Gå til innhold

GUIDE: Kom igang med 3D-skriving (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra artikel. :) Men dere glemte å nevne "Number of Shells"-instillingen. Den er viktig den også. Det er i hvor mange lag skriveren skal tegne omrisset av modellen før den begynner på fyllet. Altså hvor tykke veggene på modellen blir. Jo flere shells jo sterkere blir det, men med mer materialbruk.

Shell = veggtykkelsen på skallet rundt.
Infill = fyllet inne i modellen.
Her er et bilde av et print hvor printeren gikk tom for plast, så toppen mangler.
Du kan se at det er brukt 2 shells og 10% infill, som er standard instilling og nok for de fleste ting.
357m6hw.jpg
http://oi59.tinypic.com/357m6hw.jpg

Flere shells er veldig nyttig om du skal bearbeide modellen, da får du litt mer veggtykkelse å gå på om du trenger å pusse litt på noe som skal passe inn i noe men er litt for stort etc.

Som standard hos Makerbot så er det bikubestruktur på fyllet, men du kan også velge andre typer slik som lineært fyll om du vil knote litt med custom instillinger. Dette gjøres via å redigere og lagre en tekstfil. Du finner instillingene og forklaringer på de på sidene til Makerbot.

Endret av BlueShroom
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott artikkel:)

 

Sitter selv med en clone av makerbot, "flashforge creator dual extruder" fungerer meget bra men i dag støtte jeg på litt problemer. Skulle printe ut noe som nesten tok hele print flaten, problemet mitt er at jeg bruker ABS og det warper litt i kantene. Løsningen ble så å teste ut abs juice, abs plast løst opp i aceton og så påført printflaten i et tynt lag for å få bedre heft. Nå er jeg i 8 ende time av printet ca 45% ferdig med minimalt av warp. Ca 0,5mm warp helt i kanten. Før jeg brukte dette trikset fikk jeg warp på omlag 2-3mm bare etter 5% printing. Så det ser ut for at det var en god løsning så langt:) regner med 16-17 timer langt print på denne delen:) ganske bra stress test av printeren:) håper den holder ut:)

 

Gleder meg til neste printer artikkel:)

Lenke til kommentar

Det passer fint med slike artikler nå, på jobb bestilte vi nettopp den største MakerBot Z18.

Spent på om jeg klarer å unngå tabber når vi skal skrive ut større ting.

 

Sikkert en kjempe god skriver:) men tabber blir det helt sikkert;)

Mye å lære med denne hobbyen, jeg måtte avbryte printet mitt nå og heller gå i tenke boksen for å få mer fart på printinga, tok litt for lang tid med de instillingene jeg først satte opp:) plasten er ganske billig så det gjør ikke noe med litt svinn:)

Lenke til kommentar

For de av dere som er interesserte, kan dere ta en titt innom 3D print tråden her. Har selv hatt en 3D printer i snart 3 år nå. Venter på en ny 3D printer i posten. Ultimaker 2, som kan kjøpes fra www.ultimaker.com

 

 

.. Dette betyr at du kan laste ned og skrive ut alt mulig rart – for eksempel en ny lampeskjerm til stuelampa..

IKKE gjør dette på lamper som utgir varme..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...