Gå til innhold

Norges pikselsedler blir hyllet i utlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Australias penger er krem, enkle å kjenne igjen og krøller seg veldig lite, fordi de er plast.

 

Ellers er jeg enig i at motivene i seg selv er i overkant dølle og nasjonalromantiske. Jeg liker dog de fine og relativt sterke fargenyansene, de virker litt mer "fyldige" enn dagens sedler med samme farger.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns de ser ok ut jeg. Men så er jeg også fra kysten:-p Dog, viktigere enn utsende er kvaliteten på selve sedlene. De som har hatt gleden av å bruke Kanadas polymer sedler vet hva jeg snakker om. De tåler nesten alt. De er ukrøllbare, bryr seg ikke om vann og ekstremt vanskelig å rive i stykker. Om vi først skal ha fysiske sedler så er det fint om de overlever litt.

Lenke til kommentar

Det skulle bare mangle at det er kysten som er representert på sedlene, det er tross alt kysten som står for nær all verdiskapning i dette landet.

 

Egentlig burde motivet på 1000-lappen vært en oljeplattform, 500-lappen fisk, og deretter øvrige sedler med industrimotiv så alle kan minnes om hvor trygda finansieres. Men SV hadde nok sagt i fra...

 

Uansett er det gledelig at vi får 1000-lapper uten motiv av en sinnssyk mann.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det skulle bare mangle at det er kysten som er representert på sedlene, det er tross alt kysten som står for nær all verdiskapning i dette landet.

 

Egentlig burde motivet på 1000-lappen vært en oljeplattform, 500-lappen fisk, og deretter øvrige sedler med industrimotiv så alle kan minnes om hvor trygda finansieres. Men SV hadde nok sagt i fra...

 

Uansett er det gledelig at vi får 1000-lapper uten motiv av en sinnssyk mann.

 

Tviler på at "kysten", om man ikke har et ganske bredt begrep om kysten står for mer enn 4/5-deler (iogmed at 5 av 5 er kystpreget), og det er jo endel av det avbildede som ikke er direkte verdiskapningsbauter heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det ser ut som en dårlig aprilspøk, men lot meg overbevise når de skriver at Snøhetta har vært med på ugjerningen.

 

For det første legger jeg merke til at ansikter av kjente norske profiler er borte. Som om Norge har gått tom for historiske personer. Bare det er en skam.

 

Videre ser det ut til at pikseleringen har et slags budskap. Som at sedler er anonyme penger uten sporing. Pikselering signaliserer også noe digitalt, som digitale penger, bitcoins. Igjen en signalisering om anonymitet. Greit nok, men er dette seddelpressernes protest mot en digital pengefremtid?

 

Pikseleringen kan også signalisere sensur, som en slags protest mot regimer som ønsker å sensurere oss. F.eks Kinas forsøk på å sensurere fredsprisvinnere fra verdenshistorien. Liu Chiabo og Dalai Lama. Evt. Russlands press mot vår beskyttelse av en russisk urfolksaktivist. Pikseleringen kan signalisere at vi føler oss sensurert, eller truet til sensur.

 

Hva med innlandsnorge? De er jo over hodet ikke representert blant båtmotiver, fisker, sjø og fyrtårn. Heller ikke det moderne industrialiserte Norge er representert. Som om pengene skulle representere Norges økonomi år 1400-1900. Bare at de glemmer å ta med viktige næringer fra den perioden som landbruk og gruvedrift. Pengene representerer i hvert fall ikke Norges nåværende oljedrevne økonomi og heller ikke økonomien 1900-1970.

 

Jeg kan ikke forstå annet enn at noen blir forbannet over det elendige forslaget til nye sedler og tørker seg bak med det og utlyser ny konkurranse.

 

En annen ting, hvorfor vurderes ikke plastpenger som i Australia? Eller digitalisering av tvungne betalingsmidler? (Noe uavhengig av Visa, Mastercard og andre private bank-initiativ. Et ekte Norges Bank kort uten det profittjaget de private kortselskapene har!)

 

Klødde meg litt i hodebunnen selv. Men er da en noe uklar oljeplatform på 500-seddelen i det minste. ^^
Lenke til kommentar

The Metric System sine bidrag er helt greie, om vi absolutt skal bytte sedler.
Særlig den nåværende femtilappen er vel litt for enkel å forfalske, da den mangler hologram og slikt?

Men pixelgreiene var bare stygge.
Ser ut som et skjermbilde fra en PC fra åttitallet som har klikka.
Stripete sedler vitner om latskap.
Noen sier moderne, vågalt og "knæsj".
Jeg synes det minner om et veggtapet fra søttitallet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første legger jeg merke til at ansikter av kjente norske profiler er borte. Som om Norge har gått tom for historiske personer. Bare det er en skam.

 

Videre ser det ut til at pikseleringen har et slags budskap. Som at sedler er anonyme penger uten sporing. Pikselering signaliserer også noe digitalt, som digitale penger, bitcoins. Igjen en signalisering om anonymitet. Greit nok, men er dette seddelpressernes protest mot en digital pengefremtid?

 

Pikseleringen kan også signalisere sensur, som en slags protest mot regimer som ønsker å sensurere oss. F.eks Kinas forsøk på å sensurere fredsprisvinnere fra verdenshistorien. Liu Chiabo og Dalai Lama. Evt. Russlands press mot vår beskyttelse av en russisk urfolksaktivist. Pikseleringen kan signalisere at vi føler oss sensurert, eller truet til sensur.

 

For det første; At de ikke har bilder av kjente personer er ikke så viktig synes jeg, hvorfor skal man absolutt ha det??

 

For det andre; Fytterakkern du klarer å tolke de pixelbildene hardt, bra gjort. Jeg vet ikke om jeg er enig med deg, men meningene dine angående dette virker så sykt sterke og litt for ekstreme at jeg begynner å lure på om det er en spøk.

 

Uansett så er det vel en bra kommentar hvis man liker vinklingen, bra skrevet sånn sett :)

Lenke til kommentar
Simen du pleier å si mye fornuftig men akkurat dette innlegget er total og meningsløs svada.

Det trenger ikke være svada selv om du er uenig. Dette er jo i stor grad en smakssak.

 

Det som hadde vært enda mer moderne og vågalt ville vel vært å bruke slike seddler SOM veggtapet. :-D

Det minner litt om en moderne vri på psykedeliske gul-brune 70-talls tapeter. :) Avlange rette former i stedet for runde/bølgete og random i stedet for repetitivt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...