Gå til innhold

Lian Li frister med nytt konsept


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker designen, men det er ennå et stykke igjen før jeg blir fornøyd. Rettere sagt, dette nærmer seg drømmedesignet som jeg tegnet for rundt 10 år siden.

 

Det som mangler nå, etter min mening, er at PCI-e braketten vinkles sånn at skjermkortet ligger i forlengelsen av hovedkortet, ikke oppå. Videre må de erstatte plexiglasset med en tykk aluminiumside med kjølefinner på utsiden og heatpipes til GPU og CPU på innsiden. og tilsvarende kabinettkjølt PSU.

 

Målet, allerede i 2004, var lydløs PC selv om den har god ytelse etter byggetidens standard, samtidig som kabinettet skulle være smalt.

Lenke til kommentar

det er også veggfeste på undersiden av disse, så har man en solig vegg ved siden av pc pulten kan dette bli veldig stilig, Mitt forslag er da f.eks å lage custom stickers som kan klistres på plexiglasset, med f.eks Batman logo, gamer logo, kamoflasjemønster over psu og cd-rom slik kun selve hovedkortet vises osv osv osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg liker designen, men det er ennå et stykke igjen før jeg blir fornøyd. Rettere sagt, dette nærmer seg drømmedesignet som jeg tegnet for rundt 10 år siden.

 

Det som mangler nå, etter min mening, er at PCI-e braketten vinkles sånn at skjermkortet ligger i forlengelsen av hovedkortet, ikke oppå. Videre må de erstatte plexiglasset med en tykk aluminiumside med kjølefinner på utsiden og heatpipes til GPU og CPU på innsiden. og tilsvarende kabinettkjølt PSU.

 

Målet, allerede i 2004, var lydløs PC selv om den har god ytelse etter byggetidens standard, samtidig som kabinettet skulle være smalt.

 

Er ikke disse i forlengelse av skjermkortet da? Forskjellen ligger vel i at viften til GPU'en ligger opp, mens den braketten du snakker om, vil snu vifta opp/ned slik som dagens skjermkort er laget.

 

Nå er vel plexiglasset der kun for at du skal se hvordan innsiden av konseptet blir, og neppe slik produksjonsmodellene vil bli, der plexiglass nok blir valgfritt tilbehør. Ihvertfall oppfatter jeg det slikt, men kan godt hende jeg tar feil. Klikket meg ikke inn på originalartikkelen.

 

Lekte meg og med lignende tanker, men tanken min var å bygge PC'en direkte inn i TV-møbelet, med en diskrét plassert slot-in DVD/BD-spiller, av/på-knapp og USB-porter som sitter under topplata/kanten slik at du ikke direkte så de, men hadde de tilgjengelig i front. USB-enheter måtte derfor plugges inn nedenfra og opp, som "løstenner" i øvre kjeve, for å gi en visuell guide på hva jeg tenker. :-)

Lenke til kommentar

Nei, disse bruker vanlige mini/mikro-ATX/ATX hovedkort. Da må de bruke en 90 grader vinklet PCI-e adapter sånn at skjermkortet ligger parallelt med hovedkortet og sperrer eventuelle slots lengre ned. Som en sanwitch. Jeg så for meg en egen formfaktor hovedkort, der PCI-e sporet er ferdig vinklet på den nedre endekanten av hovedkortet slik at skjermkortet blir en forlengelse av hovedkortet. Kretskortene skal ligge ende mot ende med PCI-e pluggen i mellom. Det krever selvsagt customisering av hovedkort slik en lang rekke OEM-produsenter gjør. Fordelen er smalere kabinett.

 

Ja, plexi er for demo her, men det må obligatorisk bort fordi det leder varme veldig dårlig. Mitt drømmedesign er først og fremst funksjonelt og minimalistisk, ikke for å ha innvollene til pynt. :) Kjøleribber og vifter skal erstattes med heatpipes som fordeles fra GPU og CPU ut over kabinettveggen som "edderkoppføtter". Mindre komponenter med nevneverdig varmeutvikling kan ha Al-klosser og skinner for termisk kontakt med kabinettveggen.

 

Jeg liker HTPC-tanken din, men det blir ganske annerledes enn det konseptet jeg tenker på. Blant annet fordi et TV-møbel neppe leder varme særlig godt gjennom veggene og dermed blir avhengig av vifter for å kvitte seg med varmen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...