Gå til innhold

ANMELDELSE: Alien Isolation


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, overraskende god karakter. Lyden er god, stemningen er til tider god og det er ett visuelt godt laget spill. Men jeg har sjeldent spilt ett mer gjentakende spill enn dette, og alt virket bare som en stor "følg ledningene så vi kan få strøm" simulator, om du ikke er lettskremt. For de som har spilt over middels "skumle" spill før, kan man i 9 av 10 tilfeller si hva som skjer før det skjer.

Lenke til kommentar

Jøss, overraskende god karakter. Lyden er god, stemningen er til tider god og det er ett visuelt godt laget spill. Men jeg har sjeldent spilt ett mer gjentakende spill enn dette, og alt virket bare som en stor "følg ledningene så vi kan få strøm" simulator, om du ikke er lettskremt. For de som har spilt over middels "skumle" spill før, kan man i 9 av 10 tilfeller si hva som skjer før det skjer.

 

Har du fullført det ennå? Det er litt av en berg og dalbane mot slutten. Siste akt var det som sementerte det som et fantastisk spill for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bare kommet til chapter 4, men absolutt et av de bedre spillene jeg har spilt på lenge. Elsker atmosfæren og lydbildet, som gjenskaper mye av stemningen jeg husker fra første filmen.

 

 

"Det er ingen som husker koden til den låste døra for deg (og glemmer du den, må du heeelt tilbake igjen for å sjekke),.."

 

Når jeg glemte passordet så fant jeg det i loggen, så jeg slapp å snike meg hele veien tilbake.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Høres ut som det første AAA-spillet i år som er verdt å spille. Tok sin tid. Bra at et av dem endelig ikke behandler spilleren som en (altfor stor) idiot. Bra anmeldelse. Glad du ikke falt for fristelsen til å gi AAA-karakteren 9. Dessverre fremdeles mye å sette fingeren på i dette spillet.

 

Hva hadde vært galt med å gi en 9er? Totalinntrykket kan veie tyngre enn enkelte feil og mangler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Liker spillet ganske godt. De tingene jeg ikke synes er bra er at valgene til grafikkinstillingene rotet til, og anti-aliasing er riktig dårlig eller ikke-eksisterende. Skulle også ønske jeg kunne lagre når jeg vil underveis, fordi jeg ikke er så glad i repetisjon.. Men pga. av dette blir jeg ekstra redd for å dø, og får panikk når jeg blir oppdaget.

Lenke til kommentar

Utviklerne har fortalt hvorfor de gikk vekk fra autosave underveis. Kort fortalt er det fordi med autosave ville Alien startet på samme sted hver gang du starter en save. Mens nå respawner den helt tilfeldig.

 

Har ved flere tilfeller holdt på å pisse i buksa. Jeg tar opp søkeren og registrerer at det piper, en hvit prikk er på vei mot meg. Jeg gjemmer meg i nærmeste skap og etter noen sekunder ser jeg Alien gå forbi. Jeg beveger meg ut av skapet og hører at søkeren fanger opp et nytt signal. Jeg kaster meg inn i skapet igjen og puster tungt. Plutselig står Alien utenfor skapet og snur seg mot meg og river opp døra og jeg hyler! Herregud for et bra spill om man lever seg 100 % inn i handlingen og spiller på hard. En av de beste spillopplevelsene jeg har hatt på mange år. Nå skal det sies at jeg er over middels interessert i Alien-konseptet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utviklerne har fortalt hvorfor de gikk vekk fra autosave underveis. Kort fortalt er det fordi med autosave ville Alien startet på samme sted hver gang du starter en save. Mens nå respawner den helt tilfeldig.

Da skulle utviklerne ha fikset den buggen før de slapp spillet, ikke fjernet en funksjon som er helt standard i 2014 - spesielt ikke når det gjør spillet deres ekstremt irriterende for en stor gruppe spillere. Jeg kan forstå at die-hard survival horror-fans koser seg med spillet i sin nåværende form, men for oss andre blir det rett og slett for mye repetisjon og mer provoserende enn skummelt.

 

edit:

Fordelen er at jeg nå har tid til å fullføre Wasteland 2 og Shadow of Mordor før Alien.

Endret av Deadringer
Lenke til kommentar

Elsker at de ikke har/hadde autosave. Den mestringsfølelsen man får er gudelig.

Vet ikke med dere, men første gang jeg rundet Mario til NES følte jeg meg som en gud.

Å begynne med tre enkle liv, og gå igjennom åtte soner med vanskeligere nivåer i hver eneste sone var et lite helvete. Sinne, tårer, gi opp livet utallige ganger, bare for å kjenne den følelsen av mestring da du rundet spillet var unikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gleder meg til å spille dette etterhvert. Virker som et spill som MÅ oppleves i et mørkt rom med surround lyd godt skrudd opp. Dere som sitter med tv lyd eller stereo går glipp av en stooooor % av opplevelsen i spill.

Tror kanskje man må prøve spillet selv før man kan si at folk går glipp av noe. :) Selv tror jeg det kommer an på utstyret til folk og så klart preferanser. Er lenge siden jeg gikk vekk fra surround-høyttalere, og har egentlig ikke merket noe til savnet, da jeg personlig får en mye bedre opplevelse med et godt lydkort og «audiophile» in-ear hodetelefoner med stereolyd som også stenger ute noe støy. :)

Lenke til kommentar

Her tar jeg opp det klassiske kortet "jeg har holdt såpass lenge på med dette at jeg vet bedre" kortet...hehe.

 

Ingen hodeklokker eller stereo oppsett kan måle seg med surround opplevelsen en får i spill. Det åpner opp en ny dimensjon i spill. Og dette virker som et spill som en rett og slett går glipp av mye om en spiller det i stereo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her tar jeg opp det klassiske kortet "jeg har holdt såpass lenge på med dette at jeg vet bedre" kortet...hehe.

 

Ingen hodeklokker eller stereo oppsett kan måle seg med surround opplevelsen en får i spill. Det åpner opp en ny dimensjon i spill. Og dette virker som et spill som en rett og slett går glipp av mye om en spiller det i stereo.

Når du gjør dét har vel ingen noe de skulle sagt. :)

 

Det er en god del variabler man bør ta i betraktning før man kan gi en slik konklusjon. Det er ikke gitt at én ting alltid er best når variabler tas i betraktning. Med alle de rette forutsetningene på plass kan man med mer nøyaktighet si at én ting oppleves mye bedre enn det andre (fordi det har blitt testet og bevist mange ganger). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...