Gå til innhold

Bråstopp i iPhone-oppdateringene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Mange grunner til dette. Folk får jo lese i lokalavisen sin at det er noe i veien med oppdateringen. På førstesiden!

Imens er det vel en del som gjør det smarte og venter til de har lest om andres erfaringer før de oppdaterer. Det foretrekker i alle fall jeg å gjøre.

 

Apple kan jo selvfølgelig også gjøre feil og gi ut en dårlig oppdatering. Akkurat som Android, som skapte masse problemer for mange da 4.4 kom ut. Men det fikk vel ikke så mye oppmerksomhet ettersom det ofte tar uker og måneder før de forskjellige produsentene har tilpasset denne til sine telefoner.

 

Og da bare toppmodellene av sine telefoner vel å merke. Det er jo fortsatt masse modeller rundt et år gamle fra Sony, Samsung, HTC og andre som ennå ikke har fått 4.4.

 

Apple kan gjøre feil, og liker ikke så godt å innrømme det, men de har vært nokså flinke til å rette opp denne gangen. Men pga alt tyn de får i media pga denne feilen er det nok mange som venter.

 

Min neste telefon blir kanskje en iPhone.

Lenke til kommentar

Det er flere grunner til Apples suksess. Blant annet er de vel omtrent de eneste som har stålkontroll på både hardware og software. Det sikrer at ting passer perfekt sammen, det bare virker. Dermed blir naturligvis hele opplevelsen uendelig mye mer smooth enn hos konkurrentene, det er ikke engang sammenlignbart. Oh, wait..

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er flere grunner til Apples suksess. Blant annet er de vel omtrent de eneste som har stålkontroll på både hardware og software. Det sikrer at ting passer perfekt sammen, det bare virker. Dermed blir naturligvis hele opplevelsen uendelig mye mer smooth enn hos konkurrentene, det er ikke engang sammenlignbart. Oh, wait..

 

I see what you did there ;)

Lenke til kommentar

Dette skyldes nok hovedsaklig iOS 8.0.1 fadesen og det faktum at iOS 8 til tross for å kanskje være den største og "beste" oppdateringen av iOS hva gjelder "under-the-hood" forandringer og nye API-er for utviklere osv har en hel masse finpuss som mangler. Tror nok veldig mange avventer iOS 8.1 før de oppdaterer.

 

Også har du jo det faktum at oppdateringen krever type 5-6 GB ledig for mellomlagring på telefonen om du ønsker å gjøre en OTA (over-the-air) oppdatering så fryktelig mange har rett og slett ikke plass, og enten gidder de ikke eller så vet de ikke at du kan oppdatere direkte via iTunes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som ivrig Apple-bruker i 15 år (som har tenkt å fortsette som én) vil jeg bare si at sånt som dette ikke er et særlig bra tegn.

 

Grunnen til at Apple kan ta seg godt betalt og at folk elsker produktene deres er at de har knallgod hardware som fungerer sømløst sammen med gjennomtestet og god software. Når jeg skal kjøpe nytt utstyr gidder jeg ikke sjekke så nøye, fordi jeg vet at Apple leverer kvalitet som gjør jobben for meg.

 

Den tilliten ryker fort om de begynner å slurve med programvaren, noe man har sett tegn til i det siste. Hardwaren er fortsatt tipp topp (jada, selv om noen har klart å bøye telefonene sine), men det har ingenting å si om ikke programvaren står i stil.

 

Det har rett og slett vært for mange enkeltsaker i det siste der kvalitetskontrollen på software har sviktet (8.0.1, health kit, goto-gate, brute force på icloud, sletting på icloud etc.). Apple er fortsatt gode på kvalitetssoftware, men ikke så mye bedre enn de andre som de pleide.

 

Jeg håper og tror Apple også er fullstendig klar over dette, hvis ikke ryker tilliten som gjør at folk kjøper igjen og igjen, og da er det fare på ferde.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som ivrig Apple-bruker i 15 år (som har tenkt å fortsette som én) vil jeg bare si at sånt som dette ikke er et særlig bra tegn.

 

1 Grunnen til at Apple kan ta seg godt betalt og at folk elsker produktene deres er at de har knallgod hardware som fungerer sømløst sammen med gjennomtestet og god software. Når jeg skal kjøpe nytt utstyr gidder jeg ikke sjekke så nøye, fordi jeg vet at Apple leverer kvalitet som gjør jobben for meg.

 

2 Den tilliten ryker fort om de begynner å slurve med programvaren, noe man har sett tegn til i det siste. Hardwaren er fortsatt tipp topp (jada, selv om noen har klart å bøye telefonene sine), men det har ingenting å si om ikke programvaren står i stil.

 

Det har rett og slett vært for mange enkeltsaker i det siste der kvalitetskontrollen på software har sviktet (8.0.1, health kit, goto-gate, brute force på icloud, sletting på icloud etc.). Apple er fortsatt gode på kvalitetssoftware, men ikke så mye bedre enn de andre som de pleide.

 

3 Jeg håper og tror Apple også er fullstendig klar over dette, hvis ikke ryker tilliten som gjør at folk kjøper igjen og igjen, og da er det fare på ferde.

 

1 og litt 2 : Her må jeg si meg uenig med deg , teknisk sett har Apple mer eller mindre holdt tritt eller vært noen steg bak konkurrentene på de fleste områdene som kvalitet på kameraet som brukes (optikk ,minnebrikke ) , hvor mye telefonen tåler i forhold til Nordisk klima ( + - temperatur , fuktighet , regnvær / holde telefonen under vann ) mens de på noen få områder har vært bedre (skjerm / responsivitet ) og har derfor ikke lenger i mine øyne den knallgode Hardwaren som var kjennetegnet for de første telefonene.

 

Programvaren har som du også har lagt merke til det i de siste årene hatt alvorlige mangler eller rett og slett ikke levd opp til forventningene man har til Apple i henhold til stabilitet , funksjonalitet og brukervennlighet.

 

Så med andre ord det er ikke lenger knallgod hardware og software i ett , de når rett og slett ikke til toppen som de var på med Steve Jobs.

 

3 : Personlig tror jeg Apple er klar over dette men at de i dag styres hovedsakelig av markedskreftene og ikke den visjonære tankegangen som Steve Jobs hadde , det er derfor ikke like kritisk å selge et "oppgradert produkt" som man fortsatt har enorm fortjeneste på så lenge kundene er villige til å betale for det. Per dags dato sitter jo Apple med en enorm del av markedet I Amerika, noe som er definitivt lukrativt for dem.

 

Summa sumarum så blir det trolig lite med endring hos Apple med mindre de stuper i markedsandeler , noe jeg ikke tror skjer denne generasjonen med telefoner , kanskje om det fortsetter sånn med Iphone 7 / 8 så kan det være at kundene begynner å gi opp produktene deres, men hittil så er Apple bare et "må ha" produkt for de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som ivrig Apple-bruker i 15 år (som har tenkt å fortsette som én) vil jeg bare si at sånt som dette ikke er et særlig bra tegn.

 

Kall meg gjerne sær, men det jeg faktisk er mest bekymret over er det utstikkende kameraet til Apple. Disse problemene kan være en engangshendelse og et feiltak som jeg godtar. Det utstikkende kameraet i seg selv er absolutt ingen problem for meg, men jeg tror mye av Steve Jobs' suksess var hans overdrevne detaljfokus. Hvis Apple begynner mer og mer å godta disse "små, ubetydelige" detaljene tror jeg de mister noe av det som har gjort Apple til det de er i dag.

Lenke til kommentar

 

Som ivrig Apple-bruker i 15 år (som har tenkt å fortsette som én) vil jeg bare si at sånt som dette ikke er et særlig bra tegn.

(...) jeg tror mye av Steve Jobs' suksess var hans overdrevne detaljfokus. Hvis Apple begynner mer og mer å godta disse "små, ubetydelige" detaljene tror jeg de mister noe av det som har gjort Apple til det de er i dag.

 

 

Nettopp. Det er den ekstreme detaljfokusen som har gjort Apple til det de er, og slutter de med det har de et problem.

 

Jeg synes forøvrig Malvado misforstår over - det er ikke det Apple har utelatt eller levert som har gjort at de har vært annerledes, men at de har gjort det de har gjort så bra. De har aldri prøvd å ha alle features, men de har hatt den beste versjonen av det de har hatt. Blant annet når det har kommet til kvalitetskontroll på software. Mister de grepet på dette er det veldig synd.

Lenke til kommentar

 

Som ivrig Apple-bruker i 15 år (som har tenkt å fortsette som én) vil jeg bare si at sånt som dette ikke er et særlig bra tegn.

 

1 Grunnen til at Apple kan ta seg godt betalt og at folk elsker produktene deres er at de har knallgod hardware som fungerer sømløst sammen med gjennomtestet og god software. Når jeg skal kjøpe nytt utstyr gidder jeg ikke sjekke så nøye, fordi jeg vet at Apple leverer kvalitet som gjør jobben for meg.

 

2 Den tilliten ryker fort om de begynner å slurve med programvaren, noe man har sett tegn til i det siste. Hardwaren er fortsatt tipp topp (jada, selv om noen har klart å bøye telefonene sine), men det har ingenting å si om ikke programvaren står i stil.

 

Det har rett og slett vært for mange enkeltsaker i det siste der kvalitetskontrollen på software har sviktet (8.0.1, health kit, goto-gate, brute force på icloud, sletting på icloud etc.). Apple er fortsatt gode på kvalitetssoftware, men ikke så mye bedre enn de andre som de pleide.

 

3 Jeg håper og tror Apple også er fullstendig klar over dette, hvis ikke ryker tilliten som gjør at folk kjøper igjen og igjen, og da er det fare på ferde.

 

1 og litt 2 : Her må jeg si meg uenig med deg , teknisk sett har Apple mer eller mindre holdt tritt eller vært noen steg bak konkurrentene på de fleste områdene som kvalitet på kameraet som brukes (optikk ,minnebrikke ) , hvor mye telefonen tåler i forhold til Nordisk klima ( + - temperatur , fuktighet , regnvær / holde telefonen under vann ) mens de på noen få områder har vært bedre (skjerm / responsivitet ) og har derfor ikke lenger i mine øyne den knallgode Hardwaren som var kjennetegnet for de første telefonene.

 

 

 

Tja, på maskinvaren så har vel Apple aldri stått tilbake iforhold til konkurrentene? Med unntak av IP-sertifisering som Sony har blitt veldig gode på og som Samsung har hatt på Galaxy S5 men nå ser ut til å gå bort ifra på nyere modeller som Alpha og Note 4.

 

Men samtidig så leverer de ikke noe som overgår konkurrentene i noen særlig grad heller, men som Audun_K nevner så er det totalpakke og totalopplevelsen Apple har vært litt særegne og særskilt gode på, men både iOS 7 og nå iOS 8 i nesten større grad enn iOS 7 har jo haltet endel på den sedvanlige Apple perfeksjonismen.

 

Hovedutfordringen til Apple er at Google ser ut til å bli markant bedre på de punktene hvor Apple har hatt et stort fortrinn, mens Apple ikke ser ut til å bli like raskt bedre på de punktene hvor Google har hatt et fortrinn og hvor de nå samtidig ser ut til å miste litt fokus på det som har gjort Apple til Apple, og dette skal de ikke fortsette med så alt for lenge før alternative plattformer plutselig blir langt mer aktuelt for en god del av Apple sine brukere.

 

 

Men enn så lenge så har Apple et fortrinn og stålkontroll på både maskinvare og programvare, og har en stor fordel når det kommer til apputviklere som fremdeles har langt større fokus på iOS og langt mindre fragmentering så man se bedre optimalisert apps, apps som tar i bruk nye APIer i operativsystemet osv langt raskere og mer effektivt enn på Android. Og selv om Google ser ut til å gjøre en fanatisk jobb med Material Art UI og UX-designet til Android L så vil de jo fremdeles ha den store utfordringen med at nesten ingen telefoner leveres med en ren Android opplevelse og vi ser jo allerede at Samsung har tenkt til å rævkjøre Material Art fullstendig med sitt TouchWiz opplegg, og apputviklere følger jo tilsynelatende ingen konsekvente UX-retningslinjer når de utviker apps så vi får jo se hvor mye glede man faktisk får av det gode arbeidet Google ser ut til å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen dager etter den ulykksalige iOS 8.0.1-oppdateringen slapp Apple enda en oppdatering, som etter alt å dømme har fungert langt bedre.

Mindre enn 24 timer tok det fra 8.0.1 lå ute (i en knapp time før den ble fjernet) til 8.0.2-oppdateringen lå ute. Apple lovte riktignok å fikse 8.0.1-problemet "i løpet av noen få dager", men i virkeligheten tok det altså mindre enn et døgn.

 

Jeg har oppdatert til 8.0.2 på både iPhone og iPad, og har ikke angret ett sekund. Alt fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Folk flest nevner 8.0.1 fadesen som en grunn til at folk vegrer seg for å oppdatere, men en annen grunn som kanskje er like stor er det faktum at folk ikke har plass til å oppdatere trådløst.

 

Apple har klart å rivløse iPhone fra å være avhenging av iTunes, og dette kombinert med at de har vært så jævlig gjerrige på lagringsplassen betyr at en hel skare med folk får notification om at det er iOS8 oppdatering klar, men at deres 16gb, eller enda værre, 8gb telefon trenger opptil 6gb plass for å oppdatere.

 

Tror ikke det er mange av de som bruker iPhonen sin til å ta bilder og video, som har 6gb ledig plass på en 16gb iPhone. Har sagt det før, og sier det igjen, Apple skyter seg selv i foten ved å fortsatt selge 16gb iPhones.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

1 og litt 2 : Her må jeg si meg uenig med deg , teknisk sett har Apple mer eller mindre holdt tritt eller vært noen steg bak konkurrentene på de fleste områdene som kvalitet på kameraet som brukes (optikk ,minnebrikke ) , hvor mye telefonen tåler i forhold til Nordisk klima ( + - temperatur , fuktighet , regnvær / holde telefonen under vann ) mens de på noen få områder har vært bedre (skjerm / responsivitet ) og har derfor ikke lenger i mine øyne den knallgode Hardwaren som var kjennetegnet for de første telefonene.

 

 

Her må jeg si meg uenig med deg. Når det gjelder kameraet på iPhone har det siden iPhone 4 kom vært av de aller beste. Kanskje ikke på foto, men på video-opptak som er viktig for meg er iPhone i særklasse best av alle med unntak av et par Nokia modeller. Iphone har nemlig fått til å lagre video raskt på det interne minnekortet slik at video i høy kvalitet ikke hakker eller lagger. På stort sett alle Androidmobiler ser du at kameraet eller minnebrikken egentlig ikke klarer å lagre fort nok, noe som fører til hakking og utydelige filmer.

 

Samt at iPhone også siden iPhone 4 har kunnet fokusere lynraskt og riktig i forhold til konkurrentene. Bare LG har tatt dette problemet alvorlig og implemetert en ny teknologi i sine LG G3 telefoner. Samsung Galaxy Alphaen min fokuserer i hytt og gevær stort sett hele tiden. Jeg vet stort sett aldri hva som er fokuset for telefonen min, og videoopptak blir aldri så flytende som da jeg hadde iPhone.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Her må jeg si meg uenig med deg. Når det gjelder kameraet på iPhone har det ALLTID vært av de aller beste.

 

Ville nok moderert den uttalelsen en smule. Vi som har hatt en av de to første iPhone-modellene vet utmerket godt at det ikke stemmer. Jeg har en 1. generasjon iPhone liggende i skuffen her, og den har ikke et kamera som var eller er verdt å skryte av sammenlignet med de beste kameratelefonene i 2007-2008. Men fra og med iPhone 4 og framover har Apple hevet seg og gjort mye riktig på kamerafronten, og iPhone 6 er definitivt i toppsjiktet.

Godt å se at Apple fortsatt er edruelige og ikke hopper på det meningsløse megapixelracet, men heller satser på å forbedre andre viktige aspekt i sine telefonkamera.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...