Gå til innhold

Her er den nye GoPro-generasjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen info om optikk og bildesensor?

 

15 fps 4K som forrige toppmodell hadde er praktisk talt ubrukelig hakkete til alt annet enn timelaps.

30 fps 4K som denne toppmodellen byr på er brukbart til rolige motiver, altså ikke action. Men hvem i alle dager kjøper et actionkamera for å filme rolige ting?

 

120 fps FullHD er endelig på plass. Dvs. inntil 4x sakte film uten særlig hakking. Absolutt godkjent for et actionkamera! Forrige toppmodell klarte bare inntil 2x sakte film i FullHD.

 

720p? Året er 2014, ikke 2004. Glem denne modusen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men hvem i alle dager kjøper et actionkamera for å filme rolige ting?

Mange.

 

Selvom det er hovedsaklig et actionkamera, så har kameraet et ekstremt spredt brukere.

Selv brukte jeg, og tusenvis av andre kameraet til RC Helikopter\Quadcopter ol, hvor det blir gode bilder ut av.

 

Jeg har dog oppgradert til Panasonic GH4, men GoPro er fremdeles ekstremt mye brukt til annet enn kun "action scener". :)

 

 

720p? Året er 2014, ikke 2004. Glem denne modusen.

Morsomt at du sier det, da 720p med god bitrate fremdeles gir veldig gode bilder.

Mer eller mindre alt av HD på TV sendes i 720p.

 

På en annen side, så er bildekvaliteten til Gopro, både i 1080p og 4K helt søppel i forhold til ordentlige systemkameraer, men det betyr ikke at folk ikke vil bruke goproet til det det kan..

720p 240fps hadde absolutt vært interessant.

Endret av Merko.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Selv brukte jeg, og tusenvis av andre kameraet til RC Helikopter\Quadcopter ol, hvor det blir gode bilder ut av.

 

Jeg har dog oppgradert til Panasonic GH4, men GoPro er fremdeles ekstremt mye brukt til annet enn kun "action scener". :)

 

 

Jeg bruker 3+ silver i 720 med 120fps på quad'en og er godt fornøyd med det, selvsagt ikke det samme som NEX5'en på Hexa.

Lenke til kommentar

Jeg leste at Hero 4 var utsatt til Q1 2015 jeg da... 0.o

 

 

30 fps 4K som denne toppmodellen byr på er brukbart til rolige motiver, altså ikke action. Men hvem i alle dager kjøper et actionkamera for å filme rolige ting?

 

120 fps FullHD er endelig på plass. Dvs. inntil 4x sakte film uten særlig hakking. Absolutt godkjent for et actionkamera! Forrige toppmodell klarte bare inntil 2x sakte film i FullHD.

 

720p? Året er 2014, ikke 2004. Glem denne modusen.

 

Nei, nå får du gi deg!

 

Mangelfulle produkter er produkter som har kunne vært bedre, som har forbedringspotensiale. Her utnytter de mulighetene. Hvis du ikke vil bruke 4k-funksjonaliteten så driter du i å sette det på. 4k30 er ikke interessant for meg heller, men det er fint med muligheten. Og 720p240 har mange bruksområder og er en fin modus å ha tilgang til. Det vil jeg ha, helst vil jeg ha 480 fps som kan brukes til nyttige (ikke filmatiske) ting.

 

Jeg blir skuffet om man ikke kan velge mer enn dette.

 

Det å klage på at de har brukt funksjonalitet i elektronikken de kjøper inn blir på hodet feil! Klag heller på andre ting, som at de sannsynligviss bruker microSD-kort som gjør at de må kutte ned på bit-rate.

 

Angående 1080p120 er jeg enig. Det er nydelig. Men vil ha muligheten for 60, 48, 30 fps også, for økt bit-rate. Noen som har Hero og vet om man har denne valgfriheten?

Lenke til kommentar

Poenget er at folk gjør bomkjøp. Actionkameraer som ikke egner seg for action, eller de lar seg blende av buzzord som 4K selv om det hakker grusomt eller de må ty til oppløsninger som burde tilhørt fortida.

 

Gopro er i praksis et kjipt kompaktkamera med spesielt boksete utforming og en vanvittig pris i forhold til hva det tilbyr. Det er riktignok mer rettet mot video enn foto har mye ekstrautstyr som selfie-staver, plastboks for undervannsbruk og mye annet dilldall. Det er dette utstyrsmiljøet og hypen som gjør suksessen deres, ikke kameraets kvaliteter eller at det gir mye for pengene. Tvert i mot. Suksessen kommer på tross av disse tingene og slik hype-basert handling misliker jeg uansett produsentnavn (det er bare å se hva jeg mener om en hel del annet her på forumet).

 

Joda, jeg kunne godt klaget på microSD i stedet for, men jeg trenger ikke la være å kritisere oppløsning, fps og optikk for å klage på microSD. Jeg tar gjerne microSD inn i varmen som et av argumentene mot hype-fenomenet. La meg samtidig ta med at 170 grader fisheye normalt er for spesielt interesserte og langt i fra egnet til allroundbruk. La meg også ta med en batteritid som er langt under det man burde forvente når man svir av 3+ tusenlapper, den manglende skjermen på tidligere modeller, manglende vanntetthet (burde vært standard) og hjelmfiendtlige utforming.

 

Er det noen som husker de første Intel Atom-baserte mini-PCene? De med virkelig treg prosessor, elendig batteri, skjerm, byggekvalitet osv? De som fort ble støvsamlere? Jeg tror Gopro er videografenes analogi til disse mini-PCene. Om et par år tror jeg de er støvsamlere og brevvekter man helst ikke vil huske hvor mye man betalte for.

 

Etter å ha gått i mini-PC fella og styrt unna en del andre feller så er det bare et velment råd å tenke rasjonelt gjennom behov og egnethet før man kjøper noe slikt. Impulskjøp av hypede produkter er sjeldent en bra ting. Har man et reelt behov for noe slikt og rasjonelle argumenter for å velge akkurat en av Gopro sine modeller til det så løp og kjøp!

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Angående 1080p120 er jeg enig. Det er nydelig. Men vil ha muligheten for 60, 48, 30 fps også, for økt bit-rate. Noen som har Hero og vet om man har denne valgfriheten?

 

Jeg mener du bare sparer plass og ikke har mulifhet til å øke bitrate når du senker FPS, bruker du protune får du høyere bitrate, men det er det så å si det samme som RAW.

Lenke til kommentar

Jeg er enig Simen1, men mener fortsatt at 4k skal være en mulighet så lenge man får stabile fps og god nok bit-rate til at det kan brukes til noe.

 

Og jeg har prøvd å funnet alternativer til GoPro, gjerne dyrere, men uten hell. Tips meg gjerne om du vet noe. Sony sine nye rekker jo ikke opp.

 

Man har liksom ikke så mye valg, og bildekvaliteten slår konkurrentene etter min research.

 

 

Fack.. Det jeg fryktet, det provoserer meg. Hvorfor undervurderer de brukeren sånn? Hvorfor kan de ikke lage skikkelig produkter med skikkelige innstillinger og funksjoner?!

Lenke til kommentar

Jeg er enig Simen1, men mener fortsatt at 4k skal være en mulighet så lenge man får stabile fps og god nok bit-rate til at det kan brukes til noe.

 

Og jeg har prøvd å funnet alternativer til GoPro, gjerne dyrere, men uten hell. Tips meg gjerne om du vet noe. Sony sine nye rekker jo ikke opp.

 

Man har liksom ikke så mye valg, og bildekvaliteten slår konkurrentene etter min research.

 

 

Fack.. Det jeg fryktet, det provoserer meg. Hvorfor undervurderer de brukeren sånn? Hvorfor kan de ikke lage skikkelig produkter med skikkelige innstillinger og funksjoner?!

 

Panasonic har en sånn action-sak, har du sett på den (vet ikke så mye om den, så jeg kan ikke gå god for den på noe vis)

 

AtW

Lenke til kommentar

Ingen info om optikk og bildesensor?

 

15 fps 4K som forrige toppmodell hadde er praktisk talt ubrukelig hakkete til alt annet enn timelaps.

30 fps 4K som denne toppmodellen byr på er brukbart til rolige motiver, altså ikke action. Men hvem i alle dager kjøper et actionkamera for å filme rolige ting?

 

120 fps FullHD er endelig på plass. Dvs. inntil 4x sakte film uten særlig hakking. Absolutt godkjent for et actionkamera! Forrige toppmodell klarte bare inntil 2x sakte film i FullHD.

 

720p? Året er 2014, ikke 2004. Glem denne modusen.

 

Jeg tar poenget ditt men:

 

Det kan tenkes at man filmer for så å legge ut på f.eks youtube da er det kurant å ha modi for 720p for de som har litt tregere nett eller ikke så veldig god hardware.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det eneste som skulle få meg til å bestille dette sporenstreks er hvis batteritiden er vesentlig forbedret, samt software problemer ved at kameraet henger seg/fryser ofte.

 

Har hatt tre GoPro kameraer før og det eneste som jeg synes er irriterende er:

 

1. Elendig batteritid i praksis. (Hva dem skryter av i teorien bryr meg lite)

 

2. Problemer med at kameraet henger seg og fungerer ustabilt til tider.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...