Gå til innhold

Kjørte 800 Mbit/s gjennom vanlige kopperkabler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-271921

For sent og for lite er det noe som heter. I Norge er det ikke uvanlig med 500-1500 meter til sentral og det er ingen som helst mulighet for å oppnå slike hastigheter. Ulike teknologier med kobber har vært prøvd og til og med skrevet om, men ingen gidder å implementere de da vi nå har 4G og fiber, samt fiber by air teknologi. Når dette er sagt, så hadde det vært kult å blåst liv i det gamle kopper nettet, men som sagt tror jeg ordtaket for sent og for lite gjelder her dessverre. Fibernettet er noe vi har her og nå,og fiber by air begynner også å komme i Norge.

Lenke til kommentar

Ingen sier noe om priser, kan være det blir dyrere å oppgradere til G.fast- og FTTdp en det koster å bytte til fiber.

 

Men kan jo være bra teknologien kommer, men jeg tror også den kommer for sent.

Så er vel bare telenor kunder som drar nytte av dette siden telenor ikke akkurat er den finkeste fiberutbyggeren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bor rundt 3 km fra nærmeste sentral. Så jeg tror ikke denne teknologien har mye å tilby meg

 

Leste du artikkelen?

 

"Teknologien brukes til å sende signaler gjennom fiberoptiske kabler frem til telefonmaster eller andre tilknytningspunkter som ligger nærme hus, for deretter å kjøre signalene gjennom tradisjonelle kopperkabler resten av veien."

 

Dvs. at avstanden til nærmeste sentral ikke har påvirkning, iom. at det kjøres fiber til en box/mast i nærheten av deg, og kobber (som allerede er montoert) derfra og inn i huset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er 66 meter eller noe ikke er så mye, så når det først blir noe er vel ikke prisen å legge fiber det siste stykket så veldig mye, handler vel heller om folk ikke vil grave i egen hage eller hus eller borre fiber i veggen.

 

Går vel ut i fra DSLAM må byttes ut i gaten, så ja i praksis kunne man valgt Docsis 3.1 eller fiber istedenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så omsatt til "real world conditions", hvor lang er en ledning, egentlig? Er det 19 meter som er fasiten, eller fins det variasjoner? Hmm dette trenger vi en kommisjon til å finne ut av. Vi kan slå den sammen med jernbaneverkets, for her er vi kanskje på sporet av noe. :sleep:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For sent og for lite er det noe som heter. I Norge er det ikke uvanlig med 500-1500 meter til sentral og det er ingen som helst mulighet for å oppnå slike hastigheter. Ulike teknologier med kobber har vært prøvd og til og med skrevet om, men ingen gidder å implementere de da vi nå har 4G og fiber, samt fiber by air teknologi. Når dette er sagt, så hadde det vært kult å blåst liv i det gamle kopper nettet, men som sagt tror jeg ordtaket for sent og for lite gjelder her dessverre. Fibernettet er noe vi har her og nå,og fiber by air begynner også å komme i Norge.

 

Elektroner og photoner. Måler seg ikke, nei. Dette systemet er ikke laget for norge. Dette er ment for amrikanere med dårlig infrastruktur.

Lenke til kommentar

Problemet er 66 meter eller noe ikke er så mye, så når det først blir noe er vel ikke prisen å legge fiber det siste stykket så veldig mye, handler vel heller om folk ikke vil grave i egen hage eller hus eller borre fiber i veggen.

 

Går vel ut i fra DSLAM må byttes ut i gaten, så ja i praksis kunne man valgt Docsis 3.1 eller fiber istedenfor.

 

lol. docsis. æsj! hvorfor bytte til et annet type kobber.

den skal klare 250m med 150mbit.

Lenke til kommentar

 

Bor rundt 3 km fra nærmeste sentral. Så jeg tror ikke denne teknologien har mye å tilby meg

Leste du artikkelen?

 

"Teknologien brukes til å sende signaler gjennom fiberoptiske kabler frem til telefonmaster eller andre tilknytningspunkter som ligger nærme hus, for deretter å kjøre signalene gjennom tradisjonelle kopperkabler resten av veien."

 

Dvs. at avstanden til nærmeste sentral ikke har påvirkning, iom. at det kjøres fiber til en box/mast i nærheten av deg, og kobber (som allerede er montoert) derfra og inn i huset.

 

 

Joa, men er det så mye vits? Hvor mye koster det å legge fiber de siste 19 meterene?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Bor rundt 3 km fra nærmeste sentral. Så jeg tror ikke denne teknologien har mye å tilby meg

Leste du artikkelen?

 

"Teknologien brukes til å sende signaler gjennom fiberoptiske kabler frem til telefonmaster eller andre tilknytningspunkter som ligger nærme hus, for deretter å kjøre signalene gjennom tradisjonelle kopperkabler resten av veien."

 

Dvs. at avstanden til nærmeste sentral ikke har påvirkning, iom. at det kjøres fiber til en box/mast i nærheten av deg, og kobber (som allerede er montoert) derfra og inn i huset.

Joa, men er det så mye vits? Hvor mye koster det å legge fiber de siste 19 meterene?

 

AtW

Mye mer enn hva den "ordinære bruker" ønsker å betale....

Lenke til kommentar

Regner man ikke med ca 500 kr per meter for MICROTRENCHING, fort det dobbelte om man må grave?

så dermed blir minste pris for 19 meter ca 10 000 kr.

 

Nå regner jeg ikke med utstyr som fiberkabel og slike ting, graver man selv på egen tomt blir det nok billigere.

 

500 kr meteren? Jeg synes det høres mye ut, to polakker gjorde dette på svært kort tid over vår hage. Og å ha utstyr oppe i telefon-pålen er heller ikke gratis. Er det mast kan man vel også legge fiberen langs med telekabelen?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Skal vi si "utrolig, eller skal vi heller si "det var på tide" ?

 

 

 

Uansett viser forsøket imidlertid at det er fullt mulig å oppnå høye overføringshastigheter uten at man trenger å legge fiberoptiske kabler helt frem til huset, noe som både er en dyr og tidkrevende prosess.

 

Her er det selvfølgelig en fordel å hente, men fiberen må likevel "ned" i gatene et sted nær huset. Da er det jammen ikke mye som skal til før huseier har fått fiberen helt inn i husveggen.

 

Selvfølgelig krever det litt mer samarbeid, men det er absolutt å foretrekke, som med eksempelvis Altibox. Der man selv kan stå for graving, også har man fiber fra endepunkt til endepunkt.

Lenke til kommentar

500 kr/m for microtrenching/slissing høres ut som en fingeren i lufta-anslag for større offentlige prosjekter med ørten husstander, slissing i offentlig vei med sperring/omdirigering, kontroll mot diverse registere over kabler og rør, prosjektering, opprigging, nedrigging, etterfylling av slissen, matpauser, leie av sag, og diverse diverse.

 

Å legge 19 meter kabel gjennom egen hage kan sikkert gjøres både mye dyrere og billigere, alt etter hva man velger. Skulle jeg gjort det ville jeg enten brukt noen ettermiddagstimer og gravd selv for hånd en smal grøft med ca 20-30 cm dybde til 0 kr/t eller leid inn en polakk til å gjøre det samme for en tusenlapp eller to. Altså 50-100 kr/m. En god kobberkabel og trekkerør koster til sammen kanskje 50 kr/m. Tilkobling i begge ender lar jeg en elektriker gjøre. Det er fort gjort så en tusenlapp bør holde i lange baner. Innkjøp av kabel og trekkerør hadde jeg også gjort selv til 0 kr/t. Jeg hadde selvsagt sjekket med kabeleiere, vann og avløp-tegninger etc før graving, også for 0 kr/t. Gjengraving er fort gjort. Totalprisen ville blitt langt lavere enn 500 kr/m, men da regner jeg altså 0 kr/t for et par kvelders egeninnsats.

 

G: Egennavn trenger ikke følge vanlige staveregler. Har forresten navnet Kopervik noe med metallet kobber å gjøre?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...