Gå til innhold

Den mest populære utgaven av«Netflix for pirater» ble stengt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare så jeg kan leke Captain Obvious her kan jeg påpeke at Netflix ikke hadde Lillyhammer sesonger tilgjengelig for norske kunder, selv etter at samme sesonger ble alrede lansert og var fritt tilgjengelige.

Kan ikke skylde dette på Netflix direkte, men en pekepinne allikevel som demonstrerer idiotiet innenfor det som er lanseringstider avhengig av land.

 

Tror nok det er utrolig mange som hadde akkurat som Fry-memen sagt "shut up and take my money" så snart en tjeneste sluttet å diskriminere basert på lokasjon, og tillot alt det som Popcorn Time og andre tillot. For den del, kunne selve strømmetjenester spart penger ved å bruke en hybrid av faste servere p2p distribuering.

 

Men denne rettighets-sirupen vil ikke akkurat begynne å flyte, ikke før om kanskje 10 år da hele mediebransjen endelig skjønner at de har hittil kjempet en meningsløs kamp

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Bare så jeg kan leke Captain Obvious her kan jeg påpeke at Netflix ikke hadde Lillyhammer sesonger tilgjengelig for norske kunder, selv etter at samme sesonger ble alrede lansert og var fritt tilgjengelige.

 

Men du kunne se lillyhammer gratis på nrk nett-tv

Nå ble jo lillyhammer brukt som et eksemple vil jeg tro. Det er så jævlig mye som du ikke finner på netflix eller andres streaming tjenester. Og skal du først a tilgang til alt, så må du abonnere på og lete igjennom 5 forskjellige tjenester

Lenke til kommentar

Litt feil i saken her, den offisielle er enda oppe og går, den de tok ned var bare en klone som het time4popcorn.

 

http://popcorntime.io/ er den mest stabile og tryggeste, stor forskjell mellom disse.

Det var nå litt mer enn en klone da,

de har tross alt kommet med en Android og iOS app,

noe som popcorntime.io ikke har kommet med enda.

 

Begge er vel strengt tatt "offisielle",

.io har vel ikke noe bevis for at de er de offisielle.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Popcorn Time tilbyr akkurat de samme filmene som Sveflix.

Og de har akkurat like store problemer med å vise filmene som Sweflix.

Det er en mengde filmer som ikke lar seg avspille, og det blir bare verre og verre.

Lenke til kommentar

Bare så jeg kan leke Captain Obvious her kan jeg påpeke at Netflix ikke hadde Lillyhammer sesonger tilgjengelig for norske kunder, selv etter at samme sesonger ble alrede lansert og var fritt tilgjengelige.

Kan ikke skylde dette på Netflix direkte, men en pekepinne allikevel som demonstrerer idiotiet innenfor det som er lanseringstider avhengig av land.

 

Tror nok det er utrolig mange som hadde akkurat som Fry-memen sagt "shut up and take my money" så snart en tjeneste sluttet å diskriminere basert på lokasjon, og tillot alt det som Popcorn Time og andre tillot. For den del, kunne selve strømmetjenester spart penger ved å bruke en hybrid av faste servere p2p distribuering.

 

Men denne rettighets-sirupen vil ikke akkurat begynne å flyte, ikke før om kanskje 10 år da hele mediebransjen endelig skjønner at de har hittil kjempet en meningsløs kamp

 

Bare fordi Lillyhammer var fritt tilgjengelig for seere betyr jo ikke dette at det er fritt fram for tjenesteleverandører å vise den til abonnenter, spesielt ikke i en kommersiell setting. NRK satt sannsynligvis på rettighetene til sesongene du savnet og krevde en pris som var høyere enn den Netflix var villig til å betale.

 

Om jeg forstår innlegget ditt riktig var Lillyhammer på samme tid tilgjengelig for ikke-norske Netflix kunder. Også dette kan man relativt enkelt komme fram til en logisk forklaring for. Det å drive norske kunder til NRKs nettsider har en langt høyere verdi for NRK enn det å drive utenlandske seere til NRKs norske nettside. Derfor krever trolig NRK en lavere pris for rettigheten til å vise Lillyhammer i andre land.

 

Selv om det kan se ut til å være idioti og rettighetsbyråkrati som ligger bak situasjoner som den du sikter til, kan man i de fleste tilfeller finne en økonomisk rasjonell forklaring.

 

Rettighetssystemet for video, film og tv-serier der rettighetene ofte selges eller leies ut til en eller flere kjøpere i hvert land kan virke unødvendig komplisert og generelt negativt ved første øyekast, men ordningen har en del unike fordeler og ulemper i forhold til for eksempel systemet for musikk, der rettighetene som selges oftere gir rett til global avspilling.

 

Av ulemper finner vi for eksempel krav til å vite hvor kunden befinner seg i verden slik at innholdet ikke spilles av til kunder leverandøren ikke har rettighetene for å vise innholdet til. For små markedet som Norge kan dette i noen tilfeller være negativt, da enkelte rettighetshavere er trege med å få til en avtale i dette markedet siden den økonomisk gevinsten er relativt liten. Samtidig fører de begrensede rettighetene inndelt i ulike markeder til at prisene for disse rettigheten er langt lavere. På grunn av dette har vi mange relativt små innholdsleverandører som har råd til å kjøpe disse rettighetene. HBO Nordic eller TV Sumo hadde for eksempel aldri hatt råd til å kjøpe rettighetene om de måtte kjøpt rettighetene for hele verden, da dette hadde mangedoblet prisen. På grunn av dette har vi et langt mer mangfoldig utvalg av tjenesteverandører enn for eksempel for musikk. Dette rettighetssystemet er også mye av grunnen til at vi har norsk tekst på mye av de det internasjonale innholdet.

 

Systemet vi bruker i dag er langt fra perfekt, men problemstillingen er langt fra så enkel som du framstiller den som. Til syvende og sist må vi finne et kompromiss som fungerer for både innholds-skapere, rettighetshavere, tjenesteleverandører og sluttbrukere verden over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...