Gå til innhold

Disse smarte lyspærene skal skremme bort innbruddstyver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kjøper heller de som kan skifte farge

 

Komme vel an på hva slaks funksjoner en er ute etter, har lite behov for å har knall blå hovedbelysning i huset.

 

Hørtes jo nesten litt nyttig ut. Når jeg kom til Norge i 2005 hadde alle hushold full belysning 24/7/365, noe som sjokkerte meg litt. Da hadde dette vært ganske meningsløs, men i det siste som strømprisan har økt, har folk blitt mye flinkere å slå av lyset, her i område ihvertfall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

kjøper heller de som kan skifte farge

Jeg har akkurat kjøpt lifx lys og liker veldig godt at man kan stille fargetemperaturen. Er ikke så farlig med rødt, grønt osv. men det å ha en litt høy fargetemperatur (som forvirrende nok er et "kaldere" lys) og sterkt lys litt utover til kl 19 hjelper med å ha en god døgnrytme nå på vinteren. En annen praktisk ting er at lfx har en API, så jeg har lagd et lite script som gradvis skrur på lyset før jeg skal stå opp, gjør det lettere å våkne. Så det å kunne justere litt på hvitfargen er en stor fordel.

 

På den annen side er mobilen et mye dårligere grensesnitt enn lysbryteren i de fleste tilfeller. Selv med automatisering som de pærene i artikkelen tror jeg man må finne en kjappere måte å styre de på når man vil ha lys med en gang.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

 

kjøper heller de som kan skifte farge

Jeg har akkurat kjøpt lifx lys og liker veldig godt at man kan stille fargetemperaturen. Er ikke så farlig med rødt, grønt osv. men det å ha en litt høy fargetemperatur (som forvirrende nok er et "kaldere" lys) og sterkt lys litt utover til kl 19 hjelper med å ha en god døgnrytme nå på vinteren. En annen praktisk ting er at lfx har en API, så jeg har lagd et lite script som gradvis skrur på lyset før jeg skal stå opp, gjør det lettere å våkne. Så det å kunne justere litt på hvitfargen er en stor fordel.

 

På den annen side er mobilen et mye dårligere grensesnitt enn lysbryteren i de fleste tilfeller. Selv med automatisering som de pærene i artikkelen tror jeg man må finne en kjappere måte å styre de på når man vil ha lys med en gang.

 

lifx var det vel jeg var ute etter ja,

Fremdeles litt dyrt, håper prisen blir lavere etterhvert

Lenke til kommentar

Inne har jeg skiftet alle pærer over til LED, så de står på 24/7. Med samtlige pærer påslått så trekker de under 100 watt, så tror ikke det akkurat har det største utslaget på strømregningen om jeg slår de av eller ikke.

 

Dette er neppe verdt kostnaden da lys ikke er særlig stor kostnad uansett. Og kan ikke brukes på lysrør, da må evt lampe byttes også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Inne har jeg skiftet alle pærer over til LED, så de står på 24/7. Med samtlige pærer påslått så trekker de under 100 watt, så tror ikke det akkurat har det største utslaget på strømregningen om jeg slår de av eller ikke.

Dette er neppe verdt kostnaden da lys ikke er særlig stor kostnad uansett. Og kan ikke brukes på lysrør, da må evt lampe byttes også.

 

Å bytte til LED mener du? Jeg gjorde det ikke pga strømregningen, men fordi de har lang levetid å produserer ekstremt lite varme som er et stort pluss sommerstid. Har dessuten gratis vedfyring her vinterstid, så litt strøm sparer jeg jo itillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tilsvarende kan de også skru seg gradvis på slik at man slipper den brå overgangen.

Men kan de slå seg på brått, så man slipper den gradvise overgangen? Moderne sparepærer bruker jo flere minutter på å slå seg helt på (og selv da er lyset for dårlig).

De fleste gode LED sparepærer har umiddelbar oppstart. Men er overrasket over hvor kort levetid mange LED pærer har. Produsenten oppgir ofte 20.000 timer driftstid, men i realiteten får en ofte bare 1000-2000 timer. Produsenten slipper som regel unna med det siden en ofte ikke tar vare på kvitteringer og husker hvilken pære som kommer fra hvilken kvittering da det tross alt er 'billig' forbruksmateriell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tilsvarende kan de også skru seg gradvis på slik at man slipper den brå overgangen.

Men kan de slå seg på brått, så man slipper den gradvise overgangen? Moderne sparepærer bruker jo flere minutter på å slå seg helt på (og selv da er lyset for dårlig).

 

 

 

Flere minutter er vel en stor overdrivelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...