmest ingenting om hvordan kameraet faktisk yter. Det samme gjelder bilder med høy ISO. Jeg kan selvsagt ta bilder med ISO12800, og fjerne absolutt all støy, og presentere dette som helt støyfritt og flott, slik det blir gjort i denne artikkelen. Det må vises 1:1 crop uten støyfiltrering.

 

Klar over at Ola Dunk ikke bruker kameraer slik, men så er de heller ikke målgruppen for et fullformat speilløst kamera med 12 megapiksel sensor. De som er, vil se detaljene, og store fulloppløste bilder fotografert med høy ISO.

 

Jeg vet at dette kameraet håndterer det meget bra, men det kommer ikke tydelig frem, på den måten denne artikkelen er skrevet. Om det er slett arbeid, eller mangel på forståelse for foto, vet jeg ikke.

 

Jeg forventer RAW-bilder, i artikler om slikt fotoutstyr. Ikke point-and-shoot-bilder i jpeg. Kan være jeg er ekstra kritisk som fotograf, men nå vil jeg også hevde at de aller fleste som kjøper dette kameraet har over gjennomsnittet interesse for foto.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...