Gå til innhold

Skyter ned TPB-gründerens forsvar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men... Om maskinen i første omgang ble hacket/fjernstyrt eller hva som helst, er det ikke like mulig at han som da tok over Gottfrids PC har plantet dette manuelle skriptet? Og bare fjernet evnt. andre bevis?? Hæææ???

 

Like mulig, men ikke like sannsynlig.

 

Dessuten - fester du lit til at en person med en datakompetanse på høyde med det Gottfrid Svartholm har, ikke evner å beskytte sin egen datamaskin mot slike angrep? Eller i det minste evner å oppdate plantede filer?

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

Dessuten - fester du lit til at en person med en datakompetanse på høyde med det Gottfrid Svartholm har, ikke evner å beskytte sin egen datamaskin mot slike angrep? Eller i det minste evner å oppdate plantede filer?

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

 

Jeg som privatperson fester ikke lit til at noen som helst grad av datakompetanse er så høy at man tilegner evne til å beskytte sin egen multipurpose datamaskin mot dyktige angrepere. Det krever uansett ikke bare evne, men innsats, og innsats kommer ikke automatisk selv om man har evne. Og selv innsats hjelper lite dersom det finnes ikke-publiserte utnyttede sikkerhetshull.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg som privatperson fester ikke lit til at noen som helst grad av datakompetanse er så høy at man tilegner evne til å beskytte sin egen multipurpose datamaskin mot dyktige angrepere. Det krever uansett ikke bare evne, men innsats, og innsats kommer ikke automatisk selv om man har evne. Og selv innsats hjelper lite dersom det finnes ikke-publiserte utnyttede sikkerhetshull.

 

Sant nok. Gitt store nok ressurser bak målrettede angrep må enhver gi tapt.

 

Men hvor sannsynlig er det at Gottfrid har vært offer for et slikt komplisert og påkostet angrep bare for å plante indisier på maskina hans, kontra at han faktisk selv har stått bak bruken av de nevnte verktøyene og scriptene?

 

Det å prøve å trenge inn i et nettverk og plante filer på en pc til en person som er kyndig i datasikkerhet, spesielt en som føler seg truet, er høyst risikabelt hvis målet er å sverte vedkommende. Det fins et utall måter å detektere og dokumentere innbrudd på, og noen av dem er så godt som umulig å fjerne sine spor fra.

 

For meg virker det som Gottfrid her har vært skjødesløs og blitt tatt på fersken, og prøver å redde skinnet med bortforklaringen som er eldre enn bøker - å skylde på en ikke navngitt person.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

Sant nok. Gitt store nok ressurser bak målrettede angrep må enhver gi tapt.

 

Men hvor sannsynlig er det at Gottfrid har vært offer for et slikt komplisert og påkostet angrep bare for å plante indisier på maskina hans, kontra at han faktisk selv har stått bak bruken av de nevnte verktøyene og scriptene?

 

 

 

Vi vet rettighetsbransjen har ressurser store nok til å gjøre et slik angrep.

 

Vi vet rettighetsbransjen har motivasjon stor nok til å gjøre et slikt angrep.

 

Vi vet rettighetsbransjen har tilknyttet seg datakompetanse i gråsonene, og har bl.a. drevet med forgiftning av søkemotorer (som Napster og Kazaa).

 

Vi vet rettighetsbransjen har erfaring med ulovlig skjult og usynlig programvare, som vi bl.a. så i rootkit-skandalen til Sony.

 

Vi vet han utgjør et attraktivt mål for hackere og anarkister, selv de som ikke er tilknyttet rettighetsbransjen.

 

Vi vet også at det er ikke funnet spor etter en slik inntrenging.

 

Jeg TROR ikke på at rettighetsbransjen vil synke så lavt som å fabrikere bevis.

 

Jeg hverken kan eller vil beregne en sannsynlighet for skyld. Magefølelsen min sier han er skyldig, men jeg vil slett ikke være så arrogant at jeg kan si om han er skyldig eller ikke uten å høre både aktoratets og forsvarers framstillinger.

 

Og selv da blir jeg nødt til å se forbi de mange tekniske unøyaktigheter og feil i aktoratets framstilling som nødvendigvis vil komme. Det har vi sett i de til dels hårreisende piratebay-sakene. Hvis aktor nok en gang gjør en dårlig jobb med å skille faktisk teknologi fra lobby-propaganda, og presser på et av disse feilaktige punktene, da forutser jeg at min og manges oppfattelse vil skyves et stykke over mot uskyldig.

 

Men du spurte om mål på sannsynlighet. Det kan jeg ikke gi. Det er hverken 0 eller 100%.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg som privatperson fester ikke lit til at noen som helst grad av datakompetanse er så høy at man tilegner evne til å beskytte sin egen multipurpose datamaskin mot dyktige angrepere. Det krever uansett ikke bare evne, men innsats, og innsats kommer ikke automatisk selv om man har evne. Og selv innsats hjelper lite dersom det finnes ikke-publiserte utnyttede sikkerhetshull.

 

Sant nok. Gitt store nok ressurser bak målrettede angrep må enhver gi tapt.

 

Men hvor sannsynlig er det at Gottfrid har vært offer for et slikt komplisert og påkostet angrep bare for å plante indisier på maskina hans, kontra at han faktisk selv har stått bak bruken av de nevnte verktøyene og scriptene?

 

Det å prøve å trenge inn i et nettverk og plante filer på en pc til en person som er kyndig i datasikkerhet, spesielt en som føler seg truet, er høyst risikabelt hvis målet er å sverte vedkommende. Det fins et utall måter å detektere og dokumentere innbrudd på, og noen av dem er så godt som umulig å fjerne sine spor fra.

 

For meg virker det som Gottfrid her har vært skjødesløs og blitt tatt på fersken, og prøver å redde skinnet med bortforklaringen som er eldre enn bøker - å skylde på en ikke navngitt person.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Det er faktisk svært sannsynlig at han kan ha blitt utsatt for et slikt angrep. Med tanke på hvor mye penger som er tapt pga. av det han har utviklet. Det er utrolig hvor langt folk er villig til å gå for å ta hevn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg som privatperson fester ikke lit til at noen som helst grad av datakompetanse er så høy at man tilegner evne til å beskytte sin egen multipurpose datamaskin mot dyktige angrepere. Det krever uansett ikke bare evne, men innsats, og innsats kommer ikke automatisk selv om man har evne. Og selv innsats hjelper lite dersom det finnes ikke-publiserte utnyttede sikkerhetshull.

Sant nok. Gitt store nok ressurser bak målrettede angrep må enhver gi tapt.

 

Men hvor sannsynlig er det at Gottfrid har vært offer for et slikt komplisert og påkostet angrep bare for å plante indisier på maskina hans, kontra at han faktisk selv har stått bak bruken av de nevnte verktøyene og scriptene?

 

Det å prøve å trenge inn i et nettverk og plante filer på en pc til en person som er kyndig i datasikkerhet, spesielt en som føler seg truet, er høyst risikabelt hvis målet er å sverte vedkommende. Det fins et utall måter å detektere og dokumentere innbrudd på, og noen av dem er så godt som umulig å fjerne sine spor fra.

 

For meg virker det som Gottfrid her har vært skjødesløs og blitt tatt på fersken, og prøver å redde skinnet med bortforklaringen som er eldre enn bøker - å skylde på en ikke navngitt person.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

 

 

 

Helt ærlig så vil jeg si at det er SVÆRT sannsynlig at Gottfrid er offer for en fiendtlig angrep av sin private datamaskin. I årevis har han pekt nese og hånflirt av Hollywood. Det i seg selv vil fort være grunn nok til at noen ønsker denne herremannen bak lås og slå.

 

Det er jo heller ikke til å stikke under en stol at de bransjene som virkelig har noe imot Gottfrid faktisk selv har drevet på med datakriminalitet. Og politiske pressmidler ikke ulikt 30 tallets mafiabander. Når Hollywood faktisk klarer å presse Russland til å endre sin grunnlov - ja da tror jeg virkelig de klarer å infisere en privat datamaskin om de så ønsker. Og vi husker vel alle Sonys rootkit? Eller hva med falske filere som faktisk lokker til seg mennesker for deretter å forsøke å anlegge sak? Den siste kanskje ikke direkte overtramp men farlig nært grensen for hva man skal tåle.

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...