Gå til innhold

Se de 114 imponerende bildene fra fotovandringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjekt å kunne bla gjennom og se på de utvalgte! :roll:

En del helt "ordinære" bilder, en del litt over det "greie", og noen som klart skiller seg ut! :)

Skal vel kunne gå an å velge ut noen klare "favoritter" her, ja! :hmm:

 

Grattis, til de som passerte nåløyet! :yes:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Helt ærlig så vet jeg ikke hva juryen tenkte når de valgte ut noen av bildene. Trodde de så mest etter hvor original man var, ikke bare i bildene individuelt, men også stil.

Ser på noen av de nederste bildene her og der, og jeg er veldig forundret over hvilke som fikk førsteplassen og hvilke som ikke fikk det.

Skjønner at juryen hadde en vanskelig jobb, men fra mitt perspektiv (jeg deltok ikke engang), så virker det som om de tok veldig forhastede beslutninger noen steder, skal ikke gi noen eksempler, men dere skjønner vel hva jeg mener når dere studerer det litt?

 

Skjønner at bildene har blitt valgt ut fordi de er morsomme og sånt, men noen av de har bommet helt på det tekniske. Selvom det er kunst, så burde det ha en komposisjon som ser riktig ut gjennom våre øyne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Woohoo! 4. plass :)

 

Edit: (Tønsberg)

 

Interessant bilde! Hva skjedde egentlig? Tok du bilde gjennom en prisme, eller brukte du analog og fikk støv som ble belyst gjennom objektivet på filmen?

Takk :)

 

Neida, brukte E-M1 med 75mm uten noen spesielle triks. Det var ei dame som holdt på med å spyle verandaen over der bildet ble tatt, og vannsprut møtte solstråler og skapte en regnbue :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt ærlig så vet jeg ikke hva juryen tenkte når de valgte ut noen av bildene. Trodde de så mest etter hvor original man var, ikke bare i bildene individuelt, men også stil.

Ser på noen av de nederste bildene her og der, og jeg er veldig forundret over hvilke som fikk førsteplassen og hvilke som ikke fikk det.

Skjønner at juryen hadde en vanskelig jobb, men fra mitt perspektiv (jeg deltok ikke engang), så virker det som om de tok veldig forhastede beslutninger noen steder, skal ikke gi noen eksempler, men dere skjønner vel hva jeg mener når dere studerer det litt?

 

Skjønner at bildene har blitt valgt ut fordi de er morsomme og sånt, men noen av de har bommet helt på det tekniske. Selvom det er kunst, så burde det ha en komposisjon som ser riktig ut gjennom våre øyne.

 

Nå var jeg ikke med i noen jury, men var sekretær for en. Tema for Nasjonal Fotovandring i år var Kontraster (som ikke kommer fram av artikkelen). De lokale juryene ble oppfordret til å være nøye med at bildet er innenfor tema.

 

I tillegg er det vanskelig å være amatør/nybegynner (som mange av deltakerne var), og samtidig få til et bra bilde i løpet av noen timer og med mange andre fotografer rundt deg. Ja, det er mulig å bruke hele dagen, men de fleste bildene blir tatt på selve vandringen.

 

Dette bærer noen av bildene preg av, men pytt pytt. Det viktigste er at folk blir med på vandringen, tar bilder, koser seg, får fram fotoklubben i lokalmiljøet, også får konkurranse være konkurranse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt ærlig så vet jeg ikke hva juryen tenkte når de valgte ut noen av bildene.

 

Vel, som en som var med i juryen for Oslo og den nasjonale finalen i fjor kan jeg si at det er lett å kritisere utvalget når man ikke ser hva juryene hadde å jobbe med. Jeg vil tippe at det ble innlevert like mye skrot i år som i fjor.

 

Og det er i sakens natur at det vil være slik: Man har kort tid på seg til å ta bildene, hver kan levere flere bilder, og det er lav deltageravgift og store premier, så man taper ikke så mye på å bare slenge med noen bilder selv om man ikke fikk til det helt gode. Alt dette er faktorer som bidrar til å holde gjennomsnittskvaliteten på bildene nede.

 

Det er også naturlig at det er regionale forskjeller. I en liten by kan det hende det bare blir levert 40-50 bilder totalt, om man som arrangør er litt uheldig, mens Oslo som største deltagerby nok ser tusenvis og dermed har mulighet til å være mer kresen i utvelgelsen.

 

Heldigvis er det heldigvis ett og annet gullkorn her også. Det blir spennende å se hva den nasjonale juryen velger ut.

 

For øvrig er jeg imponert over hva Longyearbyen fikk til, folketallet tatt i betraktning.

Lenke til kommentar

Vel, som en som var med i juryen for Oslo og den nasjonale finalen i fjor kan jeg si at det er lett å kritisere utvalget når man ikke ser hva juryene hadde å jobbe med. Jeg vil tippe at det ble innlevert like mye skrot i år som i fjor.

Jeg så alle bildene som ble innlevert i fjor i og med at jeg hjalp til med boka som ble utgitt i den forbindelsen. Og jeg er enig i at det var stor variasjon i bildekvalitet. Ville dog valgt et mildere ord enn "Skrot" om andres bilder.

 

Det vi må huske på er at Nasjonal fotovandring klarer å mønstre et bredt tverrsnitt av Norges amatørfotografer, og det er ikke alle som er like flinke som de beste her på Akam og i fotoklubbene. Så det i seg selv vil gi en stor variasjon i bildene.

 

Jeg synes selv at det høyere standard på vinnerbildene i år enn i fjor, så jeg vil ikke være overrasket om det også gjelder resten av de innleverte bildene.

Lenke til kommentar

 

Vel, som en som var med i juryen for Oslo og den nasjonale finalen i fjor kan jeg si at det er lett å kritisere utvalget når man ikke ser hva juryene hadde å jobbe med. Jeg vil tippe at det ble innlevert like mye skrot i år som i fjor.

Jeg så alle bildene som ble innlevert i fjor i og med at jeg hjalp til med boka som ble utgitt i den forbindelsen. Og jeg er enig i at det var stor variasjon i bildekvalitet. Ville dog valgt et mildere ord enn "Skrot" om andres bilder.

 

Det vi må huske på er at Nasjonal fotovandring klarer å mønstre et bredt tverrsnitt av Norges amatørfotografer, og det er ikke alle som er like flinke som de beste her på Akam og i fotoklubbene. Så det i seg selv vil gi en stor variasjon i bildene.

 

Jeg synes selv at det høyere standard på vinnerbildene i år enn i fjor, så jeg vil ikke være overrasket om det også gjelder resten av de innleverte bildene.

 

 

Jeg har aldri vært med på denne vandringen, men har sett raskt over vinnerbildene tidligere år og nå disse 114 bildene som vant lokale konkurranser i år. Og jeg synes det ser ut som kvaliteten er mye høyere i år enn det jeg har sett av tidligere bilder. Vinnerbildet i Oslo er fantastisk i mine øyne.

 

Henning

Lenke til kommentar

Skrot, dårlig utvalg eller hva som helst!!! :hmm:

Ingen tvil om at det i denne typen konkurranser kan forventes bidrag fra det heller ordinære/dårlige til det som kan karakteriseres som veldig bra!

Innenfor dette spekteret ligger vel også alle bilder som ellers blir tatt, bare det at i slike konkurranser blir de "synligere" for folk flest...

 

En betrakter, eller et utvalg betraktere, ser heller ikke alltid det samme som andre betraktere gjør, og i så måte så blir aldri utplukkene noe som "all vi andre" er like enig i, kanskje....

 

Oppmøtet på de forskjellige steder vil også variere, bestående av en mix av alt fra de mer erfarne til de helt ferske....., slik at grunnlaget for utplukket ikke alltid er så "godt" overalt....., kanskje..!

 

Opplegget på de forskjellige steder er også litt forskjellig, etter hvar jeg har forstått, slik at "forutsetningene/mulighetene" ikke alltid er like bra overalt... Engasjerte veiledere/følgepersoner er også et stikkord! Slik er det bare!

 

Uansett så er det et veldig bra tiltak, og en årlig "happening" som bringer folk med samme interesser sammen... Bare det er et stort pluss!!! :yes:

 

Så får nå resultatene fortsette å variere, slik som de gjør..

 

Vil påstå at de 114 bildene som ble de utvalgte viser akkurat det en kan forvente: "alt fra det helt ordinære/dårlige, til det som vel må kunne betegnes som veldig bra" ...

 

Det bør iallefall ikke by på noen problemer å finne verdige vinnere! :roll:

Endret av smort1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...