Gå til innhold

– La private ta seg av Telepriser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Den direkte årsaken til at telepriser.no legges ned, er faktisk NetCom. I fjor innførte de prisplaner med fri bruk av tale/sms/mms. Mindre enn en måned etter hadde alle operatører innført samme prising, bortsett fra Telenor, da, som fortsatt tar betalt for mms. Når tale/sms/mms ikke lenger hadde noen målbar pris, ble telepriser.no utdatert over natta.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Det er et aspekt rundt å tilby denne typen "uavhengige" tjenester som er ment å være nøytrale og gi kunder en mulighet å sondere tilbudet i markedet og det er om private aktører kan overleve ved å tilby nettopp uavhengig informasjon. Jeg vil anta at de i stor grad er bygd opp for å tjene provisjoner på de aktører som er med i utvalget i netttopp deres netttjeneste.

 

Dette er da nettopp en av fordelene med en offentlig tjeneste at de skal dekke hele markedet og ikke har noen form for kobling til de aktører som blir eksponert i tjenesten. Det er med på å gi en troverdighet som de fleste private aktører ikke kan gi.

 

Jeg driver et lite telekom-selskap, Primafon AS, som i stor grad er bygd opp på å levere markedets billigste bredbånd basert på ADSL. Vi toppet telepriser i flere år og fikk et stadig salg pga nettopp dette. I dag er dette salget radert bort og vi må eventuelt inngå avtaler med en rekke mindre aktører, som ikke vi eller kunden vet om. Så jeg påstår at bortfall av telepriser og en offentlig informasjonskanal reduserer mangfoldet i markedet og øker terskelen for mindre aktører å bli synlige i et svært konkurranseutsatt marked.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Norske telepriser er proppfulle av lureri og blodpriser som ingen pristjeneste kan gi deg oversikt over. Ta f.eks. pepcall. Sist gang jeg sjekket tok de 61 kroner per megabyte i USA. Det betyr at bare du skrur på smarttelefonen din etter landing på JFK, så kan du svi av et par hundrelapper på signalisering og app-oppdatering. Ikke engang Telenor tør å ta så mye.

Lenke til kommentar

Norske telepriser er proppfulle av lureri og blodpriser som ingen pristjeneste kan gi deg oversikt over. Ta f.eks. pepcall. Sist gang jeg sjekket tok de 61 kroner per megabyte i USA. Det betyr at bare du skrur på smarttelefonen din etter landing på JFK, så kan du svi av et par hundrelapper på signalisering og app-oppdatering. Ikke engang Telenor tør å ta så mye.

Hei Tom,

det kan jeg bekrefte. Telenor har gjort en stor omlegging fra 1. august, som blant annet vi som en virituell leverandør i Telenors nett både merker konsekvensen av og effekten av. De har redusert utlandsprisene med opp til 90% i kostpriser på utland. Samtidig har månedskostnaden økt kraftig på selve abonnementet. Det er en rekke leverandører som er i samme situasjon som oss. Det være seg Hello, Xito, Pepcall osv. Per nå har ingen gjort justeringer på utlandsprisene sine..

 

Vi driver i disse dager og prøver å sy sammen et nytt mobilprodukt som hensyntar disse endringene. Sannheten er at i dag så melker operatørene brukerne på utland. Det er ekstreme marginer her og det er et område folk ikke sjekker og tar for god fisk når de får regningen. At det er "gratis" å ringe er egentlig en vits, det koster operatørene en betydelig sum når folk ringer selv innad i Norge, men trenden er selvsagt at folk flest bruker mer data. Utenfor EU er det svært dyrt å bruke data, men kostprisen er også høy, uavhengig av land.. Prisen til Pepcall som du sier, er i henhold til deres nettsider. Hva Telenor egentlig tar per MB er jeg usikker på. De har en Pris per dag på kr 29, men det inkluderer opptil 50 MB. Jeg skjønner ikke hva som skjer om du bruker mer per dag..

 

Men ja, det er mye rundt priser man ikke ser når man vurderer å bytte leverandør.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...