Gå til innhold

Advarer barn mot 3D-bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

All 3D er ikke bra, men all 3D er ikke dårlig heller. Gjort riktig kan jeg ikke se eller skjønne at det skal være noen fare, men desverre er det nok endel dårlig 3D der ute. F.eks. med overdreven 3D effekt, feil konvergens osv. Å se på sånt over tid tror jeg ikke er bra for noen, men sikkert ekstra ille for barn. Men gjort riktig tror jeg ikke det er verre enn å se på TV.

 

Selv har jeg nylig erfart en spill-demo til Oculus Rift DK2 som jeg rett og slett ble litt "cross-eyed" av i noen minutter etterpå, etter kun å ha testet den i noen minutter. Jeg kunne åltså ikke fokusere etterpå uten å se dobbelt. Ganske ubehagelig, og jeg kjører nok ikke den demoen igjen med det første. Husker i øyeblikket ikke hva den het, men kan sjekke etterpå. Andre ting derimot fungerer helt ypperlig i lengre tid.

 

Men det er nok veldig individuellt. En annen jeg kjenner ble kvalm og svimmel i en hel dag fra kun noen minutter med hva jeg vil si er en av de beste demoene til Oculusen (LFS - Live For Speed). Han vil ikke prøve den i det hele tatt mer. Kan kanskje nevne at han ikke liker 3D filmer på kino heller (noe jeg gjør), om det er en sammenheng vet jeg ikke.

 

 

EDIT:

 

Det var Radial-G v. 1.4 som jeg ble "cross-eyed" av. Det hadde bra FPS (ingen "hakking" osv), headtracking var også bra, men 3D effekten så feil ut for meg, jeg kan ikke helt forklare hvordan. Synes den manglet dybde husker jeg. I tillegg til problemet med fokusering etterpå. Men tydeligvis er det mange andre som synes denne er helt fin (?).

 

Kan kanskje også legge til at jeg liker 3D, og stort sett ikke har noe problemer med det.

Endret av Eppelsin
Lenke til kommentar

I utgangspunktet ser jeg ingen grunn for at stereoskopisk 3D kan være skadelig for noen forutsatt at

 

1) fremviser er satt opp korrekt med riktg separasjon av bildene. Siden barn har kortere avstand mellom øynene må dette tas hensyn til. Dette går på hvor dypt inn i skjermen man oppfatter at bakgrunn i scener befinner seg. Sett på pause og mål avstanden mellom de to bildene av et objekt i horisonten i en scene. Avstanden må aldri være større enn avstanden mellom øynene.

 

2) den som nyter 3D sitter med hodet rett opp og ned. Å skakke på hodet ødelegger 3D effekten fordi bildene er laget for øyne som er på en horisontal linje. Om du sliter med vondt i hodet kan dette være en årsak. Det er altså viktig å passe på at barn sitter riktig, og ikke f.eks. ligger på siden når de ser på. Det har forekommet at produsenter av passiv 3D TV-er har brukt det at man ikke får cross-talk når man skakker på hodet som et salgsargument, mens dette i virkeligheten er noe som vil gjøre at man naturlig avstår fra å skakke på hodet.

 

3) brillene gir riktig bilde til riktig øye. Dette kan være et problem med aktive briller for projectorer, da disse av og til kan komme ut av sync. Resultat er at 3D inverteres og det kan føre til at avstandsregelen i punkt 1 ikke overholdes for objekter som normalt skal komme ut av skjermen. Brillene har en knapp for å toggle sync. Det kan være vanskelig å passe på at dette er riktig for barn siden brillene kan komme ut av sync særlig hvis man ser bort fra skjermen et øyeblikk.

 

4) innholdet man ser på har god stereoskopisk 3D kvalitet, særlig med tanke på at avstandsregelen i punkt 1 overholdes i alle scener og at de to bildene ligger på linje horisontalt. Normalt kun problematisk for amatørproduksjoner med hjemmemekket kamerarig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...