Gå til innhold

Ekspertene har talt: Slik vil gigabit-linjene revolusjonere hverdagen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før man snakker om gigabit linjer og lignende hadde det vert greit om man bygget ut nett slik at det kunne vert mulig å spille av en Youtube-video eller åpne en slik webside som dette uten betydelig ventetid.

Greit å drømme men realiteten er faktisk slik for mange av oss at nettet ikke er stort raskere i dag enn det var for nesten 20 år siden og det er ingen planer overhode for å gjøre noe med det.

Derfor kjenner jeg at jeg blir litt "provosert" (i mangel av et bedre ord) når jeg ser at folk snakker om at slik teknologi er mere eller mindre like rundt hjørnet når det ikke en gang er aktuelt å bygge ut forrige århundrets teknologi her mange av oss bor, langt mindre neste generasjons teknologi.

Ikke bra...

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er vel på høy tid at det skjer noe med disse eldgamle 1Gbit nettverkskortene på stasjonære maskiner? Med gode forhold så kan du jo nå faktisk klare å overgå 1Gibt kablet kobling til stasjonær workstation / gaming / server med 802.11ac trådløst. Stabiliteten med kabel vil jo være å foretrekke i 9 av 10 tilfeller, men med den raske utviklingen vi ser på båndbredde nå så burde 10Gbit porter være på full fart inn, spesielt på entusiast plattformer LGA2011, men neida.. Du må fremdeles investere i separat NIC som koster noe helt latterlig mye.

 

Er på høy tid at toppmodeller av hjemmenettverk også beveger seg fra 1Gbit over til 10Gbit også, routere som Asus RT-AC87U og RT-AC3200 burde hatt 10Gbit WAN og minst 1-2 10Gbit LAN porter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har over hodet ikke noen som helst tro på at Oculus Rift med fjernstyrte kameraer vil fungere. Rift fungerer såvidt over et par-tre meter lange kabler før det blir for store forsinkelser og brukere føler seg uvel. Skal man sende kamerainstruksjoner rundt verden og vente på at bildestrømmen endres er man fort oppe i over sekundet ventetid.

 

Det som kan fungere, gitt enorm båndbredde, er å strømme hele scenen til enhver tid (360 graders omnikameraer, altså), slik at alle perspektivendringer kun prosesseres lokalt som i spill. Man kan ikke bevege seg i scenen og det må jobbes litt for å få lyd og video synkronisert godt nok. Men da er man jo kanskje bedre tjent med digitale scener og 3D-modeller av de andre deltagerne skapt av Kinect-lignende løsninger. Større bevegelsesfrihet, og en brøkdel av båndbredden (og førstegangsinvesteringen). Dessuten vil det være langt mer tolerant i forhold til problemer med strømmen, det at man har en gigabit å gå på betyr ikke at den er tilgjengelig hele veien, hele tiden.

Lenke til kommentar

Det er ikke gratis å bygge ut ny infrastruktur. Så forstår de godt! De driver ikke veldedighet.

Gratis er det ikke, skulle gjerne betalt 100 000 kr for å legge fiberlinje jeg og betalt 900 kr måneden for 1 gigabit båndbrede begge veier, om jeg ikke hadde bindingstid, trege linjer (Under 1 gigabit) er vel fortiden.

 

Men det er ikke barebare, å få kommunen til å godkjenne å legge fiber for privatperson koster mye fordi kommunene verken er for MICROTRENCHING fordi det ødlegger veien og gjør veien svakere. Og man må betale for å legge ny asvalt en del steder.

 

Angående nettverkkort, går jeg vel ut i fra USB3 per dags dato takler opp til 5 gigabit som burde være tilstrekkelig, men vet ikke om det er mulig å forbedre slike USB til Gigabit ethernet?

 

Det finnes hovedkort for sokkel 2011 som har 10 gigabit fiber:

 

10 GbE SFP+ Intel 82599EN motherboard selv om dette antakelig ikke blir billig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tja, skal vel ikke så mye på 10 gigabit ethernet at Cat6 utstyr droppes i hastighet.

 

Verkabelung: 40 Gigabit Ethernet über GG45, Kategorie 7A

 

Så GG45 er vel den pluggen man bør gå for om man vil ha utstyr som virkelig takler en del eller SFP+ 10-Gigabit Ethernet (10GbE) Twinax Cable.

 

Jeg skjønner ikke setningen din? Mener du at cat6 ikke har 10 gbit i 100 meter? 6a og 7 er billig og tilgjengelig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Før man snakker om gigabit linjer og lignende hadde det vert greit om man bygget ut nett slik at det kunne vert mulig å spille av en Youtube-video eller åpne en slik webside som dette uten betydelig ventetid.

Greit å drømme men realiteten er faktisk slik for mange av oss at nettet ikke er stort raskere i dag enn det var for nesten 20 år siden og det er ingen planer overhode for å gjøre noe med det.

Derfor kjenner jeg at jeg blir litt "provosert" (i mangel av et bedre ord) når jeg ser at folk snakker om at slik teknologi er mere eller mindre like rundt hjørnet når det ikke en gang er aktuelt å bygge ut forrige århundrets teknologi her mange av oss bor, langt mindre neste generasjons teknologi.

Ikke bra...

 

Helt enig,sitter selv på en 2.8Mb linje fra Telenor og ingen utbygging i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Før man snakker om gigabit linjer og lignende hadde det vert greit om man bygget ut nett slik at det kunne vert mulig å spille av en Youtube-video eller åpne en slik webside som dette uten betydelig ventetid.

Greit å drømme men realiteten er faktisk slik for mange av oss at nettet ikke er stort raskere i dag enn det var for nesten 20 år siden og det er ingen planer overhode for å gjøre noe med det.

Derfor kjenner jeg at jeg blir litt "provosert" (i mangel av et bedre ord) når jeg ser at folk snakker om at slik teknologi er mere eller mindre like rundt hjørnet når det ikke en gang er aktuelt å bygge ut forrige århundrets teknologi her mange av oss bor, langt mindre neste generasjons teknologi.

Ikke bra...

Så du vil heller ha 25Mbitps fremfor Gigabit?

 

Hvis de først skal bygge ut, så får de nå gjøre det skikkelig. Jeg går ikke med på 25meg halfassed linje. 70-100 funker det, men vil helst opp i Gigabit'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...