Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte akkurat til å opprette en dikusjonstråd for nye Windows, men Mykhen er alltid i forveien!
Håper vi kan beholde denne tråden for diskusjoner om nye Windows 10...


anyhow, copy-pasta fra et Microsoft Partner-only dokument ang Key Features

  • Expanded Start Menu: The familiar Start menu is back providing quick one-click access to the functions and files that people use most, and includes a new space to personalize with favorite apps, programs, people, and websites.
  • Apps run in a window: Apps from the Windows Store now open in the same format that desktop programs do. They can be resized and moved around, and have title bars at the top allowing for maximize, minimize, and close with a click.
  • Snap Enhancements: Working in multiple apps at once is easier and more intuitive with snap improvements. Have up to four apps snapped on the same screen with a new quadrant layout. Windows will also show other apps and programs running for additional snapping and even make smart suggestions on filling available screen space with other open apps.
  • New Task View Button: The new task view button on the task bar enables one view for all open apps and files allowing for quick-switching, and one-touch access to any desktops created.
  • Virtual Desktop: Instead of too many apps and files overlapping on a single desktop, its easy to create and switch between distinct Enterprise Specific Features: Windows 10 will include features designed for businesses, including ones specifically to address their need for improved security and management

 

Enterprise features forsetter...

  • In Windows 10 we are working to create user identities for accessing devices, apps and sites that improve resistance to breach, theft or phishing.
  • With Windows 10 we are able to provide an additional layer of protection using containers and data separation at the application and file level – enabling protection that follows the data wherever it goes.
  • Windows 10 also provides organizations with tools to deliver more secure and more controlled VPN access.
  • We are aiming to reduce the need for the time-consuming and costly wipe and reload approach to OS deployment.
  • With Windows 10, we will extend built-in mobile device management (MDM) capabilities to embrace new mobile-first, cloud-first scenarios and bring MDM capabilities to traditional laptops and desktops.
  • We’re also planning for the new, unified app store to allow for volume app purchases based on existing organizational identity, flexible distribution and the ability for organizations to reclaim or re-use licenses.
Q&A:

Q: When will the next version of Windows be made generally available?
We look forward to the next version of Windows being generally available over the summer of 2015
Q: Why did you choose the name Windows 10?
Windows 10 carries Windows forward into a new way of doing things. It is not an incremental change, but a new Windows that will empower the next billion users
Q: Will Windows 10 be available for free to existing customers?
Microsoft has not shared any information about pricing at this time.
Q: What are the system requirements for the Windows 10 Technical Preview?
If you want to test the Windows 10 Technical Preview on your PC, here’s what it takes:
  • Processor: 1 gigahertz (GHz) or faster
  • RAM: 1 gigabyte (GB)
  • Free hard disk space: 16 GB
  • Graphics card: Microsoft DirectX 9 graphics device with WDDM driver
  • A Microsoft account and Internet access
The Windows 10 Technical Preview can be installed on PCs meeting system requirements running Windows 7 or newer.
Q: Can I install the Windows 10 Tech Preview on a small form factor Windows tablet or a Windows Phone?
The Technical Preview is designed specifically for x86 based systems and is optimized for non-touch, mouse and keyboard driven systems. Windows on ARM-based processors continues to be an important element of our strategy for phones and tablets, and we’ll have more to share on the Windows experience for mobile devices at a later date.

 

 

PS, Windows 10 :tease:

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

For de av dere som bruker VirtualBox til å teste Windows 10 og ikke får installert Vbox Additions.
Du kan bruke /force på VBoxWindowsAdditions.exe fra kommandolinjen:

VBoxWindowsAdditions.exe /force

Eventuelt, sette compatibility til Windows 8.

Lenke til kommentar

Da har jeg testet noen timer i VMware Player.

 

Min virtuelle maskin har fått dedikert 2 x CPU-kjerner og 2GB RAM. Kjører fra SSD, så ytelsen er god. Det er en stasjonær maskin jeg bygget selv sommeren 2011. Så det er Intel Core i5 "Sandy Bridge".

 

Installasjonen gikk raskt, enda færre steg enn Windows 8. Men det var sikkert fordi jeg logget inn med min Microsoft-konto med en gang. Det kom nemlig ingen spørsmål om valg av fargetema og maskinnavn.

 

Førsteinntrykket er at dette er en forbedret Windows 8 med noen nye funksjoner. Jeg er klar over at flere funksjoner vil komme ila. av beta-perioden.

 

Jeg har brukt Windows 8 siden beta-en og har vært/er fornøyd. Har brukt Windows 8/8.1 på samme måte som jeg har brukt Windows 7 egentlig. Med Windows 10 bruker jeg nå Metro-appene mer aktivt, siden de nå kjører som "vanlige vinduer". Bla.a Mail (med min Outlook.com-konto) og Facebook "appene" er enkle og oversiktlige.

 

Jeg har egentlig ikke savnet Start-menyen, men har heller ikke noe imot den nye. Føles som Windows Phone er smeltet sammen med Windows 7 sin Start-meny. Med samme type fliser og mulighet for plassering og størrelse av disse.

 

Flere "desktop-er" er ikke noe jeg finner fornuftig bruk av for min egen del.

 

Konklusjonen er at Windows 10 er mer av det samme, som ikke nødvendigvis er negativt. Iaf. ikke for meg.

Lenke til kommentar

I tilfelle noen lurer på hvorfor ikke Windows 8 tok helt av slik det skulle:

 

 

Og, selvfølgelig. Jeg glemte nesten denne:

 

Solid rumour going round that MS skipped Windows 9 because of the volume of code abusing osName.startsWith("Windows 9") to cover the 95/98 cases.

https://searchcode.com/?q=if%28version%2Cstartswith%28%22windows+9%22%29

Endret av vonfaff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

IE12 er visstnok ikke klar, ikke en gang i beta, så kommer senere. Samme med DirectX 12. Og en rekke funksjoner som vi ikke vet om enda...

 

Technical Preview vil oppdateres fortløpende fram til lansering. Man godtar dette når man deltar i "Windows Insider Program". Man kan faktisk ikke skru av Windows Update...

Lenke til kommentar

Ser at det foreløpig ikke er noen ny visual style (eller "theme") i W10. Håper dette er noe som kommer etterhvert, for nåværende er virkelig ikke pen. Har vel alltid kommet ny i forbindelse med tidligere lanseringer?

 

Technical Preview vil oppdateres fortløpende fram til lansering. Man godtar dette når man deltar i "Windows Insider Program". Man kan faktisk ikke skru av Windows Update...

 

Dette betyr at nåværende versjon oppdateres med nye funksjoner frem til release, slik at man slipper å reinstallere med nye builds? Ingen Consumer Preview og Developer Preview denne gangen? Alt skjer automatisk via Windows Update?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

En ting må jeg si, Windows 10 Preview virker veldig kjapp. Har satt den opp via vmware workstation på en av serverne mine, der har den en dedikert SSD disk (Samsung 840 EVO) og 4 GB med RAM.

Jeg har installert Office 2013, og det er her jeg virkelig ser at det går kjapt.

Merker det også på andre programmer, at de starter kjapt som fy.

 

Bruker en virtuell pc med Windows Server 2012, dedikert OCZ Agility 3 SSD og 10 GB RAM og det funker ikke like raskt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke logget inn med Microsoft-konto på min technical preview og har heller ikke meldt meg på noe slags insider program. Er det slik at jeg fortsatt for løpende oppdateringer fra Microsoft etterhvert som de forbedrer Windows 10?

 

Selv forstår jeg ikke hvordan du kunne ungå å ikke bruke microsoft epost konto for windows 10.

Selv prøvde jeg å ungå det, men var ikke noe alternativ for technet versjonene av windows 10 Enterprise.

Angående oppdateringer, så er det fint lite for øyeblikket, så tviler på du kan unslippe reinstallasjon av Windows 10 Release Preview eller hva RC versjonen heter.

 

Edit leser:

 

http://www.itavisen.no/nyheter/hemmelig-windows-10-funksjon-avsl%C3%B8rt-285401

Er du kjent med hvordan registreret fungerer kan du jo åpne opp for funksjonen allerede nå (men vi tipper det er en fordel å melde seg inn i Windows Insider-programmet først).

Det du må gjøre er å legge til to nye DWORD («ThresholdInternal» og «ThresholdOptedIn» - begge skal merkes med 1) til register-banen «HKLM/SOFTWARE/Microsoft/WindowsSelfHost/Applicability».

Men har selv ikke testet dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Selv forstår jeg ikke hvordan du kunne ungå å ikke bruke microsoft epost konto for windows 10.

Selv prøvde jeg å ungå det, men var ikke noe alternativ for technet versjonene av windows 10 Enterprise.

Angående oppdateringer, så er det fint lite for øyeblikket, så tviler på du kan unslippe reinstallasjon av Windows 10 Release Preview eller hva RC versjonen heter.

 

 

Jeg bruker heller ikke Microsoft konto på min Windows 10 T.P utgave lastet ned fra insider.windows.com.

Men så bruker jeg ikke Enterprise versjonen, fordi det ikke er den versjonen jeg kommer til å bruke til vanlig når den blir lansert.

Lenke til kommentar

For å unngå en MS konto, må du ved installasjon først velge å lage "ny MS konto",

der får du en mulighet til å velge lokal brukerkonto ;-)

 

Dette er testet ut på Enterprise, da den er eneste utgave som støtter NFS klient.

 

 

 

Edit:

Mener å huske at dette valget var lettere å finne ved installasjon av 8.x

dersom maskinen ikke var tilkoblet nett ved installasjon ?

Kan være verdt å prøve.

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Får ikke innstallert Lan driver. Når jeg starter innstalleringen begynner den å kjøre.

deretter kommer det. Ingen Intel produkt er å finne Husker ikke helt ordlyden. (engelsk)

har Asus Z97 Ranger Hovedkort.

Kjører dualboot med. W- 8.1 Der var det ingen problem å innstallere lan driver.

Har vært inne på sidene til Asus å lastet ned siste driveren men samme feilen dukker opp da også.

Lenke til kommentar

Da er det fare for at Win10 ikke støtter LAN kortet ditt akkurat nå. Det er jo i denne fasen hardware produsentene skal lage drivere til det ferdige produktet. Vil jo tro de færreste har begynt på dette arbeidet, og i alle fall ikke har ferdige drivere.

Ofte er det jo problemer med enkelte drivere i ca ett år etter en ny lansering (altså den ferdige lanseringen i slutten av 2015). Og noen produsenter lager bare aldri noen oppdatert driver til det nye operativsystemet.

Lenke til kommentar

Da er det fare for at Win10 ikke støtter LAN kortet ditt akkurat nå. Det er jo i denne fasen hardware produsentene skal lage drivere til det ferdige produktet. Vil jo tro de færreste har begynt på dette arbeidet, og i alle fall ikke har ferdige drivere.

Ofte er det jo problemer med enkelte drivere i ca ett år etter en ny lansering (altså den ferdige lanseringen i slutten av 2015). Og noen produsenter lager bare aldri noen oppdatert driver til det nye operativsystemet.

Takk for svar. Får være tålmodig og vente litt. Skulle jo tro at Asus med såpass stor markedsandel vil komme med en driver. Eller er det jeg som tenker bakvendt nå? Ofte pleier jo driverne til eldre Windows versjoner å virke på nyere..

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...