Gå til innhold

Forskere flyttet partikler i «Star Trek»-stil med en laserstråle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva er nytt siden forrige gang jeg hørte om dette ?

 

Ikke sikker på hva som var forrige gang du hørte om dette. Men det som er nytt siden forrige gang jeg hørte om dette, var det strengt tatt ikke dette likevel. Det var da en annen star-trek teknologi, da hadde de klart å transportere lys, ikke partikler.

Lenke til kommentar

 

hva er nytt siden forrige gang jeg hørte om dette ?

 

Ikke sikker på hva som var forrige gang du hørte om dette. Men det som er nytt siden forrige gang jeg hørte om dette, var det strengt tatt ikke dette likevel. Det var da en annen star-trek teknologi, da hadde de klart å transportere lys, ikke partikler.

 

å skryte av at de har klar å bruke laser for å flytte lys høre noe uendelig ut

Lenke til kommentar

 

å skryte av at de har klar å bruke laser for å flytte lys høre noe uendelig ut

 

 

Det må jeg vel egentlig si meg enig i. Men så gjorde de da heller ikke det. Den saken jeg tenkte brukte ikke laser. I stedet "skryter" de [blant annet] av at de klarer å teleportere fotoner. http://ing.dk/artikel/kinesere-teleporterer-fotoner-over-97-kilometer-129215

 

Og opprinnelig var det "lysstråler".

"I 1998 lykkedes det Polzik sammen med amerikanske og danske forskere, via såkaldt sammenfiltring, at teleportere en lysstråle over en afstand af nogle få centimeter. Det var en sensation."

http://ing.dk/artikel/niels-bohr-institutet-teleporterer-lys-og-atomer-73755

 

Men de klarer vissnok også atomer, og det er vel litt mer imponerende enn å flytte lys "nogle få centimeter".

 

Edit: denne saken handler om "tractor beam", de gamle sakene om "teleporter", så det er ikke sikkert du gjorde de samme koblingene som meg. Kanskje det du har lest om før er nøyaktig dette.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...