Gå til innhold

Stopper kundeflukt med Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor betale 100 kr for en pakke med 10 produkter når man bare trenger 3 av produktene og kan betale 30 kr i stedet for? Poenget mitt er at pakkeløsninger bare er en måte å prakke på folk produkter man ikke ville kjøpt separat. Prissettingen er selvsagt kunstig så man skal få inntrykk av at pakkeløsningen er et godt kjøp. For eksempel at man betaler 100 kr for en pakke i stedet for kunstig høye 50 kr per produkt i pakken. Trikset er altså å sette prisen på de separate produktene kunstig høyt, ikke å sette pakkeprisen kunstig lavt. Dette holder kunstig oppe en del produkter som ikke ville overlevd i et fritt marked. Kostnaden av den kunstige "subsidieringen" av ikke konkurransedyktige produkter er det forbrukerne som betaler. Per person og per måned eller dag utgjør det kanskje ikke så mye, men det gjør heller de fleste andre ting vi kjøper i hverdagen. I sum per år og for eksempel for den norske befolkning samlet, blir det svimlende beløper. Millioner som går til leverandører av pakkeløsninger og enkeltprodukter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Må ikke en bedrift som selger til privatmarkedet ha butikker da? Er det ikke å skyte seg selv i foten å legge en del butikker ned, eller her innrømmer man at man har tapt?

 

Nylig kom nyheten om at Telenor stenger 13 av sine danske butikker, og at 70 ansatte mister jobben.

 

Nå har de jo en viss dekning i store el-kjeder, men er det nok? Burde ikke en pengesterk aktør som Telenor satset en del midler på å gjøre seg mer ettertraktet også ute i butikker? Man ser jo suksessen med Apple og sine i-produkter ute i butikk. Man ser at Samsung haler innpå ved å kopiere denne trenden.

 

Dette fungerer selvfølgelig som en vinn-vinn situasjon både for butikkene disse merkevare-øyene er plassert i og for produsenten. Telenor må altså utvikle et bedre produkt for å ha samme suksess. Just my 3 cents.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor betale 100 kr for en pakke med 10 produkter når man bare trenger 3 av produktene og kan betale 30 kr i stedet for? Poenget mitt er at pakkeløsninger bare er en måte å prakke på folk produkter man ikke ville kjøpt separat. Prissettingen er selvsagt kunstig så man skal få inntrykk av at pakkeløsningen er et godt kjøp. For eksempel at man betaler 100 kr for en pakke i stedet for kunstig høye 50 kr per produkt i pakken. Trikset er altså å sette prisen på de separate produktene kunstig høyt, ikke å sette pakkeprisen kunstig lavt. Dette holder kunstig oppe en del produkter som ikke ville overlevd i et fritt marked. Kostnaden av den kunstige "subsidieringen" av ikke konkurransedyktige produkter er det forbrukerne som betaler. Per person og per måned eller dag utgjør det kanskje ikke så mye, men det gjør heller de fleste andre ting vi kjøper i hverdagen. I sum per år og for eksempel for den norske befolkning samlet, blir det svimlende beløper. Millioner som går til leverandører av pakkeløsninger og enkeltprodukter.

 

Nja. Kommer jo helt an på hvor billig pakken er og forblir.

 

Selvsagt kan mersalgsbiten gå utover kunder som du beskriver, som kjøper mer enn de egentlig trenger. Men, jeg tror ikke kundene er helt dumme de heller, så prisnivået vil vel innjustere seg etterhvert tenker jeg.

 

Det er vel alvorligere for la oss si Spotify eller kinoene eller hva det måtte være som bundles sammen med telefoniabonnementet. Fordi de kommer seg inn i et marked som kanskje kun eksisterer der pga. teleoperatøren. Selvsagt kan dette være en øyeåpner for et godt produkt, men da bør produktet være godt også.

 

kinotirsdag eller hva det kalles må man vel kalle for "flytevest" for et døende kinomarked som stadig må sette kinobillettene alt for høyt for å klamre seg fast. Men, vil kinoene overleve !?

Endret av G
Lenke til kommentar

? I Danmark leverer alle de store mobiloperatørene en form for musikk-streaming. Vi har Spotify, Telenor har Wimp og TDC har sin egen løsning, sier Gudbrandsen til Tek.no.

 

Var det ikke TDC som kjøpte GET? Håper inderlig ikke dette medfører at get's utmerkede fremtidsmuligheter i getbox 2 kommer til å få en proprietær jallaløsning istedet for spotify integrert.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor betale 100 kr for en pakke med 10 produkter når man bare trenger 3 av produktene og kan betale 30 kr i stedet for? Poenget mitt er at pakkeløsninger bare er en måte å prakke på folk produkter man ikke ville kjøpt separat. Prissettingen er selvsagt kunstig så man skal få inntrykk av at pakkeløsningen er et godt kjøp. For eksempel at man betaler 100 kr for en pakke i stedet for kunstig høye 50 kr per produkt i pakken. Trikset er altså å sette prisen på de separate produktene kunstig høyt, ikke å sette pakkeprisen kunstig lavt. Dette holder kunstig oppe en del produkter som ikke ville overlevd i et fritt marked. Kostnaden av den kunstige "subsidieringen" av ikke konkurransedyktige produkter er det forbrukerne som betaler. Per person og per måned eller dag utgjør det kanskje ikke så mye, men det gjør heller de fleste andre ting vi kjøper i hverdagen. I sum per år og for eksempel for den norske befolkning samlet, blir det svimlende beløper. Millioner som går til leverandører av pakkeløsninger og enkeltprodukte

Tja det funker jo som fy for noen av oss som faktisk har behov for det. :) Og SÅ mange produkter trenger du virkelig ikke å trenge for at du kan spare grovt med penger.

 

f.eks:

For 7800kr totalt på et år hos telenor fikk jeg:

- Samsung GS5 (verdi 5000kr)

- WIMP i 1,5 år (kunne si opp spotify og spare 1188kr i løpet av et år)

- 6GB + 4G + SMS/Ringing (verdi 4788kr)

Totalt verdi for det året: 10976,-kr

 

Jeg får med en del annet som skytjenester osv.. som jeg ikke trenger, så her er det kun det nødvendige jeg snakker om. Og selv med basic-produktene så kunne jeg spare en del.

 

Som så mange andre så har målet vært å spare penger. Hadde på den tiden fortsatt en Samsung GS2. Men måtte jo alikevell ut med Penger for mobil abb. + Spotify, så betalte fra før av ca. 6000kr året. (egentlig litt mer da jeg tidligere hadde forsikring)

 

Kort sagt: For 1800kr ekstra, så kunne jeg få meg en Samsung S5, som var ferdig nedbetalt om et år, og sannsynligvis verdt mer enn dette på bruktmarkedet. (ergo - more or less gratis telefon et år)

 

Selvsagt, kunne sikkert valgt andre rimeligere operatører når jeg uansett ikke hadde støtte for HDvoice, 4G etc... i utgangspunktet, og det var jo også derfor jeg vurderte å bytte (og derfor jeg gjorde grundig research). Men grunnet slike gode pakketilbudet så ble det telenor videre.

 

Billigselskapene hadde ikke sjans på et tilsvarende tilbud, og passet nok bedre for de som allerede har mobil, og netcom med omtrent samme tilbud tapte kun pga. 300kr differanse, og dårlig dekning hos meg.

 

Eneste to produktene du egentlig trenger for å spare svært gode penger er at du trenger å bruke minst 1GB data i måneden og en ny mobiltelefon. Selv om det blir ekstra gunstig om du uansett bruker musikk-strømming.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...