Gå til innhold

INTERVJU: Frodes arbeid lar deg endelig kaste ut Java fra nettbanken din (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har 20sp i Java jeg tok på universitetet som en del av min bachelorgrad - jeg forstår virkelig ikke hvorfor i all verden vi bruker java til ting som bankID.

 

Den gangen de først begynte å planlegge det var det muligens vanskeligere å få trygt kryptert og autentisert kommunikasjon i nettlesere, og å sikre mot XSS og sånt? Litt usikker på når de begynte å arbeide med bankID og hvordan det stod til med sikkerhet i nettlesere den gangen, men det kan være de syntes det var tryggere å gjøre det "for hånd" i en applet. Det er helt klart bedre å bare gjøre det i nettleseren i dag, men jeg er ikke sikker på om det alltid var tilfelle.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Jeg _nekter_ å tro at mange bruker IE9. XP støtter max IE8. Vista støtter max IE9, men ingen bruker Vista. Mange bruker XP, logisk sett skulle man støttet IE8. Windows 7 ble releaset med IE8. Har du ikke hatt en oppdatering siden installasjon har du fortsatt IE8. Har du automatisk oppdatering (som er standard) har du IE11. Konsklusjon: IE9 er den eneste versjonen jeg _ikke_ villa ha støttet.

Lenke til kommentar

Jeg _nekter_ å tro at mange bruker IE9. XP støtter max IE8. Vista støtter max IE9, men ingen bruker Vista. Mange bruker XP, logisk sett skulle man støttet IE8. Windows 7 ble releaset med IE8. Har du ikke hatt en oppdatering siden installasjon har du fortsatt IE8. Har du automatisk oppdatering (som er standard) har du IE11. Konsklusjon: IE9 er den eneste versjonen jeg _ikke_ villa ha støttet.

 

Å kreve IE 10 (eller 11) eller nyere for å bruke BankID 2.0 er vel et godt incentiv for å oppgradere nettleseren. Win-win; du får brukt de ønskede webstandardene og de blir kvitt en gammel og problematisk nettleser.

Burde ikke være noen grunn til å bruke masse ressurser på å vedlikeholde gamle nettlesere. De er også i seg selv en sikkerhetsrisiko.

Lenke til kommentar

Jeg _nekter_ å tro at mange bruker IE9. XP støtter max IE8. Vista støtter max IE9, men ingen bruker Vista. Mange bruker XP, logisk sett skulle man støttet IE8. Windows 7 ble releaset med IE8. Har du ikke hatt en oppdatering siden installasjon har du fortsatt IE8. Har du automatisk oppdatering (som er standard) har du IE11. Konsklusjon: IE9 er den eneste versjonen jeg _ikke_ villa ha støttet.

 

Det har ikke noe å si hvor mange som bruker IE9 men hvilke funksjoner/standarder nettleseren støtter. IE9 er den første versjonen av IE som følger webstandarderene godt nok til å brukes med BankID 2.0.

Lenke til kommentar

 

Jeg ønsker og å bruke nettbank uten kodebrikke, det hadde vært fantastisk.

Mange banker støtter bankid på mobil, som ikke krever kodebrikken. Noen banker, som skandiabanken, støtter også innlogging med sms.

 

Dessuten, hvis du har bankid fra DNB, så kan man logge inn med bankid på mobil på samtlige nettsteder (også andre banker) som støtter "vanlig" bankid. Da velger man bare bankid på mobil i appleten.

Lenke til kommentar

 

Jeg _nekter_ å tro at mange bruker IE9. XP støtter max IE8. Vista støtter max IE9, men ingen bruker Vista. Mange bruker XP, logisk sett skulle man støttet IE8. Windows 7 ble releaset med IE8. Har du ikke hatt en oppdatering siden installasjon har du fortsatt IE8. Har du automatisk oppdatering (som er standard) har du IE11. Konsklusjon: IE9 er den eneste versjonen jeg _ikke_ villa ha støttet.

 

Å kreve IE 10 (eller 11) eller nyere for å bruke BankID 2.0 er vel et godt incentiv for å oppgradere nettleseren. Win-win; du får brukt de ønskede webstandardene og de blir kvitt en gammel og problematisk nettleser.

Burde ikke være noen grunn til å bruke masse ressurser på å vedlikeholde gamle nettlesere. De er også i seg selv en sikkerhetsrisiko.

Det som er så synd er at vanlige forbrukere ikke skjønner dette... har sett det med mine egne øyne at de bare blir irritert og vet ikke hva de skal gjøre. Etter litt tid så har de funnet ut at de kan bruke en annen nettleser (typisk Chrome eller Firefox). Men da har de plutselig ett annet problem, den er heeelt forskjellig fra IE8 (eller andre versjoner) og de skjønner ingenting, men de lærer seg å bruke den til den ene oppgaven de trenger den til, nemlig nettbanken. De vet ikke at det går an å flytte bokmerker og favoritter til den nye og moderne nettleseren og tenker at de ikke kan starte på nytt. De bruker da fortsatt Internet Explorer til alt annet, det er derfor innovasjon på internett ikke går fremover, fordi ingen skjønner dritten.....

Lenke til kommentar

Jeg _nekter_ å tro at mange bruker IE9. XP støtter max IE8. Vista støtter max IE9, men ingen bruker Vista. Mange bruker XP, logisk sett skulle man støttet IE8. Windows 7 ble releaset med IE8. Har du ikke hatt en oppdatering siden installasjon har du fortsatt IE8. Har du automatisk oppdatering (som er standard) har du IE11. Konsklusjon: IE9 er den eneste versjonen jeg _ikke_ villa ha støttet.

 

Jeg bruker Vista. Jeg vil ha meg frabedt slike rasistiske utfall!

Lenke til kommentar

Hva er det alle gnåler etter? Både DNB, Skandiabanken og andre banker lar deg logge inn uten BankID hvis du foretrekker det, og/eller hvis Java-snutten har problemer med å kjøre.

 

Selv hos DNB er dette ganske enkelt:

 

1. Gå til [www.]dnb.no

2. Skriv inn fødselsnummer (evt. annet kundenummer), og gå videre.

3. Trykk på fanen «Uten BankID», rett over området hvor BankID dukker opp.

4. Fyll inn firesifret personlig kode (samme som kontofonkode), og engangskode fra brikke.

5. ???

6. Fortjeneste.

Endret av kobresia
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...