Gå til innhold

Billigere SSD-er på vei – ny teknologi satt i produksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke satse på PCI-E SSD disker først og M2 ssd?

 

De er både dyrere og gir ennå mindre for pengene.

 

A first look at SATA Express with Asus' Hyper Express storage device

 

Billigere SSD hjelper meg veldig lite. Fordi for meg blir dette dyrere.

Det står da ingenting i artikkelen om hvilken formfaktor eller kontroller de ser for seg å bruke på de nye minnebrikkene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Overskrift: "Billigere SSD"
+ Bilde: Keramikk og gull-pakke
= HW.no: Har virkelig ikke snøring på hardware.

 

Greit at bildet er et generisk samsung bilde men det blir som å skrive: "Mercedes med ny budsjettmodell" og ha bilde av en S-klasse til 3 000 000,- på artikkelen.....

Endret av Henrik2k
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samsungs første generasjon VNAND, som ikke er å finne i forbrukerprodukter men kun i én modell for datasentre (845DC Pro) har 24 lag. Samsungs andre generasjon VNAND, som er å finne i 850 Pro, har 32 lag i MLC-variant. Minnetypen som artikkelen omtaler (og som mest sannsynlig vil finne veien til 850/850 EVO) er 32-lags VNAND i TLC-variant. Tenkte det kunne være greit å informere slik at det står riktig i artikkelen :)

 

Kilder:

http://anandtech.com/show/8216/samsung-ssd-850-pro-128gb-256gb-1tb-review-enter-the-3d-era/5

(første tabell fra toppen)

http://anandtech.com/show/8319/samsung-ssd-845dc-evopro-preview-exploring-worstcase-iops/3

(første tabell fra toppen)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men hvorfor ikke release disse sammen med PCI-E kontroller eller Sata express?

Når de kommer på markedet vil de bli en flopp bortsett fra fordel for de som blosser i ytelse, som sparer penger. Det er nok mest i india, kina og afrika som får oppgradert diskene sine, men resten som betaler dyre dommer får ikke billigere SSD.

Lenke til kommentar

 

MLC er den lagringstypen som har vært med oss helt siden SSD-ene slo igjennom på forbrukermarkedet på midten av 2000-tallet.

 

Er det bare jeg som tolker dette til å bli år 2500?

Muligens. Her i gården på dagligtale så betyr f.eks "80-tallet" for 1980-tallet, "90-tallet" for 1990-tallet, mens "00-tallet" blir for merkverdig å si, og blir da oftere bare 2000-tallet brukt for perioden 2000-2010.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor ikke release disse sammen med PCI-E kontroller eller Sata express?

Når de kommer på markedet vil de bli en flopp bortsett fra fordel for de som blosser i ytelse, som sparer penger. Det er nok mest i india, kina og afrika som får oppgradert diskene sine, men resten som betaler dyre dommer får ikke billigere SSD.

Ikke ta meg på ordet med denne uttalelsen, men PCI-E disker har vel enda utfordringer i forhold til stabilitet sammenlignet med SATA SSD. Det er i tillegg enklere å slenge på et vel av SATA porter på et hovedkort enn å få plass til flere PCI-E disker. Det kan fort bli kamp om plassen baki der.

Lenke til kommentar

Men hvorfor ikke release disse sammen med PCI-E kontroller eller Sata express?

Når de kommer på markedet vil de bli en flopp bortsett fra fordel for de som blosser i ytelse, som sparer penger. Det er nok mest i india, kina og afrika som får oppgradert diskene sine, men resten som betaler dyre dommer får ikke billigere SSD.

 

Jeg skjønner ikke hva du snakker om her? Det virker som du går utifra størrelsen på disken er irrelevant? Personlig vil jeg heller ha større disker per krone enn SSDer som yter enda mer (SSDer yter godt, og også godt nok om man ikke "blåser i ytelse"), selv om jeg selvfølgelig foretrekker begge deler.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kan det vel muligens man får se PCI-e versjon, eller at noen andre kjøper disse minnebrikkene av Samsung?

 

Men mer plass for penga er absolutt noe vi trenger. Er ikke fornøyd før alt av harddisker har forsvunnet fra maskinen. Og selv om jeg på hovedmaskinen ikke har noen harddisker, og kun bruker en felles lagringsenhet i stua, så skulle jeg gjerne fått lit mer plass for "semi-mellomlagring" på hovedmaskinen. 512 GB blir litt lite, og ikke alt for mange spill og nedlastninger som kan være der samtidig.

 

Hadde vi fått 1TB SSDer nede i 1500-1800kr regionen så kanskje jeg hadde vurdert å kjøpt et par.

Lenke til kommentar

Det må det gjerne gjøre. Jeg bryr meg ikke om at SSDer blir rimeligere enn disker, men at SSDer kan erstatte mitt behov. :) Kommer nok sannsyneligvis ikke til å kjøpe noen flere harddisker.

 

Langtids-Lagringsbehovet går bare saktere og saktere oppover, og vil nok snart bli tatt igjen SSDer som kan ta over. Foreløpig er det alt for dyrt å erstatte de eventuelle 10-11 TB'ene som er lagret, men om kanskje 1-2 år så forventer jeg ikke at dette har økt til mer enn kanskje 11-12 TB. Mens jeg forventer at SSDer i pris/mengde øker vesentlig mer.

 

Samt at halvparten av dette egentlig nesten kunne blitt lagt på hylla, så det er i praksis ikke fullt så mye som trenger å erstattes med noe raskere media.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis om 1-2år så begynner hollywood dramaqueensa å ta til fornuft slik at mer og mer blir satt til streaming. Da vil behovet for lagring bli minimalt, noe jeg definitivt ser frem til.

Har for øyeblikket ingen streamingpc i stua, og å streame fra hovedmaskinen til ps3 har alt for mangler til at det blir bedre enn for eks netflix med det første.

Lenke til kommentar

Men hvorfor ikke release disse sammen med PCI-E kontroller eller Sata express?

Når de kommer på markedet vil de bli en flopp bortsett fra fordel for de som blosser i ytelse, som sparer penger. Det er nok mest i india, kina og afrika som får oppgradert diskene sine, men resten som betaler dyre dommer får ikke billigere SSD.

 

Skjønner ikke hva du klager over. Kjøp en dedikert RAIDkontroller (f.eks. Areca 1883ix, men mange modeller som er rimeligere vil gi gode resultater), og du kan slenge på ørten SSDer og få ytelse som gruser enhver PCIE-SSD.

Lenke til kommentar

 

MLC er den lagringstypen som har vært med oss helt siden SSD-ene slo igjennom på forbrukermarkedet på midten av 2000-tallet.

 

Er det bare jeg som tolker dette til å bli år 2500?

fe2cgo.jpg

"The year is twenty five hundred! Super atomic cyborgs have ravaged Earth in the wake of Worldwar IVX. The last surviving remnants of mankind desperately search the rubble for the last solid state harddrives that may still contain fappable material."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...