Gå til innhold

Kraftige kameraer på ISS lar deg filme festen din fra verdensrommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Stemmer "ryktet" om at ISS skal styrtes og brenne opp i atmosfæren, sånn omtrentlig nært forestående?

 

Jeg tenkte "Hva ?!!" når jeg først leste om ryktet. :wee:

Nei, hvorfor i huleste skulle noen ønske å gjøre det?

 

 

 

Ofte like greit å forsøke google det selv, etter å ha lest et rykte:

http://en.wikipedia.org/wiki/International_Space_Station_program#End_of_Mission

 

https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=iss%20to%20be%20decommissioned

 

Visse sannheter kan det se ut til.

 

 

 

 

End of Mission

 

In 2009, NASA had stated plans to end the ISS programme and deorbit the ISS in early 2016.[69] This was in accordance with the then-President Bush's policy. President Obama announced new policy in 2010, extending the program through 2020.[70]

All five ISS-participating space agencies had indicated in 2010 their desire to see the platform continue flying beyond 2015, but Europe struggled to agree on funding arrangements within its member states, until agreement was reached in March 2011.[71][72][73] Russia and ISS partners in a 2011 statement said that work is being done to make sure other modules can be used beyond 2015. The first Russian module was launched in 1998, and the 30th anniversary of that module's launch has been chosen as a target date for certification of all components of the ISS.[71]

According to a 2009 report, RKK Energia is considering methods to remove from the station some modules of the Russian Orbital Segment when the end of mission is reached and use them as a basis for a new station, known as the Orbital Piloted Assembly and Experiment Complex (OPSEK). The modules under consideration for removal from the current ISS include theMultipurpose Laboratory Module (MLM), currently scheduled to be launched in December 2013, with other Russian modules which are currently planned to be attached to the MLM until 2015. Neither the MLM nor any additional modules attached to it would have reached the end of their useful lives in 2016 or 2020. The report presents a statement from an unnamed Russian engineer who believes that, based on the experience from Mir, a thirty-year life should be possible, except for micrometeorite damage, because the Russian modules have been built with on-orbit refurbishment in mind.[74]

According to the Outer Space Treaty the United States is legally responsible for all modules it has launched.[75] In ISS planning, NASA examined options including returning the station to Earth via shuttle missions (deemed too expensive, as the station(USOS) is not designed for disassembly and this would require at least 27 shuttle missions[76]), natural orbital decay with random reentry similar to Skylab, boosting the station to a higher altitude (which would simply delay reentry) and a controlled targeted de-orbit to a remote ocean area.[77]

The technical feasibility of a controlled targeted deorbit into a remote ocean was found to be possible only with Russia's assistance.[77] At the time ISS was launched, the Russian Space Agency had experience from de-orbiting the Salyut 4, 5, 6, and 7 space stations, while NASA's first intentional controlled de-orbit of a satellite (the Compton Gamma Ray Observatory) would not occur for another two years.[78] NASA currently has no spacecraft capable of de-orbiting the ISS at the time of decommissioning.[79]Skylab, the only space station built and launched entirely by the US, decayed from orbit slowly over 5 years, and no attempt was made to de-orbit the station using a deorbital burn. Remains of Skylab hit populated areas of Esperance, Western Australia.[80] without injuries or loss of life.

While the entire USOS cannot be reused and will be discarded, some Russian modules will be reused. Nauka, the Node module, two science power platforms and Rassvet, launched between 2010 and 2015 and joined to the ROS will be separated to form the next Russian space station OPSEK.[81]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Selskapet fanger til sammen opp fem millioner kvadratkilometer av jordoverflaten hver eneste dag."

Det betyr at de i teorien kunne "fanget opp" hele jordens overflate på ca 100 dager, eller alt landareal i løpet av november måned. Vårt fedreland hadde de rukket på to timer inkludert et kvarters lunch. Enn så lenge er jo oppløsningen så som så, men jeg finner det både fascinerende og skremmende med tanke på framtidig kamera- og datateknologi. Vel og merke hvis ikke et eller flere land allerede er i besittelse av den slags ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

"Selskapet fanger til sammen opp fem millioner kvadratkilometer av jordoverflaten hver eneste dag."

 

Det betyr at de i teorien kunne "fanget opp" hele jordens overflate på ca 100 dager, eller alt landareal i løpet av november måned. Vårt fedreland hadde de rukket på to timer inkludert et kvarters lunch. Enn så lenge er jo oppløsningen så som så, men jeg finner det både fascinerende og skremmende med tanke på framtidig kamera- og datateknologi. Vel og merke hvis ikke et eller flere land allerede er i besittelse av den slags ...

 

Måtte bare småregne litt på det tallet du serverte. Kom fram til at arealet er:

509.296.182,1 km2 (jordoverflaten som en glatt sfære uten fjell på) :wee:

Arealet av en sfære:

A = 4 * pi * r2

 

Jeg kjenner omkrets, og kan regne om at radius da må være:

r = C / 2 * pi

 

C = 40.000 km

 

Endret av G
Lenke til kommentar

 

"Selskapet fanger til sammen opp fem millioner kvadratkilometer av jordoverflaten hver eneste dag."

 

Det betyr at de i teorien kunne "fanget opp" hele jordens overflate på ca 100 dager, eller alt landareal i løpet av november måned. Vårt fedreland hadde de rukket på to timer inkludert et kvarters lunch. Enn så lenge er jo oppløsningen så som så, men jeg finner det både fascinerende og skremmende med tanke på framtidig kamera- og datateknologi. Vel og merke hvis ikke et eller flere land allerede er i besittelse av den slags ...

Måtte bare småregne litt på det tallet du serverte. Kom fram til at arealet er:

509.296.182,1 km2 (jordoverflaten som en glatt sfære uten fjell på) :wee:

Arealet av en sfære:

A = 4 * pi * r2

 

Jeg kjenner omkrets, og kan regne om at radius da må være:

r = C / 2 * pi

 

C = 40.000 km

 

Bra at du viser hvordan regne ut arealet av en sfære. Men man kan jo, som meg, enkelte google både totalarealet og landarealet på jorden og i Norge, da selvfølgelig med kryssjekking ...

 

Da blir jo utregningene til dataene jeg kom med, piece of cake ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Grei den. Tallet 40.000 km omkrets har jeg husket siden ungdomsskolen. Det begynner å bli noen år siden. Jeg bet meg merke i det tallet for skøy, og en helt annen ting (se nedenofor i blått), som for noen kan virke litt vanskeligere å huske. :) Siden formlene var lett å finne fram, så hadde jeg jo det ene nødvendige tallet å fylle inn med. Pi er jo ca. 3,14. Eller man kan benytte Pi-tasten på Windows-kalkulatoren, like greit. Jeg brukte tasten som gir alle decimalene. Svaret rundet jeg av til nnn,1

 

Litt artig å tenke på at jeg har tilbakelagt X antall omkretser (over vann og land) rundt jorden allerede i bil. :wee:

 

Det andre jeg memorerte fra ungdomsskolen bare for skøy, er hvor langt et jordisk år er. Altså inkludert skuddårsbrøken. Verdien er i stadig forandring, men den var den gang jeg leste læreverket noe sånn som:

 

365 dager, 5 timer, 48 min og 40 sek

 

Man kan google det også, da finner man gjerne flere forskjellige decimaltall man kan forholde seg til. F.eks. 365.2425

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Year#Calendar_year

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...