Gå til innhold

Elkjøp får pisk fra Forbrukerombudet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare det Elkjøp gjør feil. Dersom du kjøper et produkt, bruker det i 29 dager og leverer det tilbake på "åpent kjøp", så setter de produktet ut i hylla igjen til nypris.

Det er det som irriterer meg mest med Elkjøp, da det hverken er lov eller burde praktiseres av en så stor kjede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bare det Elkjøp gjør feil. Dersom du kjøper et produkt, bruker det i 29 dager og leverer det tilbake på "åpent kjøp", så setter de produktet ut i hylla igjen til nypris.

Det er det som irriterer meg mest med Elkjøp, da det hverken er lov eller burde praktiseres av en så stor kjede.

 

Dette var ikke praksis da jeg jobbet i Elkjøp for noen år siden. Returnerte varer ble sjekket, pakket ned igjen, fikk en lapp med lavere pris og merket "Kuppvare". Ting kan selvsagt ha endret seg siden da, og det kan være forskjellig kultur i forskjellige butikker, men jeg kan vanskelig se for meg dette er noe annet enn enkelthendelser med overambisiøse butikksjefer/selgere som burde sove dårlig om natta

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

 

Det er ikke bare det Elkjøp gjør feil. Dersom du kjøper et produkt, bruker det i 29 dager og leverer det tilbake på "åpent kjøp", så setter de produktet ut i hylla igjen til nypris.

Det er det som irriterer meg mest med Elkjøp, da det hverken er lov eller burde praktiseres av en så stor kjede.

 

Dette var ikke praksis da jeg jobbet i Elkjøp for noen år siden. Returnerte varer ble sjekket, pakket ned igjen, fikk en lapp med lavere pris og merket "Kuppvare". Ting kan selvsagt ha endret seg siden da, og det kan være forskjellig kultur i forskjellige butikker, men jeg kan vanskelig se for meg dette er noe annet enn enkelthendelser med overambisiøse butikksjefer/selgere som burde sove dårlig om natta

 

 

At det foregår tviler jeg ikke på. Jeg tror egentlig det er vanlig for de fleste butikker. Om muligheten er der for å selge produktet som nytt, ønsker nok de fleste å gjøre det. Her spiller budsjett (og kanskje bonus-ordninger?) inn.

 

TV2 Hjelper Deg hadde en sak om dette for ikke lenge siden. http://www.vg.no/forbruker/tester/solgte-brukte-blendere-som-nye/a/23292714/

Riktignok ikk Elkjøp som syndet denne gangen, men å tro at det ikke skjer er kanskje noe naivt.

Lenke til kommentar

Hei folkens.

 

Har kommet endel kommentarer her som vi i Elkjøp syns vi måtte svare på.

 

1. Vi har ingen intensjon om å "drukne" ærlige produktanmeldelser på noen som helst måte. Tester-anmeldelsene står for 0,6 prosent av det totale antallet vi har på våre nettsider. Tester-anmelderne får også beskjed om å være 100 prosent ærlige når de skriver sine tekster.

 

2. At vi i denne saken skal ha løyet til noen forstår vi ikke helt. Tester har vært et åpent opplegg hele tiden og vi har ikke skjult noe som helst. Med det samme vi fikk vite at Forbrukerombudet var kritiske til utformingen vår, endret vi opplegget.

 

3. Produkter som returneres til oss, feks i forbindelse med "Prøv varen i 30 dager"-opplegget, settes IKKE tilbake i hylla som nytt. Det er positivt feil. Vi har streng kontroll med dette. Dersom varen blir funnet ok etter en kontroll blir den satt ned i pris og solgt som B-vare. Så lenge det er mennesker involvert kan det selvsagt skje en sjelden glipp her og der, men dette har som sagt streng oversikt over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du synes ikke at det er problematisk at dere betaler folk for å reklamere for produktene deres og skrive falske anmeldelser? Det at folk får ting gratis legger press på dem til å skrive positive anmeldelser, uansett hva slags instrukser de har fått og egentlig måtte mene om produktet. Selv om det blir nevnt at de har fått produktet gratis i selve anmeldelsen, påvirkes gjennomsnittspoengsummen.

 

Opplegget bør ikke bare endres - det bør skrinlegges og slike anmeldelser fjernes helt. Det er nok av folk som er villige til å legge inn anmeldelser helt på egen hånd uten at dere betaler for å skape misvisende poengvurderinger.

Lenke til kommentar

Siden jeg er den eneste som bruker ordet drukne her så

 

Hei folkens.

Har kommet endel kommentarer her som vi i Elkjøp syns vi måtte svare på.

1. Vi har ingen intensjon om å "drukne" ærlige produktanmeldelser på noen som helst måte. Tester-anmeldelsene står for 0,6 prosent av det totale antallet vi har på våre nettsider. Tester-anmelderne får også beskjed om å være 100 prosent ærlige når de skriver sine tekster.

 

Siden jeg er den eneste som brukte ordet "drukne" så antar jeg det var mitt innlegg du kommenterte her. Det sier seg selv dere ikke kan "drukne" andre kommentarer med så lav prosentandel. Og selv ser jeg ingen problemer med deres praksis så lenge dere bare merker de aktuelle erfaringene med at de har mottatt vederlag for å legge inn erfaringen sin hos dere.

 

Det jeg snakker om er noe jeg påpekte for en stund siden i denne tråden. Prisjakt selger en tjeneste til nettbutikker, som drukner reelle negative erfaringer med en haug av da "kjøpte" positive erfaringer (Om enn reelle). Jeg oppfatter det som et mye større problem enn at dere gir bort produktet dere ber om å få testet av forbrukere. Har ikke dette vært vanlig når f.eks. produsenter sender produkter til test hos magasiner?

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Journalister og skribenter får tilsendt musikk, utstyr, viner etc. til testing jevnlig. Enkelte returnerer varer etter test (kanskje litt vanskelig med vin?), men stort sett beholdes slikt.

 

Vi ønsker litt ekstra trykk rundt produktanmeldelsene våre og sier "takk for hjelpen" ved at de får beholde produktet de har sett nærmere på. Vi legger vekt på at anmeldelsene skal gi et riktig bilde av hva testpersoner syns og moderer ikke vekk "negativ" tilbakemelding.

 

Å kalle dette for "falske anmeldelser" blir litt snodig syns vi.

 

Ha en flott helg folkens! Takk for din debatt.

Lenke til kommentar

"Er du ei grinete kjerring med mindreverdskomplekser? Vi har en stilling vi må fylle med et kvinnemenneske med talent for å sutre og gnåle, slik at vi møter våre kjønnskvoteringsmål."

 

Garantert slik stillingsannonsen til forbrukerombudet må lyde..

Makan til flisespikkeri.

Ta nå tak i noe som gir folk flest problemer, eller blir det for mye "ordentlig arbeid"?

Lenke til kommentar

"Er du ei grinete kjerring med mindreverdskomplekser? Vi har en stilling vi må fylle med et kvinnemenneske med talent for å sutre og gnåle, slik at vi møter våre kjønnskvoteringsmål."

 

Garantert slik stillingsannonsen til forbrukerombudet må lyde..

Makan til flisespikkeri.

Ta nå tak i noe som gir folk flest problemer, eller blir det for mye "ordentlig arbeid"?

 

Nå skal jeg bjeffe litt selv. Og jeg ser hvor ironisk dette blir.

 

De er vel rett og slett du som gnåler.

Forbrukerombudet gjør jobben sin her, og hjelper deg som forbruker her. Selv om de godt kunne droppet det for min del ettersom du er så utakknemlig..

Når det gjelder disse sakene som folk flest trenger hjelp til så kan du jo heller tipse dem om disse Illuminati-problemstillingene du har?

God helg kamerat;)

Lenke til kommentar

Journalister og skribenter får tilsendt musikk, utstyr, viner etc. til testing jevnlig. Enkelte returnerer varer etter test (kanskje litt vanskelig med vin?), men stort sett beholdes slikt.

 

Vi ønsker litt ekstra trykk rundt produktanmeldelsene våre og sier "takk for hjelpen" ved at de får beholde produktet de har sett nærmere på. Vi legger vekt på at anmeldelsene skal gi et riktig bilde av hva testpersoner syns og moderer ikke vekk "negativ" tilbakemelding.

 

Å kalle dette for "falske anmeldelser" blir litt snodig syns vi.

 

Ha en flott helg folkens! Takk for din debatt.

 

Det stilles strengere og sterkere krav til journalistisk integritet til nettsider som HW.no enn det gjør for noen som bare er innleid til å skrive anmeldelser på butikksider. Likevel ser vi at f.eks. Apple slutter å sende ut produkter for anmeldelse etter negative omtaler som bendgate og iPhone 4-lekkasjen til Gawker. Sannheten er at betalte anmeldere har alt å tape og ingenting på å vinne ved å skrive negative omtaler, og terskelen er mye lavere for innleide enn for etablerte nettsider. Store nettsider kan alltids gå til innkjøp/låne produkter selv for å skrive anmeldelser, mens det ikke er akkurat det samme for alle andre.

 

Så hvorfor skal vi stole på at Elkjøp egentlig er noe annerledes enn Apple og andre store aktører som har lagt press på anmeldere? Hvorfor skal jeg stole på at dere "sier" at dere ikke sletter negative anmeldelser, og hvordan kan dere garantere at deres anmeldere ikke leser mellom linjene i forhold til om en anmeldelse bør være positiv eller ikke? Dere har tross alt betalt folk i skjul for at de skal skrive anmeldelser for dere, i stedet for å gjøre det tydelig fra dag én. Hadde dere vært ærlige hadde dere f.eks. satt opp en egen del for slike anmeldelser - enkelte andre nettbutikker har en "Anbefales av Jonas"-del eller lignende der ansatte i butikken skriver sine anmeldelser. Å blande betalte med ubetalte anmeldelser og skjule hva som er hva, er selve definisjonen på astroturfing.

 

Det er ikke noe dere kan rette opp i etterkant ved å kreve at det i brødteksten står at anmeldelsen er betalt - det må være mye tydeligere og i tillegg kan anmeldelsen heller ikke påvirke poengsummen til produktet. Jeg og mange andre har null tiltro til betalte anmeldelser av denne typen, og jeg vil absolutt kalle dem for falske. Når du først er villig til å betale for et produkt fordi du vil ha det, har du helt andre forventninger enn når du får det gratis.

Lenke til kommentar

Hei folkens.

 

Har kommet endel kommentarer her som vi i Elkjøp syns vi måtte svare på.

 

1. Vi har ingen intensjon om å "drukne" ærlige produktanmeldelser på noen som helst måte. Tester-anmeldelsene står for 0,6 prosent av det totale antallet vi har på våre nettsider. Tester-anmelderne får også beskjed om å være 100 prosent ærlige når de skriver sine tekster.

 

2. At vi i denne saken skal ha løyet til noen forstår vi ikke helt. Tester har vært et åpent opplegg hele tiden og vi har ikke skjult noe som helst. Med det samme vi fikk vite at Forbrukerombudet var kritiske til utformingen vår, endret vi opplegget.

 

3. Produkter som returneres til oss, feks i forbindelse med "Prøv varen i 30 dager"-opplegget, settes IKKE tilbake i hylla som nytt. Det er positivt feil. Vi har streng kontroll med dette. Dersom varen blir funnet ok etter en kontroll blir den satt ned i pris og solgt som B-vare. Så lenge det er mennesker involvert kan det selvsagt skje en sjelden glipp her og der, men dette har som sagt streng oversikt over.

 

Hvorfor har dere blitt bøtelagt dusinvis av ganger før? Dere jukser med før-priser og "tilbud" der produktene var billigere før annonsen. Ofte bra tilbud som popper opp her på siden, men alltid utsolgt, noe som ikke kom som et sjokk. Ikke minst syns jeg det er latterlig at dere selger overprisede utdaterte laptoper og flår uvitende. Dere jukser og lyver som bare det.

 

Dette er heldigvis på vei til å ordne seg. Veldig tregt, men ender med kroken på døren når nettbutikkene overtar.

 

Positive er at dere har grei pris på brus og sjokoladen ved kassen er ikke så dyr, så det kan anbefales!

Lenke til kommentar

Tror Gry må sette seg inn i internasjonale trender innenfor markedsføring.

 

Content marketing er ikke noe nytt, selv om det (i mine øyne) er EKSTREMT uetisk. I denne saken er det en elektronikkjede som får smekk på lanken, men det er ikke direkte skadelig før det er snakk om f.eks krigskorporasjoner á la Lockheed Martin. Jeg ser mye content marketing for mye verre ting, hvor folk som gir seg ut for å være "normale mennesker" egentlig er hyret av selskaper. Et eksempel på livsfarlig markedsføring kan man se på f.eks NATO sin Facebook-side, hvor "Ukrainere" hyler om at NATO må gå til krig mot Russland. Hvem tjener på det foruten krigslobbyen i Washington?

 

På den andre siden: utrolig godt at det slås ned på villedende reklame, men jeg frykter at det ikke går mange årene før forbrukerbeskyttelsen vi har her til lands er borte. I hvert fall slik som "liberale" tenketanker i Oslogryta har mer makt over politikerne enn demokratiet selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...