Gå til innhold

Nå vil ARM koble alt på Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anandtech har en fin og passe dyp artikkel om Cortex-M. Verd å lese! :)

 

Til tullekommentarene over her: sett dere inn i saken. Mikrokontrollere er ikke noe nytt. De har eksistert i minst et par tiår og produsert i milliarder av eksemplarer. De er altså rundt oss over alt allerede. Mikrokontrollere kan ikke kjøre vanlige OS. De må ha spesielle realtime-OS som er mye mindre enn vanlige OS. For eksempel er det mulig å kjøre mikrokontrollere uten ram og uten nevneverdig cache. Cortex-M støtter inntil 16 MB (ja megabyte) ram. Da må OSet være ganske lite.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg har problemer med å forstå er hvorfor alt mulig på død og liv skal være koblet på nett. Hva skal jeg med et kjøleskap oppkoblet mot nettet, for ikke å snakke om møbler, klær osv...

 

Disse it-folks prøver å lage produkter som du ikke vet at du trenger, så du får se hva du trenger når de forteller deg det. Jeg vet ikke selv heller da jeg enda ikke har blitt fortalt hva jeg ønsker. Jeg visste for eksempel ikke for 10 år siden at jeg trenger en smart-telefon, men det var det noen it-folk som visste. For 30 år siden visste jeg ikke at jeg trenger en PC heller, og for 200 år siden visste ingen at de trenger biler ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det jeg har problemer med å forstå er hvorfor alt mulig på død og liv skal være koblet på nett. Hva skal jeg med et kjøleskap oppkoblet mot nettet, for ikke å snakke om møbler, klær osv...

 

Disse it-folks prøver å lage produkter som du ikke vet at du trenger, så du får se hva du trenger når de forteller deg det. Jeg vet ikke selv heller da jeg enda ikke har blitt fortalt hva jeg ønsker. Jeg visste for eksempel ikke for 10 år siden at jeg trenger en smart-telefon, men det var det noen it-folk som visste. For 30 år siden visste jeg ikke at jeg trenger en PC heller, og for 200 år siden visste ingen at de trenger biler ...

Tja..... Komunikasjon og transport har vel folk til alle tider visst at man trenger men det er vel ikke helt det samme som at fryseboksen er på nett eller hva..?

Lenke til kommentar

 

 

Det jeg har problemer med å forstå er hvorfor alt mulig på død og liv skal være koblet på nett. Hva skal jeg med et kjøleskap oppkoblet mot nettet, for ikke å snakke om møbler, klær osv...

Disse it-folks prøver å lage produkter som du ikke vet at du trenger, så du får se hva du trenger når de forteller deg det. Jeg vet ikke selv heller da jeg enda ikke har blitt fortalt hva jeg ønsker. Jeg visste for eksempel ikke for 10 år siden at jeg trenger en smart-telefon, men det var det noen it-folk som visste. For 30 år siden visste jeg ikke at jeg trenger en PC heller, og for 200 år siden visste ingen at de trenger biler ...

Tja..... Komunikasjon og transport har vel folk til alle tider visst at man trenger men det er vel ikke helt det samme som at fryseboksen er på nett eller hva..?

 

Det jeg tenker også. Hvis jeg lurer på hva som er i fryseboksen foretrekker jeg å lukke den opp og se heller enn å sende den en forespørsel om innholdsfortegnelse på mail.

Lenke til kommentar

Dette er ikke egentlig noe voldsomt nytt eller revolusjonerende etter min mening. Jeg har drevet utvikling med mbed-plattformen siden 2010, og mange av mulighetene de lister opp er noe som har eksistert i lang tid.

 

ARMs sin mbed-plattform er litt som arduino. Mbed har vært en plattform for utvikling av alt mulig slags mikrokontroller-applikasjoner. De har hatt ett "plug'n'play" real-time OS nå en god stund allerede. Det nye her nå er vel at dette OSet skal få enda grundigere og lettere tilgjengelig støtte for forskjellige kommunikasjonsprotokoller, samt at de legger opp løsninger til serversiden av dette. Det vil rett og slett bli dritenkelt å koble mbed-mikrokontrollerne opp mot "nettskyen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anandtech har en fin og passe dyp artikkel om Cortex-M. Verd å lese! :)

 

Til tullekommentarene over her: sett dere inn i saken. Mikrokontrollere er ikke noe nytt. De har eksistert i minst et par tiår og produsert i milliarder av eksemplarer. De er altså rundt oss over alt allerede. Mikrokontrollere kan ikke kjøre vanlige OS. De må ha spesielle realtime-OS som er mye mindre enn vanlige OS. For eksempel er det mulig å kjøre mikrokontrollere uten ram og uten nevneverdig cache. Cortex-M støtter inntil 16 MB (ja megabyte) ram. Da må OSet være ganske lite.

 

Vel, kommentaren var ikke så tullete som du vil ha det til, ikke det at maskinene begynner å tenke selv og gjøre opprør, men hvis de er på internett vil mennesker på et eller annet vis sannsynligvis få tilgang til de før eller senere - en ondsinnet hackers ønskedrøm?

Lenke til kommentar

 

Anandtech har en fin og passe dyp artikkel om Cortex-M. Verd å lese! :)

 

Til tullekommentarene over her: sett dere inn i saken. Mikrokontrollere er ikke noe nytt. De har eksistert i minst et par tiår og produsert i milliarder av eksemplarer. De er altså rundt oss over alt allerede. Mikrokontrollere kan ikke kjøre vanlige OS. De må ha spesielle realtime-OS som er mye mindre en

 

Vel, kommentaren var ikke så tullete som du vil ha det til, ikke det at maskinene begynner å tenke selv og gjøre opprør, men hvis de er på internett vil mennesker på et eller annet vis sannsynligvis få tilgang til de før eller senere - en ondsinnet hackers ønskedrøm?

 

 

Ja og nei; når det er snakk om Internet of Things er det en betydelig sikkerhetsrisiko som må tas på alvor. Men problemet er kompetansen til dem som utvikler løsningen (dvs. ansvaret sitter hos gruppe mennesker som som regel går i slips). At det blir flere ting på internett ser ikke jeg på som et større problem enn det vi allerede har. (Se f.eks. på Null Ctrl-serien til Dagbladet.) Å begrense tilgangen til enhetene er fullt mulig å løse, eventuelt kan det gjøres vanskelig nok til at det er trygt.

 

Og igjen, det er et Cortex-M system det er snakk om. Mulighetene man får ved å skaffe seg tilgang er svært begrenset, og kan ikke sammenlignes med "generelle" operativsystem (Windows, *nix, Mac).

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det jeg har problemer med å forstå er hvorfor alt mulig på død og liv skal være koblet på nett. Hva skal jeg med et kjøleskap oppkoblet mot nettet, for ikke å snakke om møbler, klær osv...

Disse it-folks prøver å lage produkter som du ikke vet at du trenger, så du får se hva du trenger når de forteller deg det. Jeg vet ikke selv heller da jeg enda ikke har blitt fortalt hva jeg ønsker. Jeg visste for eksempel ikke for 10 år siden at jeg trenger en smart-telefon, men det var det noen it-folk som visste. For 30 år siden visste jeg ikke at jeg trenger en PC heller, og for 200 år siden visste ingen at de trenger biler ...
Tja..... Komunikasjon og transport har vel folk til alle tider visst at man trenger men det er vel ikke helt det samme som at fryseboksen er på nett eller hva..?

Det jeg tenker også. Hvis jeg lurer på hva som er i fryseboksen foretrekker jeg å lukke den opp og se heller enn å sende den en forespørsel om innholdsfortegnelse på mail.

Ikke alle har like god kontroll på hva de faktisk har i fryseren, og langt mindre når det ble lagt inn eller når det er på tide å få spist det. Selv kjøleskapet er det mange som har liten kontroll på.

 

Jeg ser for meg at når det er nært utgangstid for noe du har i fryseren eller kjøleskapet, kan smart programvare fortelle deg at den og den matvaren holder på å gå ut på dato (eller best før), og med utgangspunkt i hva du ellers har, kan foreslå en meny, og om nødvendig, be deg supplere med de ingrediensene du mangler.

 

Steika som du satte inn i ovnen før du dro, tines og stekes klar til du kommer hjem sammen med potetene og rotgrønnsakene, brødbakemaskinen har klart nybakt brød til du står opp om morgenen, og tv/radio/lydstreamingen starter å spille av når det er på tide og stå opp eller du kommer hjem, og huset går i dvale når du drar.

 

Oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel kan jo være kjekke å slå på så det er ferdig til du kommer hjem, så det bare er å ta ut, hive inn i skapene eller eventuelt flytte over til tørketrommel om det er 2 separate enheter.

 

Robostøvsugeren og robogressklipperen/robosnøfreseren (avhengig av årstid) har allerede gjort rent og klippet gresset/måket oppkjørselen for deg før du er kommet hjem eller måket oppkjørselen før du drar om morgenen om det har falt mye snø iløpet av natta..

 

Dog enig i at brødristeren, toasteren, kaffetrakteren (ok, den ser jeg at noen kan være uenig med meg i) og strykjernet er eksempler på enheter jeg ikke ser det aller største behovet for denne type smart-teknologi, slik jeg ser det.

 

Intet er kritisk eller på annen måte livsnødvendig, men er et fint alternativ til husroboten vi alle ønsker oss, er klar til å fylle alle disse alle disse behovene, og kanskje noen flere, jmf en helt annen diskusjon...

 

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg tenker også. Hvis jeg lurer på hva som er i fryseboksen foretrekker jeg å lukke den opp og se heller enn å sende den en forespørsel om innholdsfortegnelse på mail.

 

Så står du der på butikken og ser at X er på tilbud eller noe sånt og tenker "Hmm....har jeg det i frysern/kjøleskapet hjemme? Hvordan var det nå?" Kunne vært greit å ta fram mobilen da og dure i gang en app for å sjekke, eller hur?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...