Gå til innhold

TEST: Samsung Galaxy Alpha


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hatt denne noen dager nå, og er sålangt kjempefornøyd. Størrelsen er perfekt, skjermen er fantastisk og den er kjapp og responsiv. Batteriet kunne med hell vært større, men det holder fint en dag med ganske aktiv bruk av spill, datatrafikk og skjermtid.

 

Jeg har dog problemer med at lyset i touch-tastene (tilbake- og app-knappen) sluttet ganske fort å fungere, samt at autojusteringen av lysstyrke på skjermen bare fungerer iblandt. Jeg vet ikke om det er en feil med min telefon, eller om det er en softwarebug. Det er dog ikke et stort nok irritasjonsmoment til at jeg gidder å sende den på service i flere uker for å få det fikset, så jeg har bare tatt en sjans på at det er en softwarebug (tror kanskje det har skjedd etter en programvareoppdatering) og at det løser seg etterhvert.

 

Alt i alt en telefon som kan anbefales. En litt bedre iPhone for en litt lavere pris :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jimster: hvorfor det? Fin mellomklassemobil med litt stiv pris.

 

Fordi det er en gjenganger på iPhone 6 testene: Ikke full HP oppløsning, ikke minnekort, ikke vanntett, ikke??"ett eller annet specs relatert".

 

Samsung med sitt grensersnitt oppå Android, og Apple med sitt OS leverer telefonen som en "pakkeløsning". Personlig mener jeg at det er brukeropplevelsen som sluttprodukt som teller mest, og ikke tall på papir.

 

Når jeg rooter min LG G2, kjører CM11 og gud-vet-hva, så blir det kanskje litt annerledes. Kanskje blir det to forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Og til info, iPhone 6 har mindre batteri enn Alpha, så ville ikke sagt Alpha har mindre batteri enn topp modeller. ;) (1810mAh vs 1860mAh)

 

Tja, batteristørrelse har vel ikke så fryktelig mye å si? Batteriet må sees opp imot strømstyringen og strømeffektiviteten til operativsystemet og programvaren som skal kjøres og her har vel Android stortsett gjort det dårligst av samtlige? Ref batteritiden på HTC One (M8) så fort den ble levert med Windows Phone sammenlignet med Android osv.. Så det kan jo kanskje være at de vurderer det sånn at 1810 mAh holder iforhold til strømkravet til iOS, men at 1860 mAh blir litt skralt til Android?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jimster: hvorfor det? Fin mellomklassemobil med litt stiv pris.

 

 

Denne er vel faktisk ikke så veldig "mellomklasse" når alt kommer til stykke, ytelsetestene viser jo at Exynos SoC'en biter ganske så gått ifra seg og står vel strengtatt ikke så voldsomt tilbake fra de øvrige toppmodellene på markedet. Ulempen med Exynos er jo lunken støtte fra XDA og tredjepart.

 

Hva spesifikt er det som definerer denne som en "mellomklasse" mobiltelefon egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermstørrelse definerer vel mer kategori; mobil eller phablet, og ikke hvorvidt en telefon er "mellomklasse" eller ikke. Skjermoppløsningsdiskusjonen orker jeg ikke å belage meg ut på enda engang, men her er det vel kanskje til og med pentile på 720P? Det blir fort litt vel skralt.. Ellers så syntes jeg ikke skjermoppløsning har så mye å si her, eller skal ha store betydningen for om en mobil er å definere som toppklasse eller mellomklasse så lenge vi snakker en PPI på over 300.

 

Men det kan jo virke som om Samsung har spart på kameramodulen og det meste på denne modellen sammenlignet med Galaxy S og Note serien så da blir det jo fort å se på som mellomklasse, jeg er er forsåvidt enig i det. Prislappen tilsier jo dog noe litt annet.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

 

Alt i alt en telefon som kan anbefales. En litt bedre iPhone for en litt lavere pris :)

 

Flåsete kommentar.. Hva spesifikt får deg til å mene dette? På hvilket grunnlag? Alt er naturligvis subjektivt osv, men er jo greit å faktisk legge frem hvorfor og hvordan du kommer frem til denne konklusjonen.

Flåsete av deg å skrive "Flåsete kommentar".. Hva spesifikt får deg til å mene dette? På hvilket grunnlag? Alt er naturligvis subjektivt osv, men er jo greit å faktisk legge frem hvorfor og hvordan du kommer frem til denne konklusjonen.

 

Jeg trengte ikke noe mer utdyping enn det han skrev over anbefalingen jeg. Skjønte godt hva han mente :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Alt i alt en telefon som kan anbefales. En litt bedre iPhone for en litt lavere pris :)

 

Flåsete kommentar.. Hva spesifikt får deg til å mene dette? På hvilket grunnlag? Alt er naturligvis subjektivt osv, men er jo greit å faktisk legge frem hvorfor og hvordan du kommer frem til denne konklusjonen.

Skal ikke mye til for å lage en mobil som er bedre enn en iPhone (utelukker design, så lenge den ikke kan bøyes) ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det jeg liker best med Android er alle de praktiske men ofte mest teoretiske mulighetene med ting og tang man kan gjøre og justere på.

 

Det jeg liker med iPhone og iOS er kvalitetsfølelsen og bruksflyten i det jeg faktisk bruker telefonen til i det daglige, alene og sammens med det jeg har øvrig av digitale dingser.

 

For meg lever ikke Samsung den pakken, men jeg registrer at de muligens nærmer seg noe med Alpha da formatet ser bra ut. Ganske sikker på at Sony Z3 Compact vil være et bedre valg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...