Gå til innhold

PODKAST: Rad Crew, Sesong 8 episode 11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Shadow of Mordor holder jeg meg så definitivt unna. Jeg er alt for glad i Tolkiens verden til lide meg gjennom en kvasi-versjon skapt av talentløse spilldesignere.

 

Når det gjelder det jeg har sett fra andre lisensierte "Tolkien-spill" så virker det for meg som om de som lager disse spillene først og fremst er inspirert av andre Fantasy spill og Ringenes Herre filmene. Om de har kjennskap til bøkene, så har de lite forståelse av eller mulighet til å formidle det som var bra med dem. At disse spillene liksom skal foregå i Middle-Earth, det blir bare for dumt. Det kunne like godt vært Middle-Kart Racing, Middle Earth: Street Fighting Championship eller Nazgul Flight Simulator. Det hadde vært like troverdig og trolig mer underholdende.

 

Det er ihvertfall slik jeg føler det. Spillmediet er rett og slett ikke bra nok (ennå, ihvertfall) til å takle en Tolkien lisens. Men jeg er ingen bokstavtro fanatiker! Jeg hadde syntes det hadde vært kjempespennende med ulisensierte romaner og filmer basert på Tolkiens verden der folk tok seg store friheter. Det hadde kommet mye søppel, men trolig mye bra også ut av det. Men enn så lenge (og i overskuelig fremtid) så er det vel bare fan-fiction på internett som eksisterer, og Tolkien Fan-Fiction, DET holder jeg meg ihvertfall unna!

Endret av Gother-Bit
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fy faen dette blir for dumt. Er dere kjøpt og betalt hele gjengen? Det er vel sånn det går når man bare ser på skjellet på utsiden uten å titte under overflaten. Skuffende.

 

Shadow of Mordor er faen ikke et av årets beste spill. Den meningen får dere faen meg revurdere. Jeg kan nevne noen punkter.

 

Combat systemet i SoM er horribelt kjedelig. Det består i hovedsak av to ting som regjerer. Attack og Execute. Tidlig i spillet er combat ekstremt kjedelig og slagene dine har ingen kraft bak seg. Du ender opp med å mashe attack til du har 7x streak og så trykke execute. Senere i spillet blir angrepet oppgradert, men på helt feil måte. Istedenfor at man tar mer skade, etc. så får man streaken opp fortere. Etterhvert får man den på 5x, men hvert slag, om timet riktig, gir også 3+ på counteren. Etter to slag vil man da få muligheten til å execute. Ikke nok med det, men en av oppgraderingene gir deg muligheten til å execute to ganger. På toppen av det hele er du udødelig fra start til slutt på execute animasjonen. Fantastisk artig combat.

 

For å parrye et angrep fra fienden trykker man bare parry knappen. Når skal man trykke den? Spillet sier klart i fra ved å vise knappen over hodet på fienden som angriper. Ikke nok med det, men orkene angriper aldri samtidig. Det eneste tilfellet hvor flere angriper samtidig er når en captain/warchief har en trait som tilsier det.

 

Komboen man utfører gjennom hele spillet er Wraith Blast -> attack x5 counter -> execute -> execute. Fantastisk lite interessant.

 

Ok, senere i spillet kan ikke alle fiender angripes direkte. Skjold og berserker fiender dukker opp. Vel, begge disse to blir drept av execute. Execute er insta-kill. De fleste captains/warchiefs kan også drepes med Execute, men krever kanskje 4 executes istedenfor 1.

 

Havner man i en diger klynge med mange fiender trenger man kun spamme dodge-knappen. Man vil hoppe over hode på den nærmeste orken og vil aldri kunne dø. Ei heller trenger man bevege musa. Når jeg tenker meg om har ikke musa/kameraposisjonen noe å si for combat i spillet heller. Karakteren beveger seg automatisk mot neste angrepsmål uansett.

 

Ikke glem at ingenting i spillet krever timing eller skill i det hele tatt.

 

Nemesis systemet så jeg aldri noe til. Totalt sett gjennom hele spillet døde jeg kanskje 3-4 ganger. Kjempe kul ide, men de klarte ikke å implementere det på en god måte. Problemet ligger i combat-systemet. Brandingen på slutten besto av å brande en, sende den på den neste kapteinen, brande den, også videre. Så jævlig uinteressant.

 

De har også lagt til urter man kan plukke. Har de laget et komplett crafting-system der man kan lage potions osv.? Nei, det eneste de gjør er å putte deg på fullt liv. Du kan ikke ta med deg urter eller gjøre noe spesielt med det. Et oppdrag gir deg muligheten til å forgifte grog'en til orkene. Vel, ikke trenger du plukke urter for dette, ei heller er det noe nyttig i forhold til den normale angrepskomboen.

 

Bua er skammelig OP. Det krever ingen skill i det hele tatt å treffe med bullet-time funksjonen den innebærer.

 

 

Alle som mener dette er GOTY eller fortjener en pris for noe som helst må ha møkk i hodet. Ingen normal tankegang i det hele tatt. Ta litt ekstra tid og se hvor lite du må gjør for å vinne en kamp.

 

La oss ikke glemme hvor trist slutten av spillet var. Siste bosskamp bestod av 3 quicktime events og det var det. FANTASTISK ARTIG ELLER HVA? Stakkarslig.

 

Dette helt fantastiske spillet tok meg 10 timer å fullføre. Stusslig.

 

Og ja storyen var kul, men kun fordi de hadde et fantastisk enkelt utgangspunkt. Generelt sett er jeg en fan av Monolith, men dette var noe begredelig møkk.

 

For det som krever en video for demonstasjon og bevis ta en titt på denne fra destiny:

 

 

Sikker uendelig med skrivefeil og tull her, men om SoM fortjener årets spill så burde det ikke være så nøye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fy faen dette blir for dumt. Er dere kjøpt og betalt hele gjengen?

 

Jeg setter faktisk pris på feedbacket, men dude, I WISH at vi var kjøpt og betalt.

Kan noen vise meg veien til pengesekkene og hvordan vi får tak i dem? :)

 

Men nei sannheten er at vi digger spillet. Men såklart går det an å mene noe annet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Flott episode.

Liker at dere tar neutral parti innen Assasins Creed spillet.

Noen ganger må vi som fans bare ta en chill pill.

 

Jepp, det trenger vi nok alle av og til! Og hvis du vil ha best versjon, spill på PC liksom. Hvis du spiller på konsoll, som jeg gjør, så bare vær klar over at PC alltid vil se best ut. Og slapp av :)

Lenke til kommentar

 

Fy faen dette blir for dumt. Er dere kjøpt og betalt hele gjengen?

Jeg setter faktisk pris på feedbacket, men dude, I WISH at vi var kjøpt og betalt.

Kan noen vise meg veien til pengesekkene og hvordan vi får tak i dem? :)

 

Men nei sannheten er at vi digger spillet. Men såklart går det an å mene noe annet.

 

 

Problemet er at du kun bruker subjektive syn. Se på det litt objektivt, da alt jeg kom med er objektive standpunkt. Ta en titt på videoen jeg linket til. Om du ikke klarer å se sannheten i det jeg sier da så vet jeg ikke hva jeg kan gjøre for deg...

 

Og jeg vet med den første setningen din at du ikke leste noe av det jeg skrev. Gratulerer, hvor kan jeg kjøpe like stive skylapper som de du har?

Lenke til kommentar

Alle punktene jeg nevnte går ikke på smak og behag, men objektive syn. Objektivt sett er combat-systemet i SoM dårlig.

 

Men greit, om man virkelig vil gi en pris til et spill med et så dårlig combat system med grunnlaget "subjektive meninger" så greit. Da gir jeg opp. (pris som i ros.)

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

 

Fy faen dette blir for dumt. Er dere kjøpt og betalt hele gjengen?

 

Jeg setter faktisk pris på feedbacket, men dude, I WISH at vi var kjøpt og betalt.

Kan noen vise meg veien til pengesekkene og hvordan vi får tak i dem? :)

 

Men nei sannheten er at vi digger spillet. Men såklart går det an å mene noe annet.

Noen her på forumet som bruker Ole Brumm som avatar fortalte meg at å inngå en pakt med djevelen var veien å gå. Han var visstnok overbevist om at dette var måten mange av kjendisene i Hollywood hadde skaffet seg rikdom og berømmelse på.

 

Jeg er ikke helt overbevist, men det skader jo ikke å prøve?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og jeg vet med den første setningen din at du ikke leste noe av det jeg skrev. Gratulerer, hvor kan jeg kjøpe like stive skylapper som de du har?

 

Du har rett i det, vi er veldig subjektive. Og derfor kan folk vite om de vil stole på meningene våre eller ikke. Over tid blir lytterne kanskje kjent med oss og hva vi liker, og da kan de ta avgjørelser basert på det. Vi sier definitivt ikke at vi har fasiten.

 

Når det er sagt så tar du ikke feil i at combaten er veldig enkel - men den er omtrent identisk med Batman-spillene, som jeg virkelig liker. Så det plager ikke meg. Jeg syns det er et fenomenalt system sjøl. Veldig gøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er fan av og lytter mye til RAD\Retro Crew, men jeg tar spillanbefalingene om nye spill med en klype salt, som man selvsagt bør gjøre om man ikke føler man har helt samme smak som den som anbefaler.

 

Jostein er ACTION\EVENTYR og Stian er ACTION\eventyr. Are er Are og han klarer ganske så godt å formidle hva han synes er godt gameplay og hva som ikke er det. Han er kanskje litt konservativ men du vet hvor du har han, og han har for det meste fornuftige meninger om ting.

 

Om man f.eks liker strategispill eller vestlige rollespill så er ikke Rad Crew podcasten hvor de innehar mest erfaring med disse sjangrene. Men på den annen side så har jeg ikke hørt noen strategispill podcast som er like underholdene som Rad Crew.

 

Rad Crew fortjener også en del skryt fordi de er interessert i spillene og spillsjangrene som ligger litt utenfor deres hovedinteresse. Action og Eventyr er tingen, men Podcast vertene viser stor interesse for mange forskjellige typer spill i forskjellige sjangre.

 

Rad\Retro Crew er en flott programpost som både er underholdene og lærerik. Entusiasmen til programlederne er smittsom, jeg har aldri prøvd noen av Halo spillene, men har funnet ut at det er på tide å prøve dette eplet.

Endret av Gother-Bit
Lenke til kommentar

Alle punktene jeg nevnte går ikke på smak og behag, men objektive syn. Objektivt sett er combat-systemet i SoM dårlig.

 

Men greit, om man virkelig vil gi en pris til et spill med et så dårlig combat system med grunnlaget "subjektive meninger" så greit. Da gir jeg opp. (pris som i ros.)

Ikke for å krangle, men jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at en spillmekanikk objektivt er dårlig? Hva som er bra og dårlig er selvfølgelig subjektivt. Dette gjelder både for så subjektive ting som dataspill og musikk såvel som ting som man er mer enige om som etikk og moral.

 

Det er ingen steder i himmelen det står skrevet hvilket spill som er et godt spill og heller ingen steder det står skrevet hva som er en god handling. Om man var helt objektiv ville man ikke kunne si noe om hva som er bra og hva som er dårlig. Det må personlige preferanser inn for å kunne si noe slikt.

 

En objektiv beskrivelse av virkeligheten er sann beskrivelse av virkeligheten. Vi mennesker kan aldri beskrive noe helt objektivt, men vi kan prøve. En objektiv beskrivelse av noe kan inkludere begrep som høyde, lengde, tyngde og slikt, men ikke god eller dårlig.

 

Man kan prøve å bli enig med andre om hva som utgjør godt og dårlig gameplay i dataspill, formulere det skriftlig og spre det som en ide. Men dette vil allikevel aldri bli en objektiv sannhet, kun en flertalls mening. Jeg håper du skjønner forskjellen.

 

Ellers så setter jeg pris på saftige og engasjerte innlegg som det første du postet. Uenighet og diskusjon fører verden fremover.

Endret av Gother-Bit
Lenke til kommentar

Alle punktene jeg nevnte går ikke på smak og behag, men objektive syn. Objektivt sett er combat-systemet i SoM dårlig.

 

Det er ikkje eit objektivt faktum fordi om du klarer å begrunne di personlege meining med ein personleg preferanse. Det er faktisk ikkje tilfelle at enkelt objektivt sett er lik dårleg.

Lenke til kommentar

Det er ikke enkelt, da det ikke er en skikkelig mekanikk. Den er bare dårlig, da den i bunn og grunn kun er et QTE. Forskjellen fra combat i SoM og QTE er at du kan spamme angrepsknappen så mye du vil i SoM der QTE krever timing. Ta en titt på videoen jeg linket til og si at spillet ikke har en dårlig combat-mekanikk. Det eneste han gjør gjennom videoen er å spamme knappen uten sans eller retning. Om dette er definisjonen på enkelt istedenfor dårlig så tror jeg dere har missforstått noe grunnleggende.

 

Jeg kan være helt enig i at combaten i SoM er engasjerende da det virker som om man gjør mye, men det er for svarte svingende ikke noe annet enn dårlig mekanisk sett.

Lenke til kommentar

Jeg kan være helt enig i at combaten i SoM er engasjerende da det virker som om man gjør mye, men det er for svarte svingende ikke noe annet enn dårlig mekanisk sett.

Dette er meiningar. Det er subjektivt. Det er ingenting som blir objektivt av at du peiker på det og seier: "Dette er objektivt."

 

Eg forstår ikkje denne hangen etter objektivitet. Du har dine meiningar, andre har sine meiningar. Av og til er dei like, av og til ulike. Deal with it!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Fy faen dette blir for dumt. Er dere kjøpt og betalt hele gjengen?

Jeg setter faktisk pris på feedbacket, men dude, I WISH at vi var kjøpt og betalt.

Kan noen vise meg veien til pengesekkene og hvordan vi får tak i dem? :)

 

Men nei sannheten er at vi digger spillet. Men såklart går det an å mene noe annet.

Problemet er at du kun bruker subjektive syn. Se på det litt objektivt, da alt jeg kom med er objektive standpunkt. Ta en titt på videoen jeg linket til. Om du ikke klarer å se sannheten i det jeg sier da så vet jeg ikke hva jeg kan gjøre for deg...

 

Og jeg vet med den første setningen din at du ikke leste noe av det jeg skrev. Gratulerer, hvor kan jeg kjøpe like stive skylapper som de du har?

Hahaha alt du kom med var objektivt? :p Må si at det eneste jeg så var subjektiv mening subjektiv mening og atter subjektiv mening. Du må virkelig ha sneket deg godt rundt for å ikke havne i en klynge med kapteiner som alle vil hugge hue av deg. Kampsystemet er enkelt det skal jeg gi deg men underholde finner i hvertfall jeg kampene. Potion making skulle jeg virkelig ønske at var en del av spillet. Ser ut som om de har halvveis utviklet den ideen men så av en eller annen grunn bare skrotet den. Å skape intriger i Saurons hær er opp til deg. Du må gidde å gjøre arbeidet med å lage blodbadet. Latskap kommer du ikke langt med her. Takk for tipset om å bare smashe dodge i klynger det må jeg prøve ut så jeg ikke lenger blir hakkemat når 3-4 kapteiner vil ha meg til middag. Et veldig godt spill er nok SoM dessverre ikke men jeg er glad for at jeg ikke leste anmeldelsene først og kjøpte det. For om ikke fantastisk godt så er det veldig veldig moro :)

Lenke til kommentar

Det er ikke enkelt, da det ikke er en skikkelig mekanikk. Den er bare dårlig, da den i bunn og grunn kun er et QTE. Forskjellen fra combat i SoM og QTE er at du kan spamme angrepsknappen så mye du vil i SoM der QTE krever timing. Ta en titt på videoen jeg linket til og si at spillet ikke har en dårlig combat-mekanikk. Det eneste han gjør gjennom videoen er å spamme knappen uten sans eller retning. Om dette er definisjonen på enkelt istedenfor dårlig så tror jeg dere har missforstått noe grunnleggende.

 

Jeg kan være helt enig i at combaten i SoM er engasjerende da det virker som om man gjør mye, men det er for svarte svingende ikke noe annet enn dårlig mekanisk sett.

 

Siden du sitere så jææææævlig mye til den fyren i videoen får du betalt for å spre den og promotere den til så mange som mulig? Just asking :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Shadow of Mordor holder jeg meg så definitivt unna. Jeg er alt for glad i Tolkiens verden til lide meg gjennom en kvasi-versjon skapt av talentløse spilldesignere.

 

Når det gjelder det jeg har sett fra andre lisensierte "Tolkien-spill" så virker det for meg som om de som lager disse spillene først og fremst er inspirert av andre Fantasy spill og Ringenes Herre filmene. Om de har kjennskap til bøkene, så har de lite forståelse av eller mulighet til å formidle det som var bra med dem. At disse spillene liksom skal foregå i Middle-Earth, det blir bare for dumt. Det kunne like godt vært Middle-Kart Racing, Middle Earth: Street Fighting Championship eller Nazgul Flight Simulator. Det hadde vært like troverdig og trolig mer underholdende.

 

Det er ihvertfall slik jeg føler det. Spillmediet er rett og slett ikke bra nok (ennå, ihvertfall) til å takle en Tolkien lisens. Men jeg er ingen bokstavtro fanatiker! Jeg hadde syntes det hadde vært kjempespennende med ulisensierte romaner og filmer basert på Tolkiens verden der folk tok seg store friheter. Det hadde kommet mye søppel, men trolig mye bra også ut av det. Men enn så lenge (og i overskuelig fremtid) så er det vel bare fan-fiction på internett som eksisterer, og Tolkien Fan-Fiction, DET holder jeg meg ihvertfall unna!

 

Seriøst? Synes du er litt ute å kjører her. Virker mer ut som du må bli enig med deg selv hva du er og ikke er interessert i. Det blir mye synsing med tanke på at du nettopp har styrt så kraftig unna spill satt i Middle-earth... Av nyskjerrighet, hva er korrekt for deg? Er det f.eks. bare Tolkiens egne illustrasjoner som er korrekt? Hva med filmene til Peter Jackson og musikken til Howard Shore eller Chance Thomas f.eks., liker du det?

 

Når det gjelder fan fiction så synes jeg det kan være stilig å se hva folk får til.. En er jo fullt klar over at det er uoffisielt. Oppdikta handlinger derimot er jeg personlig ikke interessert i. Ikke i dette (særdeles) utbroderte universet.

 

Refsa: Disse "objektive" anmeldelsene er som regel kjøpt og betalt. Selv folk som hevder at de er objektive er til en viss grad farget av subjektivitet. Verden er subjektiv rett og slett.

 

Rad Crew: Kjekk episode. Hører podcasten deres sånn av og til, og dere får meg i godt humør hver gang. Veldig smittsomt ja, så takk for det. Btw, ikke at jeg sitter å depper i utgangspunktet. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...