Gå til innhold

Kutter i bredbåndssubsidiene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne satsningen på bredbåndsutbygging er helt feilslått. Skattepenger bør ikke brukes på sponsing av monopol.

 

Staten bør heller bruke penger på å bygge fiberforbindelsene fra husene innen en region/bydel frem til et felles punkt, så kan hver av bredbåndsleverandørene selv bygge infrastrukturen frem og konkurrere om alle kundene i regionen. Løsningen vi har i dag medfører at store deler av landet ikke har noen reell konkurranse, mange har bare én leverandør å velge i, eller kanskje to om de er heldige. Det kommer aldri til å bli lønnsomt at hver enkelt leverandør skal bygge ut nett frem til hvert hus, og det har heller ingen hensikt siden det er forbindelsen fra sentralen og ut i verden som er viktig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Trenger ikke å betale i dyredommer for å grave ned kabler når de som eier tomten kan gjøre det gratis

Tenker da på de strøk der de ikke har planer om å bygge ut selv så da er det bare for de å legge ned kabelen

Graver gjerne 1 000 meter grøft for hånd så lenge jeg får fiber til huset

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Her i byen graver kommunen opp kilometervis med gater for å legge nye rør til vann og kloakk. Men tror du de legger fiber samtidig? Nei det skulle tatt seg ut. Kommunene burde vært pålagt å legge fiber når de først graver i gatene.

 

I stedet for subsidier hvis regjeringen hadde satt krav at alle nybygg (innenfor bygrensene) skal leveres fiber - så ville alle andre i nabolaget automatisk kunne benytte seg av tilbudet og fort dumpe kobbernettet til fordel for fiber. Og dette måtte da forutsette deling av fibernettet mellom selskapene, akkurat som strømnettet. Da hadde hele "problemet" løst seg automatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er tragisk hvor dårlig nettverket av fiber generelt i Norge er sånn i gjennomsnittet. Vi skulle hatt det litt som de har i Finland; Alle har RETT til minimum 4Mbps inn.

 

Men sånn som de driver nå (ihvertfall med min ISP) så vil det koste dem idiotisk mye over tid hvis de bygger ut og bygger ut og bygger ut for DATIDENS forbruk, og ikke framtidig forbruk. Å tenke en 10-ish år fram i tid med tanke på hastighet er ikke vanskelig; Alle skulle hatt minimum 20Mbps-ish hver.

 

Selv sitter jeg med radiobasert bredbånd med TEORETISK 4/4 Mbps hastighet for 400kr/måneden. Er greit for gaming(30-50ms generelt) og nedlastning over tid, men ting tar alltid tid. Noen ganger alt for lang tid. Å laste ned et 12GB spill på Steam? 4-5 timer.

 

Og for den prisen kunne jeg lett ha fått tak i 20/20 om ikke mer i Oslo eller i andre storbyer. Kamerat av meg har 100/100 for 500kr/måneden liksom. Sier kanskje litt. :p

Lenke til kommentar

I stedet for subsidier hvis regjeringen hadde satt krav at alle nybygg (innenfor bygrensene) skal leveres fiber - så ville alle andre i nabolaget automatisk kunne benytte seg av tilbudet og fort dumpe kobbernettet til fordel for fiber. Og dette måtte da forutsette deling av fibernettet mellom selskapene, akkurat som strømnettet. Da hadde hele "problemet" løst seg automatisk.

 

 

Jeg tror nok at subsidier må inn i bildet uansett, men det er helt klart at nybygging innen bygrenser må ha krav om fiber. Spesiellt for større utbygginger. Det må også være krav at en sånn utbygging må være koordinert med nabolaget mht etter-instalasjon av fiber i omkringliggende områder.

Hvis ingen tar/får ansvar og gjør slik koordinasjon blir det bare flekkvis utbygging over alt til en mye høyere totalkostnad.

Endret av Vidarak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil ikke være fornuftig å legge fiber. Et alternativ er at den som eier offentlig vei(kommune/fylke/stat) legger ned rør(og etablerer trekkekummer for å slippe å grave opp i ettertid) når de utfører veiarbeider, og deretter leier rørene ut til 'kabel- og lednings-etatene'. Kostnaden med å bygge infrastruktur som benyttes til bredbåndsutbygging blir overall lavere når nettet bygges ut samtidig som annet arbeid finner sted, og det er mer enn gode muligheter for å tjene inn igjen pengene da leverandørene i stor grad heller leier kapasitet når de har behov for den enn å bygge selv. Etablering av node og bygging av aksessnettet kan en heller overlate til leverandørene. Dette bør også skape muligheter for økt konkurranse. Arbeidsplasser skaper det også. Min versjon av det efikkan skriver, egentlig.

 

Både 50M(og 160M) er småpenger når man ser på kostnadene med å bygge ut og vedlikeholde bredbåndsnettene i Norge. Subsidier for å bygge i grisgrendte strøk burde vært betydelig større om man skal merke noe på landsbasis. Sett på med et annet perspektiv enn "jeg bor i havgapet/på toppen av et fjell og vil ha fiber". Jeg har ikke lest hva som ligger i "forenkle dagens regelverk", men jeg stiller meg tvilende.

 

Krav som "alle nybygg skal ha fiber" er heller ikke realiserbar, selv innenfor bygrensene. Verken bedrifts- eller privatmarkedet er åpen for de merkostnadene som hadde blitt konsekvensen av slike krav. Man bør uansett utbytte de tusenvis av kilometerne med fiberkabler som er lagt rundt i Norge der det er mulig, og i resten av tilfellene tilrettelegge for enklere opprusting i fremtiden(rør). Manglende forståelse er en gjennomgående faktor i tråder om utbygging av fiberforbindelser i Norge, forståelig nok :) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Enda flere dårlige nyheter. Det bør da finnes noe posetivt i dette budsjettet

 

Vel, Som Bakaaak sier over, så er subsidiene så små at det uansett ikke har noe å si for utbyggingen. Hvor langt tror du man hadde kommet med 100M ? Ikke mange kilometrene.

 

Det finnes forøvrig mange positive ting i budsjettet, et land har også andre utfordringer enn bredbåndsutbygging ;)

Lenke til kommentar

 

 

Enda flere dårlige nyheter. Det bør da finnes noe posetivt i dette budsjettet

Vel, Som Bakaaak sier over, så er subsidiene så små at det uansett ikke har noe å si for utbyggingen. Hvor langt tror du man hadde kommet med 100M ? Ikke mange kilometrene.

 

Det finnes forøvrig mange positive ting i budsjettet, et land har også andre utfordringer enn bredbåndsutbygging ;)

Jeg kan være enig i at budsjettet inneholder mange ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...