Gå til innhold

Disse plassene vant 4G-dekning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig ikke. De nevnte "vinnerne" rykker bare et godt stykke frem i køen.

 

Det er dermed heller ikke sagt at man får 4G overalt. Man har tross alt ikke 3G overalt heller, og 4G er en dyrere utbygging pga. høyere frekvenser og datahastigheter. Det vil hjelpe på når de begynner med 800 MHz 4G, men fortsatt er det et (nesten) absolutt krav med fiber til mobilsiten.

 

Man må nesten bare vente og se, og følge med på operatørenes dekningskart. Eller flytte til byen... :p

 

EDIT: når jeg tenker meg om er det jo mulig at noen av "vinnerne" ikke ville ha fått 4G i det hele tatt hvis det ikke hadde vært for denne konkurransen, men det blir bare spekulasjon.

 

EDIT2: Dekningskartene stemmer visst heller ikke 100%. Jeg sitter med Chess-abonnement i en (mindre) by hvor det i følge dekningskartet ikke skal finnes 4G, men like fullt har jeg 4G-dekning (og hastighet).

Endret av Ar`Kritz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

800MHz ble tidligere brukt til å sende analoge TV-signaler, så bestemødre over hele landet kunne motta NRK med bordantenne.

Nå er det analoge bakkenettet nedlagt, og i stedet brukes det digitale bakkenettet med andre frekvenser til Riks-TV og NRK.

 

800MHz var ubrukt i flere år, men nylig (en del måneder siden) ble det bestemt at disse frekvensene skal brukes til 4G mobilt bredbånd.

 

Jeg har ikke hørt noe om at 4G på 800MHz skal nedlegges. Håper du har misforstått.

 

900 har lenge vært standard for GSM.

Etterhvert blir det flere frekvenser tildelt mobilt bredbånd.

Høyere frekvenser brukes i byen med høy befolkningstetthet, for disse frekvensene har høy dataoverføringskapasitet og kort rekkevidde. Perfekt i områder der det er mange brukere på et lite areal.

Lavere frekvenser brukes utenfor byene, der det er færre kunder og langt mellom tårnene. Disse frekvensene har bedre rekkevidde, men takler ikke så mange brukere som bruker mye data samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...