Gå til innhold

Salget av UHD-TV begynner å ta av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg aner ikke hva du mener er overkommelig pris eller hva din personlige mening har med saken å gjøre. "Salget av UHD begynner å ta av"

 

Finnes det veldig veldig lite 4K materiale? Jeg har harddisken full av bilder jeg har tatt på godt over 4K oppløsning. Jeg kan generere massevis av nytt 4K innhold på direkten fra PCen. Skjermen har sikkert en levetid på ganske mange år og det blir neppe mindre 4K innhold i løpet av levetida. Hvis du utelukkende bruker skjermen til spillefilmer så er det riktignok lite materiale nå, men det vil nok endre seg ganske mye i løpet av levetida.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på når HDMI v2 og displayport 1.3 kommer.

 

Kanskje jeg er heldig å få kjøpt ny PC skjerm i 4k 32" eller større før nyttår med brukbar genesnitt som kan klare 120 hz i 4k.

 

Asus PA328Q virker vertfall ut som har HDMI v2 men tror prisen blir dyr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så du sitter på gjerdet å venter fordi du ikke orker/ønsker å koble til to kabler fremfor en? Hvis det er en showstopper (av alle ting som skjermer generelt sett og 4K har problemer) så er det denne lille filletingen som stopper deg fra å kjøpe skjerm, så kanskje man ikke er helt klar for å bytte ut sin eksisterende skjerm? :p

 

Men da forstår jeg ikke hvorfor du ønsker DP 1.3 eller tenker på 120 Hz... Du kan jo ikke bruke forsterken elelr HDMI da. Og bare så det er sagt. Det er de der ute som hele tiden sitter på gjerdet og venter på den perfekte TVen som har alt, og så til en lav pris.

Men da kan jeg si som jeg alltid har sagt. Den kommer ikke. ;)

 

Og hvis det er noe du virkelig bør se på, så er det alle svakhetene du finner i LCD-panelet.

For mange av 4K-PC-skjermene der ute har ganske ille lyslekkasje.

 

 

Pga. hybel-tv (blurayspillere, dekoderbokser etc med HDMI ut)

Finnes det dekoderbokser eller blu-ray spillere som i nærmeste fremtid kommer til å bruke HDMI 2.0, hvor HDMI 1.4 ikke strekker til? Aka. Blu-ray spillere og dekoderbokser med 60 Hz. Foreløpig så utnytter de ikke seg av hele båndbredden til HDMI 1.4 en gang.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kommer sikkert med det nye 4k ultra HD (Blueray XL) formatet som bruker H.265 dukker opp med neste år.

Men det er fordi med HDMI 1.4 gir kun 30 hz (30 bilder per sekund)

 

Nærmest i dag finnes det blueray spillere med 2 HDMI utganger, f.eks til eldre 4k skjermer der man vil forbedre hastigheten ASUS PQ321Q 31.5-Inch 4K Monitor var et slik eksempel.

 

De nyere skjermkort f.eks GeForce GTX 970 har HDMI v2.

Så hvorfor ikke Tver og pcerskjermer?

 

Verste er med tanke på Making the connection for 4K at 4k tvkanaler vil man muligens trenge fiber eller kort og god coax kabel for best mulig bilde, uten komprimeringer, med mindre man går for internetsteaming gjennom netflix eller youtube. Her får nok Get og canaldigital problemer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fordi da kan man koble seg rett på en forsterker, uten å måtte ha egne Jack eller optisk utgang for å få både lyd og bilde.

 

Displayport er det få muligheter med dette, siden det ikke finnes forsterkere som har det.

 

DP støtter lyd i kabelen, men det er desverre ikke helt tut og kjør som med HDMI, men burde være et relativt smalt problem med DP i ene enden, og HDMI i andre enden på ene og samme kabelen. Per i dag er problemet at du må ha en aktiv DP-kabel/adapter for å få lyd ut om man kobler til mer enn en skjermenhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...